Podle žaloby, kterou Daniel Donovan podal minulý týden ve státě Michigan, Volkswagen ničil dokumenty spojené s obcházením emisních norem a mařil výkon spravedlnosti krátce poté, co firmu loni v září úřady obvinily. Společnost obvinění odmítla.

Žaloba uvádí, že ničení důkazů trvalo tři dny od 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen v dalších dnech přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, z toho v USA jich bylo téměř 600 000.

Donovan pracoval v právním oddělení americké pobočky Volkswagenu, které mělo na starosti správu elektronických informací v případech žalob na zodpovědnosti za škody a zranění. Donovan tvrdí, že firemní oddělení informačních technologií mazalo informace související s případem emisí navzdory zákazu ministerstva spravedlnosti USA až do 21. září a že se se svým podezřením svěřil nadřízenému. Propuštěn byl v prosinci a podle žaloby to bylo kvůli obavám firmy, že by o jejích nezákonných krocích informoval EPA, FBI nebo federální prokuraturu.

Volkswagen dnes uvedl, že Donovanův odchod z firmy s případem obcházení emisních testů nesouvisel. "Jsme přesvědčeni, že jeho tvrzení o neoprávněném ukončení pracovního poměru je nepodložené," uvedl Volkswagen podle agentury AP.

Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu a shromažďuje doklady pro žalobu v trestní věci. Volkswagen v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká.

Dalším novým problémům koncern VW čelí v Německu. Téměř 300 velkých investorů z celého světa podalo na Volkswagen žalobu kvůli údajnému porušení povinnosti vůči kapitálovým trhům v souvislosti se skandálem s manipulací emisí. Akcionáři se před severoněmeckým soudem domáhají náhrady škody ve výši 3,256 miliardy eur (88 miliard Kč).