Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čtyřkolový Velorex se nepovedl. Před 45 lety zavinil zánik této značky

Dlouhé roky tříkolky Velorex úspěšně plnily roli levného dopravního prostředku pro invalidy. V roce 1971 přišel do výroby nový typ. Bohužel se nepovedl.

5.8.2018
SDÍLEJ:

Čtyřkolový Velorex 435-0Foto: Radek Pecák

Od padesátých let do roku 1963 se známá tříkolová vozítka s trubkovou karosériíí a koženkovým potahem karosérie vyráběla s motorem Jawa 250, dalších osm let pak především s dvouválcem o objemu 350 cm3.

Novým typem, který se začal v družstvu Velorex ve východočeské Solnici vyrábět v roce 1971, se stal typ 435-0 Čtyřka na začátku označení signalizuje čtyři kola, zbývající čísla pak kubaturu motoru. Už design nebyl příliš povedený. Na rozdíl od prostinké, ale sympatické tříkolky, byla hranatá příď vyrobená z laminátu neforemná a nevzhledná. Od dveří dále pak následoval tradiční koženkový potah napnutý na trubkový rám. I kvůlli barvě použitého potahového materiálu se pak vozítku přezdívalo nelichotivě: "šedá pomsta". Změnilo se také umístění pantů dveří. Zatímco původně byly na středovém sloupku, u "čtyřkolky" se přesunuly dopředu.

Zajímavé je, že karosérie byla ještě kratší než v případě klasického Velorexu. Ten měřil 3100 milimetrů, šíroký byl 1400 a vysoký 1240 milimetrů. Novinka na délku dosahovala 2890 milimetrů, šířka se rovněž zmenšila na pouhých 1150 milimetrů, naopak výška narostla na 1365 kilogramů.  Úpravy karosérie znamenaly nárůst hmotnosti z 310 na 386 kilogramů. Sedačky uvnitř byly opět pouze dvě. Palubní deska i nadále obsahovala pouze rychloměr, přepínač světel, spínací skříňku a sytič.

Vzadu se opět nacházel dvouválcový agregát z Jawy 350. Poskytoval maximální výkon 12,5 kW (17 koní).  Byl spojený se čtyřstupňovou předovodovkou.  Maximální rychlost činila 80 kilometrů v hodině a spotřeba se pohybovala kolem 6,5 litru směsi benzinu a oleje na sto kilometrů.

NÁKLADNÍ VELOREX ZAMÍTLI

I když se náhrada tříkolky čtyřkolkou plánovala již dlouho, vývoj se však zanedbal a zákazníci dostávali vozidla s řadou nedodělků a závad. Údajně za jízdy odpadávaly dveře,  část výfukových plynů se dostávala do kabiny a špatně dimenzované brzdy se přehřívaly. Míra poruchovosti byla tak velká, že se úředníci na ministerstvu dopravy rozhodli odebrat vozidlu technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Až po nápravě těch nejzávažnějších vad ji výrobce získal zpátky.

Auto si přitom, na rozdíl od dřívějších časů, mohli kupovat i běžní zájemci o levný automobil. Členové svazu invalidů ovšem měli nárok na slevu. Pro ně byla cena stanovena na 19 000 Kč, maloobchodní cena pro ostatní činila 24 320 Kč. Vzhledem k tehdejším platům to byla už poměrně vysoká cena, ale stále to bylo o více než deset tisíc Kč méně, než kolik se v Mototechně platilo za limuzínu Trabant 601. To byl v té době nejlevnější "klasický" automobil na trhu.

Podobnou koncepci jako tento vůz měl mít i první "užitkový velorex". Nad motorem verze Velorex 435 - D byla umístěna korba z rikši ČZ. Pozoruhodné na něm je i to, že design kabiny byl zcela odlišný. Do jisté míry se jeho tvůrci nepochybně inspirovali Fiatem 500. Navíc u tohoto vozu byla koženka zcela vynechána. Jednotlivé porchové díly se zhotovovaly z laminátu, a dokonce i plechu. V rámci ověřovací série vzniklo patnáct kusů těchto strojů, sériová výroba však schválena nebyla.

V roce 1973 se pro nezájem zákazníků Velorex 435-0 přestal vyrábět. Celkem jich bylo smontováno jen 1380 kusů. Žádný další nový typ Velorexu již nevznikl. 

Autor: Radek Pecák

5.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 15 000 Kč Vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami vychovatel - speciální pedagog. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 27940 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Odborná a pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, asistentak pedagoga speciální třídy pro žáky se zdravotním postižením na 0,75 úvazku. Pracoviště: Základní škola, blatná, holečkova 1060, Holečkova, č.p. 1060, 388 01 Blatná. Informace: Radka Kocúrová, +420 383 422 881. Služby - Úklid servisu 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalonů a sociálního zařízení. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30hod. a 1x do týdne odpolední: 6.00-18.00h. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00hod. Možnost kratšího úvazku i práce na dohodu (128 Kč/h). Zdravotnictví - Pečovatel, ošetřovatel 20 000 Kč Hledáme pracovníky na pozice pečovatel - pracovník v sociálních službách, pro naše zařízení Domov se zvláštním režimem - Telč. 12hodinové směny (denní, noční). Technika a elektrotechnika - Technik kolejových vozidel 33 300 Kč Společnost Rail clinic s.r.o. přijme do svých řad zaměstnance pro pozici technik oprav pro mobilní servis nákladních vagonů. Předchozí znalost kolejových vozidel, řidičský průkaz a svářecí průkaz výhodou. Nástup možný ihned.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
6

Komentář Deníku: O sirotcích a premiérovi bez rádce

Prase jako domácí mazlíček.
11

Stopadesátikiloví mazlíčci. Prasomilů je v Česku už přes 250

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

DOTYK.CZ

Před 80 lety padla vláda a nová vyhlásila mobilizaci. Předcházely tomu masakry

Ve dnech 22. a 23. září 1938 se vystupňovala krize v českých Sudetech. Henleinovcům obsadili ve čtvrtek 22. září celý Varnsdorf a zbytek Šluknovského výběžku, Británie a Francie naléhala na Československo, aby své pohraničí odstoupilo Hitlerovi. Hodžova vláda, která se rozhodla tomuto požadavku vyhovět, padla pod tlakem generální stávky. O den později vyhlásila nová československá vláda všeobecnou mobilizaci.

Nová zoo do Brna přenese severní pól, lanovku i nový vstup

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Zažít drsné prostředí Himálaje, ochladit se v ještě krutějším prostředí Arktidy a pozdravit lední medvědy nebo se přenést pod vodní hladinu a pozorovat rozmanité druhy ryb a žraloky. To nejsou scény z cestopisného dokumentu, ale chystaná budoucnost brněnské zoo.

Macron: Státy, které nechtějí posílit Frontex, bychom měli vyloučit ze Schengenu

Francouzský prezident Emmanuel Macron prohlásil, že země Evropské unie, které neprojevují solidaritu s řešením migrační krize, by měly být vyhozeny ze schengenského prostoru. Reagoval tak na některé členy EU, které nepřispívají k řešení migrační krize v Evropě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT