Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dacia Duster jezdila už v osmdesátých letech. Moc z ní ale nezbylo

Dacia Duster dnes patří mezi nejúspěšnější SUV na trhu. Už před třiceti lety ale Rumuni pod tímto názvem prodávali ve Velké Británii malý off-road.

6.11.2018
SDÍLEJ:

Dnes je běžné, že automobilky v kategorii SUV mají hned několik různě velkých modelů. V osmdesátých letech ale nikdo o SUV neslyšel a už vůbec ne o tom, že by se měly vyrábět v několika rozměrech. Jeden off-road prostě bohatě stačil. Inženýři – průkopníci ale v diktátorském Rumunsku zřejmě viděli do budoucnosti. Značka ARO nejprve stavěla známý off-road ARO 24. V roce 1980 ale na trh poslala jeho mladšího a menšího sourozence. Bylo jím ARO 10.

Vůz vyráběný v továrně Cȃmpulung-Muscel situované ve středním Rumunsku vznikal hned v několika karosářských variantách, nejčastější ale byla dvoudveřová. Ta byla k dostání buď s pevnou střechou nebo jako „kabriolet“, tedy tehdy velmi oblíbená verze off-roadů. Dvoudveřový byl i pick-up. Se čtyřmi dveřmi jste mohli mít uzavřenou karoserii a znovu i pick-up. Auto měřilo na délku od nejkompaktnějšího modelu jen 3,9 metru po nejdelší s 4,8 metry. Odpovídajícím způsobem se i natahoval rozvor náprav.

Aro 10 bylo úspěšné. V socialistických zemích, zejména těch položených více na východ, se auto levnější než bytelná sovětská Lada Niva hodilo jako sůl. S jednoduchou konstrukcí s poháněnou zadní nápravou, kdy se pákou v kabině připojovala přední, ho také jen tak něco nepřekvapilo. Nejen pro „jezeďáky“, ale i pro samotné obyvatele, kteří se museli domů dostávat po nezpevněných komunikacích to zkrátka byla spása.. Ale co Západ? Padlo rozhodnutí a začaly vznikat také exportní varianty.

ARO 10 / Dacia Duster

Kdo byl někdy v Rumunsku ví, že jeho nejbližším spojencem směrem na západ byla odjakživa Itálie. A tak se vozy prodávaly tam, jen pod jiným názvem, konkrétně ACM Enduro X4. Vyráběla je tamní fabrika ARO-Ciemme a to mezi lety 1987 až 1989. Pak už byl off-road i pro některé tamní židiče méně lákavý. Třeba i proto, že řada Italů přesedlala do geniálního Fiatu Panda 4x4. Aro 10 se pod názvem Spartana produkovalo pro evropský trh až do roku 1997.

Ve Velké Británii byla ale situace jiná. Na tamní trh vyjelo Aro pod dnes populárním názvem Dacia Duster. Důvod byl prostý. Pod kapotou mělo totiž motory právě od této automobilky, konkrétně z modelů Dacia 1300. Na královských ostrovech byl Duster k dostání mezi lety 1984 až 1993. Pamětníci vědí, že toto příšerné auto poháněla benzinová jedna-trojka s výkonem pouhých 54 koní a točivým momentem ubohých 89 Nm. Později se do práce zapojily i silnější motory od Dacie, konkrétně jedna-čtyřka (62 koní) a nakonec i nejsilnější možnost 1.6 (72 koní).

ARO 10 / Dacia Duster

V pozdější době přišla pomoc od západních automobilek. Dobrou zprávou pro řidiče byly zejména motory od Volkswagenu. Jedna-šestka měla výkon 75 koní, VW dodal ale i naftovou jednotku, která snížila provozní náklady. Šlo o atmosférický diesel o objemu 1,6 litru a výkonu jen 54 koní. Další pohonné jednotky pak dodaly například Peugeot, Renault nebo dokonce Daewoo, jehož benzinová jedna-šestka byla ze všech zdaleka nejsilnější (105 koní), ale zároveň velmi nespolehlivá. Motory byly dostupné vždy jen s manuální převodovkou, ať už se čtyřmi nebo pěti rychlostními stupni.

Aro 10 dnes není těžké sehnat. Mnohem těžší je ale najít kus, který bude vůbec schopen jízdy, nebo se alespoň se ctí popere s technickou kontrolou. Auta prorezlá tak, že se za jízdy oloupala až na šasi totiž nebyla výjimkou. A tak když se podíváte do nabídky na internetu, najdete tu za pár tisícovek dlouho odstavený model, který už zprovozní jen totální znalec rumunské techniky. A nebo pojízdný vůz, jenž si koupíte už jen tak na prohánění se po poli. Ceny takových aut začínají na 15 tisících korunách.

Autor: Jan Markovič

6.11.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Kuchař s ubytováním v Hotelu TOP 20 000 Kč Hledáme šikovné kolegy/kolegyně do týmu horského hotelu TOP ve Štěpanické Lhotě na Benecku. Hotel s kapacitou 60 lůžek po rekonstrukci. Nová kuchyně. Nástup možný ihned. Možnost ubytování. Pokud máte dobrého kolegu nebo kolegyni, hledáme i servírku/číšníka a pokojskou! (vše možno i bez praxe, zaučíme). Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 16 000 Kč Učitelé v oblasti předškolní výchovy Učitelka mateřské školy. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Mateřská škola LVÍČEK v Českých Budějovicích nabízí pozici učitelky na zkrácený úvazek (30 hodin týdně). Nutná kvalifikace dle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících v akt. znění - studium předškolní pedagogiky (případně speciální pedagogiky), možnost dalšího vzdělávání, podpora profesního rozvoje., , Nabízíme třídu s maximálně 15 dětmi, možnost se aktivně podílet na chodu mateřské školy, příjemné pracovní prostřední s rodinnou atmosférou, mladý kolektiv., K dispozici zaměstnanecké výhody (příspěvek na stravování, stravenky)., , Budeme se těšit na vaše odpovědi, životopisy prosím zasílejte emailem: kontakt@skolickalvicek.cz ., , Mateřská škola LVÍČEK, Mgr. Linda Zrzavecká Konrádová, tel. 775 464 652. Pracoviště: Školička lvíček s.r.o. - lannova tř., Lannova tř., č.p. 90, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Linda Zrzavecká Konrádová, +420 775 464 652. Gastronomie - Gastronomie Vedoucí provozu 13 000 Kč Vedoucí provozu v ubytování, stravování a pohostinství (kromě školních jídelen a menz) Výdej přivezených jídel v podnikové jídelně a úklid těchto prostor. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Hb beton s.r.o., 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Karel Houška, +420 384 327 100. Gastronomie - Číšník/servírka jídlonosič 16 500 Kč Plzeňský restaurant v centru Prahy přijme číšníka (i nevyučeného) na roznos jídel po restauraci. Nabízíme mzdu 16.500 Kč čistého plus denní vyplácení procent z tržby. Pracovní doba krátký/dlouhý týden, 15 dní v měsíci za tento plat, možnost brigád placených denně v hotovosti navíc, hlavní pracovní poměr, přihlášení na úřady. Společnost platí sociální a zdravotní pojištění. Nástup možný ihned.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Britská premiérka Theresa Mayová
8

Brexitová dohoda: média spekulují o odložení hlasování a jednání s EU

Vlak Stadler GTW v barvách DB Regio.
AKTUALIZOVÁNO

Vlaky po celém Německu ochromí stávka. Ovlivní i spoje s Českem

Do Krkonoš o víkendu vyrazily stovky lyžařů. Navzdory špatnému počasí

I navzdory nepříznivému počasí o víkendu v Krkonoších lyžovaly stovky lidí. Ve Špindlerově Mlýně to bylo celkem zhruba 1500 lyžařů, na Černé hoře u Janských Lázních téměř tisícovka, na Pomezkách v Malé Úpě přibližně 500 a v Mladých Bukách okolo 400 lyžařů. ČTK to dnes odpoledne zjistila od zástupců skiareálů.  

Předvánoční nákupní horečka pokračuje. Češi utrácejí více než loni

Tržby obchodníků v Česku vzrostly o druhém adventním víkendu v meziročním srovnání o několik desítek procent. Stejným tempem se zvýšily také v porovnání v minulým víkendem. Změnila se skladba nakupovaného zboží, když převažovaly hračky, ozdoby, umělé stromky nebo dárkové kazety s alkoholem. Vyplývá to z informací firem oslovených ČTK.  

AKTUALIZOVÁNO

EU chybí silný vůdce a protiruské sankce jsou zbytečné, řekl Zeman

Český prezident Miloš Zeman v rozhovoru poskytnutém tento týden ruské televizi NTV znovu označil protiruské sankce za zbytečné. V interview, které bylo zveřejněno dnes, zároveň řekl, že Evropská unie nemá v současné době silného vůdce, jací jsou v Rusku, v Číně nebo v USA.

Úspěch florbalového šampionátu v Praze. Zlomil divácké rekordy

Florbalové mistrovství světa v Praze zlomilo rekordy v návštěvnosti z minulých šampionátů. Celkově turnaj během devíti hracích dnů navštívilo 181 518 fanoušků, kteří výrazně překonali maximum z MS v roce 2014 v Göteborgu (104.445). Padl i rekord na jeden zápas, který při finálovém duelu mezi Švédskem a vítězným Finskem vyšplhal na 16 276 fanoušků.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT