Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Daň na benzín: Češi platí víc než jejich sousedé

Praha /GRAFIKA/ - Opozice hodlá znovu navrhnout snížení daňového zatížení na pohonné hmoty. Podle ministerstva financí by to řidičům nepomohlo

2.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

Nejprve dobrá zpráva: koruna mírně posiluje a růst cen benzínu a nafty se aspoň na chvíli zarazil. V obou případech se litr tento týden prodával kolem 36 korun. Pokud navíc budou i nadále klesat ceny na burze v Rotterdamu, dočkáme se snížení i u našich čerpacích stanic.

Jenže všeho do času.

Svět i Evropa se bojí Íránu kvůli jadernému programu a Teherán už tento týden pohrozil, že některým zemím zavře kohoutky. Důvodem je embargo na íránskou ropu, které zavedla celá EU. Cena za barel ropy by se tak z nynějších 110 dolarů mohla zvednout až na 150 dolarů (z 2100 na 2800 korun).

I Česko hledá řešení, jak z toho ven. Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec hodlá opět navrhnout snížení spotřební daně na pohonné hmoty. Už na podzim ČSSD chtěla daň nižší o 2,50 Kč, teď chce snižovat o jednu korunu.

Slovenská cesta?

Ostře proti je ale ministerstvo financí. Podle analýzy, kterou si resort nechal zpracovat a kterou má Deník k dispozici, by snížení byť jen o korunu u nafty znamenalo propad ve státním rozpočtu o 2,2 až 4,4 miliardy korun. Do plusu by se státní kasa dostala jen tehdy, pokud by spotřeba nafty naráz vyletěla minimálně o 15 procent. Kdyby stát na litru řidičům ulevil dvě koruny, musela by spotřeba okamžitě narůst aspoň o 22 procent.

A to ministr Kalousek nepředpokládá. Argumentuje mimo jiné zkušeností ze Slovenska, které v roce 2010 snížilo spotřební daň u nafty o 23,5 procenta. Přestože v té době slovenská ekonomika rostla a kamiony jezdily, státní kasa našich východních sousedů nakonec skončila v minusu asi 81,2 milionů euro (asi dvě miliardy korun).

I tak ale někteří ekonomové tvrdí, že snížení daně o korunu by pomohlo. „Nemusel by to být špatný nápad, jsme tranzitní země,“ říká analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.„Navíc myslím, že by se celá koruna projevila i ve snížení u čerpacích stanic.“

#nahled|https://g.denik.cz/1/ff/info_pohonne_hmoty_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/1/ff/info_pohonne_hmoty.jpg|Pohonné hmoty#

PRO

Šéfredaktor Transport magazínu a mluvčí ČESMAD Martin Felix:Snížení o dvě koruny by pomohlo

Ceny pohonných hmot výrazně vzrostly. Pomohlo by snížení spotřební daně?

Rozhodně. Muselo by se jednat o snížení mezi 2 a 2,50 korunami a snížení by pomohlo nejen dopravcům a všem motoristům, ale myslíme si, že by pomohlo i státnímu rozpočtu. Velice rychle by se vrátili k tankování u nás ti dopravci, kteří Českou republiku mají jako tranzitní, a začali by tankovat i domácí dopravci.

Pokud by se opravdu spotřební daň snížila, myslíte si, že by se to u benzínek projevilo?

To je otázka. Vždycky to jde lépe, když se má zdražit, než opačným směrem. U nás je ale konkurence velká a marže se pohybují kolem sedmi, osmi procent, tedy stejně jako po celé Evropě. U pump by se to tedy projevit mělo. Nemělo by to dopadnout tak, že by si po snížení daně pumpaři půlku nechali, i když je to reálná obava. Nicméně je tu druhý moment, kdy velcí dopravci, a nemusí být až tak velcí, třeba s 30 auty, mají svoje pumpy a pohonné hmoty berou přímo z rafinérií. To jsou obrovské objemy, které by se velmi rychle projevily ve výběru daně.

Už se nějak ceny pohonných hmot projevují na zdražení dopravy a následně na ceně zboží?

Nafta je zhruba třetina nákladů. Velmi těžko se to firmám přenáší do cen. U nás je více než deset tisíc dopravních firem, tedy obrovské konkurenční prostředí. Některé firmy mají takzvanou naftovou doložku a podle pohybu ceny nafty mění ceny pro zákazníky. Ale těch je velmi málo a vůbec se to netýká malých dopravců, kterých je u nás85 procent. (via)

PROTI

Náměstek ministra financí Ladislav Minčič (ODS):Nafty se prodává čím dál více

Jaký dopad by případné snížení spotřební daně mělo na státní rozpočet?

Je nesporné, že nižší sazba spotřební daně by vytvářela tlak na snížení konečné ceny pohonných hmot. Stejně tak je nesporné, že nižší konečná cena třeba motorové nafty by měla být stimulem pro zvýšení výtoče. Problém spočívá v tom, do jaké míry by takový manévr měl dopad na státní rozpočet, zda by byl jenom neutrální, nebo dokonce kladný a na dani by se vybralo více. Jen velmi těžko ale můžete empericky dokázat, že při snížení daně stát vybere víc. Těch nejistot je hodně – máme svobodný trh a nemůžete ovlivnit výslednou cenu komodity. Navíc není jasné, zda by se celé snížení daně promítlo do ceny.

Daří se teď výběr spotřební daně?

Možná vás tím překvapím, ale když porovnám loňský rok s rokem 2010, tak nepatrně, ale přece jen vzrostl výběr spotřební daně u nafty.

Takže ty stesky, že už v České republice žádné kamiony nečerpají a jezdí za hranice, se alespoň podle těchto čísel zatím nepotvrzují?

Ano. Pokud by totiž statistiky jednoznačně ukazovaly, že nejenom v roce 2010, ale i v roce 2011 byl celkový výnos z nafty nižší, byl by to další silný argument pro experiment se snížením daně bez jakýchkoliv jiných protisměrných opatření, třeba zvýšení mýta. Ale signál o nějakém dramatickém snižování objemu prodané nafty nemáme. V tomto prostředí je tedy vláda i ministerstvo financí velmi opatrné. (jak)

Autor: Jan Klička

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Octavia
Škoda Fabia
Renault Fluence
Toyota Avensis

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok nožem v Mnichově
AKTUALIZOVÁNO
9 3

Útok nožem v Mnichově: cyklista pobodal šest lidí, policie ho zadržela

Volby v Žermanicích na Frýdecko-Místecku.
9 14

Muž si dělal selfie a pak zpřeházel volební urnu. Řeší se platnost voleb

AKTUALIZOVÁNO

V Chomutově zatkli republikána Sládka. Zásah jako proti dealerovi, tvrdí strana

Předseda republikánské strany Miroslav Sládek se měl dopustit porušení volebního zákona tím, že dělal nepovolenou kampaň. Policie mu zabavila klíče od auta a odvezla ho na služebnu. Propustili ho krátce před půlnocí.   

Jan Kysela: Zeman a Babiš chtějí všechno, jen plusy a žádné minusy

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Včera a dnes rozhodujeme o složení sněmovny, potažmo vlády. Za necelé tři měsíce si zvolíme prezidenta. Jaký vliv to bude mít na český ústavní pořádek a mělo by dojít k úpravě základního zákona České republiky? O tom Deník mluvil s ústavním právníkem, profesorem Janem Kyselou.

Španělská vláda přebírá kontrolu nad Katalánskem. Chystají se demonstrace

Španělský kabinet se na své sobotní schůzce dohodl, že nad Katalánskem, které (ne)vyhlásilo nezávislost, převezme kontrolu. Poprvé v historii tak bude aktivován článek španělské ústavy, který přímou správu Madridu umožňuje.

Co si zvolíme, to budeme mít, říká Jiří Kajínek. Vsadil na svého kamaráda

Pane Kajínku, mohu se s vámi vyfotografovat? Jak se z vězně stane celebrita? V roli spisovatele se představil na 27. Podzimním knižním veletrhu nejslavnější český vězeň Jiří Kajínek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení