Oproti evropskému průměru jsou u nás oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, citelně méně se prodává aut černých a stříbrných. „Celosvětovému žebříčku oblíbenosti barev nových automobilů loni již sedmý rok za sebou jednoznačně se 39 procenty dominovala bílá,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Popularita barev nových aut

S velkým odstupem následovaly černá (16 procent), šedá a stříbrná (shodně po 11 procentech), modrá (7 procent), červená (6 procent), hnědá či béžová (5 procent), žlutá (3 procenta), zelená (1 procento). O zbývající jedno procento podílu se podělily všechny ostatní barevné odstíny.

Černobílý globální souboj

Bílá kralovala ve všech částech světa. Ovšem suverénní jedničkou byla v Číně, kde se pro ni rozhodlo 62 procent majitelů nových automobilů. Zhruba polovina nových vozů vyjela v bílé barvě v dalších asijských státech i na africkém kontinentu. Naopak relativně nejméně příznivců si získala v Severní Americe a v Evropě.

Zatímco podíl bílé se meziročně nezměnil, pozice černé se o dvě procenta zhoršila. Přesto si i nadále udržela pozici celosvětové dvojky. Nicméně ne ve všech částech světa. Jen osmou příčku zaujala v Indii, čtvrtou v Jižní Americe, bronzovou pozici pak v Africe, Jižní Koreji a v Rusku. Nejvíce populární byla v Japonsku, Evropě a v Severní Americe.

Stříbrná barva byla druhá z hlediska oblíbenosti v Indii, v Jižní Americe, Rusku a Africe. Naopak až na čtvrtém místě se umístila v Evropě, Severní Americe, Jižní Koreji a Číně. V posledně jmenované zemi byl podíl stříbrné u nových automobilů nejnižší na světě. Šedá barva byla hitem v Jižní Koreji, kde z hlediska největší oblíbenosti zaujala druhou pozici. Na evropském kontinentu to bylo o jedno procento méně. Naopak v nemilosti byla uvedená barva v Číně a v Japonsku.

Výrazné barvy ztrácejí

S výrazným odstupem v žebříčku oblíbenosti následují barvy červená, modrá a hnědá, resp. béžová. Modrá byla hitem v Japonsku. V Evropě a Severní Americe jí patřila jen pátá příčka, ovšem byla volbou celé jedné desetiny kupujících nových vozidel. Naopak se jí nedařilo v Jižní Americe, Číně a dalších asijských státech, kde modrá zaujala shodně až sedmou pozici. Jen každý padesátý nový vůz vyjel v modrém kabátě na silnici v Číně a Jižní Americe.

Červené se dařilo v Indii, kde obsadila čtvrtou příčku v oblíbenosti barev. Pátá pozice jí patřila v Japonsku a v Jižní Americe. Rudá ovšem naprosto propadla v Rusku, kde se umístila až na osmé pozici. Hnědá či béžová jednoznačně kralovaly v Číně, loni jim symbolicky patřila bronzová pozice. V ostatních částech světa už to bylo výrazně horší a například v Jižní Americe těmto barvám s jednoprocentním podílem na nových vozech patřila až osmá pozice.

Pro žlutou nebo zlatou barvu se globálně rozhodla stejně jako o rok dříve tři procenta kupců. Nejraději ji měli v Číně, kde obsadila pátou pozici. Oproti roku 2016 se pozice zelené barvy nezměnila, objevila se jen na každém stém novém automobilu. Výjimkou byli Rusové, kde se pro ni rozhodla tři procenta kupujících.

V Evropě byla bílá barva, stejně jako v ostatních částech světa, nejpopulárnější. Nicméně ti, kdo kupovali dražší a luxusní vozidla, sáhli v prvé řadě po černé, druhou volbou byla šedá a bílá obsadila až třetí pozici. Sportovní automobily na našem kontinentu vyjížděly hlavně v barvě bílé, následovaly šedá, černá, modrá a možná překvapivě až jako pátá červená. Naprostým propadákem byla u všech kategorií automobilů barva zelená.

Česká specifika aneb na značce záleží

Češi měli nejraději bílou a šedou. Třetí příčka na domácím trhu připadla modré. V těsném závěsu pak následovaly černá a červená. Hnědá si získala šest procent kupujících, zelenožlutá necelá tři procenta a zelená 1,7 procenta. Další barvy byly na nových automobilech spíše raritou. Oproti evropskému průměru jsou u nás oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, naopak citelně méně se prodává aut černých a čistě stříbrných.

Výrazně největší podíl bílých poprvé zaregistrovaných vozidel uvádějí statistiky u značek Škoda, Dacia, Hyundai, Kia, Renault či Seat. „Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy, navíc se dá zpravidla pořídit bez příplatku,“ vysvětlil Budský.

Drahá černá a červená

Černá tradičně bývá symbolem luxusu. Nepřekvapí, že měla výrazný podíl u nových vozů Audi, BMW, Jeep, Porsche a Mercedes-Benz. Šedou jako jedničku zvolili noví majitelé značky Ford. Zelená byla nejoblíbenější u těch, kdo si pořídili novou Ladu. No a červená? Tu tradičně nejčastěji volili alfisté a majitelé nových Ferrari. Nejoblíbenější byla také u nově registrovaných vozů Mazda či Honda.

Zajímavě může vyznít srovnání popularity barev u nově registrovaných vozidel s rokem 2011, kdy jedničkou byla s 19 procenty šedá barva, druhé bílé patřilo o dvě procenta méně. Třetí příčka patřila červené, následovala modrá a v těsném sledu černá. Oproti loňsku bylo více než dvojnásobně více aut v zelené.