Některé z klíčů jsou vcelku obyčejné, jde vlastně o malý kousek plastu s tlačítky na ovládání některých funkcí auta na jedné straně a s logem automobilky na druhé. Jde-li o logo značky vyrábějící sportovní nebo luxusní auta, pak i klíček vypadá zajímavěji. Proto se s ním někdy rádi pochlubíme. V devadesátých letech bývalo časté, že podnikatelé s „audinami“ či „bavoráky“ rádi při pracovním obědě okatě pokládali klíček na stůl…

Je ovšem otázkou, zda klíče v podobě, v jaké je známe dnes, přežijí další desetiletí. Neshodnou se na tom ani odborníci. „Myslím si, že už je to překonaná věc, a je zbytečné ho neustále nosit u sebe,“ říká například Miloslav Mráz, ředitel jedné z divizí závodu Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm, kde se klíčky pro řadu automobilek vyrábějí.

„Já si zase myslím, že zejména v případě prestižních značek se lidé klíčku jen tak nevzdají. Používají ho totiž i ke své reprezentaci, míní jeho kolega Matěj Bartecký, který je ve firmě zodpovědný za výzkum a vývoj. I Bartecký ovšem připouští, že u masově vyráběných modelů tento díl zřejmě časem nahradí aplikace v chytrém telefonu. Už dnes je u řady automobilů tímto způsobem možné auto odemknout, zamknout, zapnout světla, klakson, přesvědčit se o stavu paliva v nádrži a podobně.

Kapsu už neprotrhnou

Ve Frenštátu klíče a další elektronické součástky pro osobní i užitkové automobily vyrábějí již od začátku tisíciletí. Hlavními odběrateli jsou značky Ford, Volkswagen, General Motors, Mercedes-Benz. Největší série (přes milion kusů) ročně odebírá Ford, ale po kapsách je dosud nosí i majitelé různých typů vozů Volvo nebo Jaguar.

Klíček, podobně jako automobil, prodělal v posledních letech velký vývoj. Dnes už se nevyrábějí ty s viditelnou čepelí, které vám brzy protrhly kapsy v kalhotách nebo podšívku. „Existují vlastně jen dva typy – jeden pro bezklíčkové odemykání a startování, a druhý, který má sklopnou planžetu a stále se zastrkuje do skříňky zapalování,“ vysvětluje Miloslav Mráz. I první jmenovaný v sobě ovšem obsahuje planžetu pro nouzové odemčení auta s vybitou baterií. Jen nemusí být na první pohled patrná.

Téměř nezničitelný

Z továrny Continentalu k finálním výrobcům automobilů odcházejí klíčky bez kovové planžety. „To je nejdůležitější bezpečnostní prvek, proto se klíčky kompletují a párují s příslušnými spínacími skříňkami až v automobilkách,“ vysvětluje Bartecký. Lidé z Continentalu ubezpečují, že dnes již není třeba uschovávat klíče v ledničce nebo je balit do alobalu v obavě před tím, že zloději aut zachytí a zesílí jejich signál a pak v klidu odjedou.

„Kód v signálu se mění tak rychle, že i kdyby ho zloděj dokázal načíst, v okamžiku, kdy bude chtít vůz odemknout a nastartovat, už bude auto vyžadovat zcela jiný,“ říká Bartecký. Navíc spolupracující řídicí jednotka v autě pozná, že se náhle změnila vzdálenost signálu, ze které k autu přichází, a dálkové odemykání zablokuje.

Všechny vyráběné klíče jsou v současné době vodotěsné, testují se i na pád a poškození. Jsou dimenzované tak, aby přežily teploty od mínus 40 stupňů Celsia do plus osmdesáti. Budou tedy fungovat, i když je zapomenete v kalhotách a vyperete v pračce. Jejich baterie buď musí být možné vyměnit, nebo jsou dimenzované na celou dobu životnosti auta. „Ty, které se zastrkují do spínací skříňky, se pak můžou touto cestou i dobíjet,“ dodává Bartecký.