Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dacia slaví 50 let od zahájení výroby. Nikdy se jí nedařilo lépe

Jen v Evropě vloni dříve podceňovaná značka dokázala prodat skoro půl milionu svých aut a meziročně si polepšila skoro o 12 procent. Její vzestup navíc nekončí.

20.8.2018 1
SDÍLEJ:

Sériové verzi předcházela tato studieFoto: Dacia

Přesně 20. sprna roku 1968, tedy právě před padesáti lety, usedl tehdejší komunistický diktátor Nicolae Ceusescu za volant první vyrobené Dacie 1100. To samozřejmě nebyl žádný rumunský vůz. Jednalo se o licenční Renault 8. Tato francouzská automobilka ostatně Dacii provázela prakticky po celou dobu její existence.

Dnes už málokdo ví, co vlastně jméno Dacia znamená. Tedy, jde o antickou římskou provincii, kterou obývaly kmeny Dáků a Getů, a který se v období kolem počátku našeho letopočtu nacházel na území současného Rumunska.

Této události předcházelo v roce 1966 uzavření dohody mezi rumunskou vládou a právě Renaultem. Ve městě Colibasi nedaleko Pitešti vyrostla ubrusu nová továrna. Už tehdy se počítalo, že se zde budou vyrábět moderní auta s pohonem přední nápravy - budoucí Dacia 1300. Renault 12, který byl věrným předobrazem tohoto rumunského vozu, se však teprve připravoval (premiéru měl v říjnu v roce 1969 na pařížském autosalonu), a tak museli Rumuni vzít zatím zavděk zmíněným modelem 8. Od něho se Dacie lišily pouze označením na přídi a na zádi. Do loga nové značky se dostala silueta orla.

Montáž Dacie 1300 začala z dílů dovezených z Francie v květnu roku 1970. Zpočátku se vyrábělo pouze několik tisíc kusů ročně, ale jakmile se většina dílů začala vyrábět přímo v Rumunsku, vzrostla produkce na desetitisíce. Od roku 1973 byl v nabídce i kombík.

V ČESKOSLOVENSKU BYLY OBLÍBENÉ

Vůz poháněl pod přední kapotou umístěný čtyřválec o zdvihovém objemu válců 1289 cm3. Výkon měl 54 koní. Sedan měřil na délku 4340 milimetrů, vysoký byl 1415 milimetrů a šířka dosahovala 1635 milimetrů. Od roku 1972 se začal vyrábět i speciální typ určený výhradně pro komunistické funkcionáře. Měl výkonnější motor, rudý interiér a černě lakovanou karosérii.

Dacie 1300 se dovážely do Československa od roku 1972 a v té době to byl jeden z nejlepších vozů, jaké byly v Mototechně v té době k mání. Problém byl v tom, že se Dacie modernizovaly jen velmi pomalu, a tak se původně moderní vůz postupně měnil v zastaralý. První facelift nastal až na podzim 1979, deset let po premiéře "dárce orgánů" Renaultu 12. Modernizované provedení dostalo označení Dacia 1310. Změn navíc nebylo mnoho. Přední maska chladiče byla z černého plastu a v ní byly umístěny dva páry kruhových světel. Původně měla Dacia po jednom oválném světlometu na každé straně. Uvnitř se pak změnila palubní deska a volant. Motor dostal nový karburátor, který zajistil zhruba o půl litru nižší spotřebu a vyšší výkon o dva koně.

Na počátku osmdesátých let se vedení Dacie odhodlalo k rozšíření nabídky, a dokonce nabídlo zákazníkům i kupé se zvýšeným výkonem motoru. Dacia 1410 měla motor převrtaný na objem 1,4 litru a dosahovala výkonu 62 koní. Místo čtyřstupňové, se navíc dodávala pětistupňová převodovka. Maximální rychlost činila 140 km/hod.

Další facelift přišel v roce 1986 a v roce 1988 dostala Dacia 1310 ještě jednu karosářskou variantu - liftback. To už ase ale komunistický řežim chýlil ke svému konci. I pak Dacia žila dál. V polovině devadesátých let se konečně mnohokrát modernizovaná Dacia 1310 odebrala do důchodu a z výrobní linky začal sjíždět typ Nova, později modernizovaný na Supernovu. To už se stalo opět za pomoci Renaultu, který nakonec pomohl Rumunům s konstrukcí úplně nového typu. Tím byl Logan, který nastartoval současnou úspěšnou etapu značky. Následovaly kombi, pick-up, dodávka, o něco později SUV Duster a nakonec velkoprostorové osobní i užitkové modely.

Zajímavostí je, že Renault, který se postupně stal vlastníkem Dacie, nepočítal s tím, že by vozy Dacia prodával jinde než na méně vyspělých trzích, mezi které tenkrát počítal i Českou republiku. Nakonec si však zákazníci prosadili, že se Dacia nabízí jak ve Francii, tak třeba i v Německu.

Autor: Radek Pecák

20.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Automechanik 35 000 Kč Lucie Nováková 19. září v 11:08. Přijmeme schopného automechanika do našeho týmu. Náplň prace veškeré mechanické práce a údržba osobních automobilů. Požadujeme: výuční list v oboru , praxi , zodpovědnost , samostatnost . Nabízíme: nadstandardní platové ohodnocení. Férové jednání . Přátelský kolektiv . Práce v Brně (v blízkosti zastávka MHD) Gastronomie - Servírka/číšník 30 000 Kč Servírku/číšníka s praxí a zájmem o obor přijme restaurace na Praze 10-Hostivař. Pracovní doba krátký-dlouhý týden, provozní doba restaurace 10-22h. Nástup možný ihned, nebo po dohodě.Měsíční odměna od 30.000 Kč čistého. Gastronomie - Kuchař 21 000 Kč Jsme domov se zvláštním režimem pro seniory s různými typy stařeckých demencí. Hledáme šikovného, samostatného pracovníka na plný úvazek na pozici kuchař - ideálně se zkušenostmi z podobných provozů (domovy, nemocnice, školní jídelny atp.). Směny: 12hodinnové denní. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní laboranti 17 800 Kč Zdravotní laboranti zdravotní laborant (laboratorní asistent). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 17800 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Nemocnice Žatec, Husova 2796, výpis z rejstříku trestů, zdravotnické vzdělání , zájemci hlaste se na telč. 414110741 nebo email: personalni@nemzatec.cz, osobně na uvedené adrese nemocnice. Pracoviště: Nemocnice žatec,obecně prospěšná společnost, Husova, č.p. 2796, 438 01 Žatec 1. Informace: Jana Nováková, +420 414 110 741.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náměstkovi chomutovského primátora Dindovi kdosi zapálil auto u domu

Náměstkovi chomutovského primátora někdo zapálil auto, přímo u domu

Ilustrační foto.

Táta sovětského zběha opil vodkou, vzpomíná lékařka na 50 let staré drama

Houbaři si z lesů odnášejí úlovky po kilech. Žně nezastaví ani chladné počasí

Houba, kam se podíváš. Uplynulé zhruba třítýdenní období, které však stále přetrvá, přálo jak vášnivým houbařům, tak i méně zdatným hledačům. Milovníci houbových pochoutek si tak z lesů odnášejí své úlovky po kilech. Letošní houbařskou sezonu si pochvaluje i humpolecký houbař Martin Sýkora.

Pral špinavé peníze? Abramovič podle Švýcarů představuje bezpečnostní riziko

Ruský miliardář a majitel londýnského fotbalového klubu Chelsea Roman Abramovič představuje pro Švýcarsko potenciální bezpečnostní riziko. Vyplývá to z dva roky staré policejní zprávy, na základě které úřady zamítly oligarochovu žádost o povolení k trvalému pobytu.

Mnichov udělal na jižní Moravě z Čechů i Židů uprchlíky

/FOTOGALERIE, ANKETA/ Rozhodnutí velmocí a vůle nacistického diktátora rozdělila na konci září 1938 nejen Československo a jih Moravy, ale také dlouholeté sousedy v desítkách obcí na Břeclavsku a Znojemsku.

AKTUALIZOVÁNO

Devět let vězení a propadnutí majetku. Dbalý manipuloval zakázky, uznal soud

Soud nepravomocně uznal bývalého ředitele Nemocnice Na Homolce Vladimíra Dbalého vinným v kauze zmanipulovaných zakázek. Dbalý by měl jít do vězení na devět let, soudci jej navíc potrestali propadnutím majetku. Spolu s šesticí spolupachatelů mají také uhradit nemocnici škodu přes šedesát milionů korun. Proti rozsudku se všichni mohou odvolat.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT