Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Button to dokázal, je mistrem světa F1!

/GALERIE/ Britský pilot rozhodl o titulu v nedělní Grand Prix Brazílie. Jeho tým Brawn GP má pohár konstruktérů.

18.10.2009
SDÍLEJ:

Jenson Button slaví titul mistra světa formule 1 po dojezdu Velké ceny Brazílie.Foto: REUTERS/Bruno Domingos

Jenson Button proměnil druhý mečbol a stal se šampionem formule 1. Britskému pilotovi ve službách Brawnu GP k tomu stačilo dojet na pátém místě v nedělní Grand Prix Brazílie.

Jeho největší soupeř, týmový kolega Rubens Barrichello, dojel po defektu osmý a Sebastian Vettel, poslední držitel teoretické naděje na titul, obsadil čtvrté místo.

Button má před poslední Velkou cenou náskok 15 bodů. A to mu stačí, protože za vítězství je k mání bodů jen deset. Navíc Vettel se díky svému výkonu o dva body dostal na druhé místo před Barrichella. Rozhodnutý je i souboj o Pohár konstruktérů, který si "pojistil" Buttonovým tým Brawn GP.

V Sao Paulu slavil vítězství Mark Webber v Red Bullu před Robertem Kubicou (BMW Sauber) a Lewisem Hamiltonem (McLaren).

Od začátku to byla v Interlagos bitva na ostří nože. Zatímco v čele suverénně vyrazil Barrichello, hned po startu se Jarno Trulli snažil dostat před Adriana Sutila. Jenže zkušený Ital přecenil své síly, narazil do německého mladíka a jeho katapultovaný stroj ještě nabral nic netušícího Fernanda Alonsa. Na trať vyjel zaváděcí vůz a někteří smolaři zamířili do depa.

Heikki Kovalainen vyjel z boxů McLarenu tak divoce, že utrhl tankovací hadici. Navíc polil palivem za ním jedoucího Kimi Räiköonena a jiskrou z výfuku dokonce za ním jedoucí Ferrari zapálil. K Finově štěstí ohýnek jen "blafnul" a vše se odehrálo bez zranění a dokonce v klidu pokračoval ve Velké ceně.

Zmatky na trati nejvíce prospěly Buttonovi, který se posunul na hranici bodů a po restartu se dokonce prodral na sedmou příčku.

"Zkušení jezdci straší ty mladé. Je to jako škola pyraň," komentoval tuto fázi závodu bývalý pilot formule 1 Anthony Davidson.

Po dvaceti kolech se situace trochu zklidnila a na pořadí se už prakticky nic nemělnilo. Barrichello si v čele zvyšoval náskok a Button nenacházel lék na Kamuji Kobajašiho, japonského nováčka v kokpitu Toyoty.

Barrichello byl jedním z prvních, který si jel pro palivo. Vzápětí zazněl vítězný pokřik Buttona, který konečně (asi tak na desátý pokus) předjel Kobajašiho.

Druhý Mark Webber udržel svůj Red Bull na trati o několik kol a vrátil se o notný kus před Barrichellem. Když zajížděl do boxů, byl Button druhý.
41 kol před koncem tvrdě narazil do bariéry Kazuki Nakadžima, jenž při kolizi s krajanem Kobajašim přišel o přítlačné křídlo. Japonec z vozu vyletěl sice otřesen, ale viditelně nezraněn.

Button předjel Sébastien Buemiho na sedmém místě a byl v této fázi Grand Prix jistým mistrem světa. Barrichello jel čtvrtý a to Britovi stačilo. "Byl to fantastický manévr," rozplýval se Davidson.

Po druhých zastávkách v boxech se Button vrátil na osmém místě, jel v pohodě a nic neriskoval. Osm kol před koncem všechno vyřešil defekt leve zadní pneumatiky u Barrichellova monopostu a tím skončily všechny Brazilcovy naděje.

Po 71 kolech Grand Prix bylo hotovo, Felipe Massa odmával cíl a radost Jensona Buttona mohla vypuknout naplno.

Velké cena Brazílie formule 1 (Sao Paulo): 1. Webber (Austr./Red Bull) 1:32:23,081 (průměrná rychlost: 198,675 km/h), 2. Kubica (Pol./BMW-Sauber) –7,626, 3. Hamilton (Brit./McLaren) –18,944, 4. Vettel (Něm./Red Bull) –19,652, 5. Button (Brit./Brawn) –29,005, 6. Räikkönen (Fin./Ferrari) –33,340, 7. Buemi (Švýc./Toro Rosso) –35,991, 8. Barrichello (Braz./Brawn) –45,454, 9. Kovalainen (Fin./McLaren) –48,499, 10. Kobajaši (Jap./Toyota) –1:03,324.

Pořadí MS (po 16 ze 17 závodů):
1. Button 89 bodů, 2. Vettel 74, 3. Barrichello 72, 4. Webber 61,5, 5. Hamilton 49, 6. Räikkönen 48, 7. Rosberg (Něm./Williams) 34,5, 8. Trulli (It./Toyota) 30,5, 9. Alonso (Šp./Renault) 26, 10. Glock (Něm./Toyota) 24.

Pohár konstruktérů (po 16 ze 17 závodů):
1. Brawn GP 161, 2. Red Bull 135,5, 3. McLaren-Mercedes 71, 4. Ferrari 70, 5. Toyota 54,5, 6. Williams 34,5, 7. BMW-Sauber 32, 8. Renault 26, 9. Force India 13, 10. Toro Rosso 7.

Autor: Radek Vičík

18.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai i20
Škoda Fabia
Toyota Avensis
Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT