Čeští výrobci nákladních automobilů se vrací mezi světovou špičku. Letňanská Avia totiž zachytila nástup elektromobilů v dopravě a dodává podvozky a kabiny pro vozy Newton.

Ty jsou první sériové vyráběné elektromobily s dojezdem až 400 kilometrů na jedno nabití. Oficiálně však automobilka uvádí dojezd 260 kilometrů na jedno nabití, což je výdrž baterie při velmi nehospodárném stylu jízdy.

Prezident Obama předával vozy

Automobil vznikl na základě pětileté spolupráce Avie s britskou společností Tanfield Group. Ta dodává motory, akumulátory a nástavby. Vozy prodává ve Velké Británii a pod značkou Smith také v USA. Tam jich zhruba před měsícem několik předal prezident Barack Obama dopravcům, jako součást své politiky v oblasti životního prostředí.

Nákladní vůz na elektřinu by měl být zanedlouho k dostání i v české republice. „V současné době společnost Avia vede jednání o zajištění distribuce pro trh ve střední a východní Evropě. Poté bude i uvedena přesná cena automobilů pro tuzemský trh,“ řekl Deníku Tomáš Zdechovský, mediální zástupce Avie. V provozu je již několik desítek nákladních elektromobilů na podvozcích Avie. „V případě, že se osvědčí v USA, předpokládáme objednávku minimálně dvou set kusů.

Registrujeme zájemce především z distribučních společností a městských firem,“ dodal Zdechovský. Vůz s nulovými emisemi škodlivin je nevhodnější právě do městského provozu. Řada měst v Evropě přitom již nyní omezuje vjezd do center automobilům s klasickými motory na naftu či benzin. V Česku již několik měst avizovalo, že k tom přikročí hned, jak jim to umožní chystaná změna zákona.

Šetrně k životnímu prostředí

O ekologický náklaďák již projevila zájem řada tuzemských firem. Právě automobil s nulovými emisemi totiž může přesvědčit jejich zákazníky, že to s šetrným přístupem k životnímu prostředí myslí vážně. „Výhledově to považujeme za zajímavou myšlenku, kterou se už dnes zabýváme,“ říká k možnému nákupu elektromobilů Petr Zatloukal, náměstek generálního ředitele České pošty pro provoz a rozvoj technologií. Zatím podle něj chybí na trhu dodávek a nákladních vozů mezi elektromobily dostatečně široká nabídka.

„Určitě se i nadále budeme o tyto automobily zajímat,“ říká k nákladním elektromobilům Dina Sviteková, která mediálně zastupuje tuzemskou pobočku logistické společnosti DHL. Globálně působící firma již elektromobily testuje ve Spojených státech a ve Španělsku, v česku zatím z ekologických vozů používá automobily Opel Combo CNG jezdící na zemní plyn. U Avie na elektřinu čeká na její uvedení na tuzemský trh. Vůz bude kromě dopravy zásilek vhodný i pro zásobování prodejen ve městěch. „Zvažujeme každou vhodnou alternativu, která ještě více sníží zatížení životního prostředí naším působením. Nákladní elektromobily jistě budou do budoucna zajímavým řešením,“ říká k tomu Libor Kytýr, ředitel komunikace prodejen Albert. V rámci ekologických opatření již síť supermarketů přešla na úspornější osvětlení nebo ekologicky šetrnější chladicí zařízení.