„Model FAVORIT položil základy nové éry automobilky ŠKODA. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva Škoda Auto.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Milan Chovanec
Do živých kauz nesmím, uvedl Chovanec k pozvánce na Hrad

Projekt nového Favoritu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce v pozdější době bezprecedentní rozvoj.

Obal prodává

Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227.

Dopravní nehoda ochromila provoz v Ostravské ulici.
Mladík srazil ženu na přechodu, musel přiletět vrtulník

O 40 milimetrů kratší Favorit přitom nabídl o 85 milimetrů delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. Mohl se tak stát plnohodnotným rodinným vozem. V záloze ještě bylo připraveno jeho větší odvozené kombi Forman.

Ve finální fázi vývoje vozu se pak uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.

Ilustrační foto.
Energie slunce a větru pokryje méně, než se plánuje, tvrdí norští vědci

Velká pozornost byla věnována „srdci“ nového modelu – čtyřválci OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 46 či 43 kW, vybaveného karburátorem, nebo později vstřikováním paliva. Splnění nových emisních předpisů i vysokých nároků na životnost si vyžádalo použití odolnějších materiálů ventilových sedel, pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, ale i vyztužení bloku motoru, aplikaci kaleného klikového hřídele a řadu dalších úprav.

Ostře sledovaná premiéra

Oficiální světový debut Favorita se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů.

Zpracování cukrové řepy
EU ruší kvóty na cukr. České cukrovary mají příležitost

V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988. První automobily se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Stále na úrovni

Po sametové revoluci v listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce Škoda zajistí jen vstup silného zahraničního partnera.

Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a firma se stala členem skupiny Volkswagen.

Sonda Cassini, v pozadí měsíc Enceladus
NASA se po 20 letech loučí se sondou Cassini. Shořela v atmosféře Saturnu

Favorit dokázal díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měl i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně v letech 1990 až 1991 vzrostl téměř na dvojnásobek.

Výročí vzniku významné řady FAVORIT připomene mimo jiné mimořádnou výstavou unikátních dokumentů a prototypů v muzeu v Mladé Boleslavi od 18. září, nebo moderovaným setkáním s předními osobnostmi.

Volkswagen Brouk
Volkswagen slaví osmdesátku. Největší evropské automobilce pomohli nacisti