Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Malé přestupky, velké havárie. Jaké jsou nejčastější chyby řidičů?

I když patříte mezi ohleduplné řidiče, určitě jste to někdy udělali: troubili, protože auto před vámi na křižovatce nevyrazilo dost rychle, při odbočování nebo změně jízdního pruhu jste nedali blinkr, nezastavili jste na stopce, nebo nepovažujete za nutné dodržovat pravidlo zipu. Deník ve spolupráci s ÚAMK (Ústřední automotoklub) sestavil deset zdánlivě malých hříchů a přestupků, za které vám hrozí pokuta.

19.9.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Parkování v požární zóně
Žádný oheň široko daleko není, takže jaképak váhání – zaparkujeme například před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobná prostranství, stejně označená, mohou být například před školami. Nikomu tam zdánlivě nepřekážíte, „jen“ případnému požárnímu vozidlu, které nemůže vyjet, u školy zase nemůže zaparkovat u přívodu vody a podobně.

I když to vypadá jako banalita, jde o ohrožení majetku a osob v případě požáru. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 euro a ztráty jednoho bodu. Nemluvě o tom, že i v Česku v takovémto případě hrozí odtažení vozidla. 

Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“
Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu nebo změně směru, či odbočování nepoužívají blinkry. Přitom je to povinnost.

Jestliže auto změní směr bez bliknutí, jde jen o nečekaný manévr. Řidič tím může přinutit jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii.

Za změnu směru bez směrovky hrozí pokuta, například v Německu deset euro. Nemluvě o případné nehodě a postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění. 

Zip: Příliš brzy, příliš pozdě
V Česku jde o typický problém snad v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém „zipu“.

Jedni se z pruhu, který končí a spojuje s průběžným, snaží dostat co nejdříve, druzí naopak na poslední chvíli a musejí pak brzdit, čímž zpomalují oba pruhy. To je samozřejmě špatně.

Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí pokuta. Stejně tak v případě omezení a ohrožení jiného účastníka. A to počínaje částkou dva tisíce korun.

Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkou
Za podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhovky. Prosíme, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů. Přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 kilometrů v hodině. V Německu je za porušení předpisu stanovena pokuta dvacet euro.

Stopka: Zastavit? A proč? 
Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení této značky. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta, v Německu deset euro a u nás až 2500 korun a čtyři body k tomu.

Můžete? Neplaťte
Pro českého motoristu to stále není samozřejmost, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání. Pokud si myslíte, že bez parkovacích hodin můžete parkovat bez omezení, vyvede vás z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi deseti a třiceti euro.

Na parkovišti, jako na silnici
Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací?

Držme se toho, že pravidla platí všude stejná. Například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici.

Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.

“Netrestat“ ty pomalejší
Potřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří nedostatečně rychle reagují – nevyrazí včas na zelenou, nezařadí se po předjíždění a podobně, je neslušné. V některých zemích se jedná o přestupek. 

Prosíme, netrubte! Klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho například v Rumunsku, Itálii a dalších zemí za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.

Jízda i bez potkávacího světla
Jízda bez zapnutých potkávacích světel může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také třeba vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy ano. U nás vám hrozí pokuta až dva tisíce korun, v Německu šedesát euro.

Diskotéka v autě?
Máte rádi oblíbenou hudbu na maximální hlasitost vaší audio soustavy, nebo máte dokonce sluchátka na uších? V obou případech vám hrozí pokuta, například v Německu deset euro.

Rada expertů ÚAMK na závěr
I zdánlivě malé přestupky jsou stále porušením dopravních předpisů a tedy postižitelné. Pamatujte, že malé přestupky mohou být důvodem velké havárie.

Autor: Pavel Kopecký

Dopustili jste se někdy zmíněných prohřešků?

Ano

72 %

Ne

28 %

Hlasovalo: 29

19.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Octavia
Škoda Fabia
Renault Fluence
Toyota Avensis

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. Markéta Pekarová Adamová. 21.10.2017
25

Ze sněmovních stran utratí nejvíc peněz za jeden hlas TOP 09

Carles Puigdemont na demonstraci katalánských separatistů
1 6

Jako za diktátora, stěžuje si katalánský premiér. Plán Madridu prý nepřijme

Bartoš jako Steve Jobs? Piráti „uloupili“ voliče a slavili

Jak by to vypadalo v pirátské domácnosti, pokud by se do sněmovny dostal nejen předseda Ivan Bartoš, ale i manželka Lydie coby desítka pražské kandidátky? „Mazali bychom si na střídačku svačiny,“ žertoval.

SLEDUJEME ON-LINE

Sečteno. ANO vítězem voleb. Do sněmovny pronikli i Piráti a STAN. Druhá je ODS

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ Ve Sněmovně bude nejvíc stran v historii - devět. Poslance získali ANO 2011, ODS, SPD Tomia Okamury, Piráti, KSČM, ČSSD, lidovci, Starostové a TOP 09. Novináři Deníku byli ve všech volebních štábech, vyjma SPD, kam jim nebyla udělena akreditace.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení