Při koupi ojetého vozu je vždy důležitou otázkou, kolik dalších peněz bude nutné investovat do nápravy jeho neduhů. U některých modelů je ale pravděpodobnost značné investice větší než u jiných. 

Díky důkladnému prostudování tradičních žebříčků TÜV (takzvaný TÜV Report) si troufáme poradit, jaké modely v kategoriích malé vozy a sportovně-užitkové, patří podle hodnocení techniků německých stanic technické kontroly k těm nejspolehlivějším. Najdete je v naší fotogalerii. Nejprve si prohlédněte obrázky těch malých, pak následují fotografie SUV.

Žebříčky se sestavují vždy pro kategorie ve stáří 2-3 roky, 4-5, 6-7, 8-9 a 10-11 let. Pro účely našeho článku jsme se věnovali přehledům z let 2016 až 2020. Vzhledem k tomu, že v Německu se obvykle na první technickou kontrolu jezdí už po třech letech provozování nového vozu, přinášíme informace o automobilech, které byly vyrobeny přibližně v letech 2004 až 2016.

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových nabízí v aukci i motocykl Jawa 50 z roku 1968 za vyvolávací cenu 25 100 Kč
Nová nabídka "státního autobazaru". K mání je BMW i Jawa 50

Zajímala nás pouze auta, která se díky nízkému procentu závažných závad zjištěných při technické kontrole dostala do nejlepší z celkem pěti kategorií. 

Například v posledním žebříčku se procento vážných závad aut ve stáří tři roky pohybovalo od 2,17 do 4,3 procent, ve stáří 4-5 od 3,5 do 7,1 procenta. V přehledu 6-7letých aut mají obvykle ta nejlepší auta přijíždějící na kontrolu v průměru 10 procent vážných závad a mezi těmi nejstaršími je to obvykle již dvacet procent.

Nejen prémiové značky

TÜV mezi vážné závady řadí vady na podvozku, řízení, brzdách, světlech i na výfukové soustavě. Vozy pochopitelně také neprojdou, pokud jsou zaznamenány úniky oleje z motoru či převodovky. Do přehledu jsou zařazována pouze ta auta, která se na kontroly dostaví v dostatečném počtu exemplářů, aby byl výsledek daného typu co nejvíce reprezentativní.

Luxusní BMW X5 bude sice 11 let staré, ale pořád si pohodlně namaže pomalejší Dacii na chleba.
BMW X5, Superb nebo Range Rover. I takové čtyřkolky můžete mít za cenu Dacie

My jsme do přehledu vybrali jen ta auta, která se do kategorie nejspolehlivějších dostala nejméně pětkrát. Vzhledem k tomu, že věkových kategorií je pět a nás zajímaly výsledky z pěti ročníků, mohl by se některý automobil teoreticky dočkat pětadvaceti těchto umístění. Jsou ale typy, které v roce 2004 ještě vůbec na trhu nebyly, takže logicky nemohly být zařazeny do přehledu TÜV pro dané období.

Z našeho rozboru vyplývá, že SUV patří obecně k poměrně spolehlivým typům vozů. Zájemci o ně mají určitě z čeho vybírat. Naše galerie obsahuje deset typů. Nejlepší z nich se do kategorie nejspolehlivějších dostal celkem šestnáckrát, což je nepochybně úctyhodný výkon. Velká část z těchto SUV byla vyrobena v Německu, za spolehlivé lze také pokládat poměrně dost modelů japonských značek.

Volkswagen Sharan
Nová zpráva německých techniků: Problémy na STK mají Dacie a velké Volkswageny

Náš výčet nejméně poruchových malých vozů (v ohledech, které zajímají techniky TÜV) zahrnuje sedm modelů. Některé z nich přitom patřily na trhu s novými automobily k těm spíše levnějším. Vítěze zkonstruovali v Japonsku a z 25 možných umístění mezi nejlepšími posbíral 18.