Tak popisuje velmi zjednodušeně Izraelec Eyal Levi ze společnosti Bright Way Vision svůj projekt a ukazuje na displeji to, co se odehrává před autem.

Jen pár metrů od moře, v bývalém telavivském přístavu, se minulý týden představovaly s unikátními nápady další desítky firem. Třeba ty, které vyvíjejí technologie na měření únavy řidičů či prostředky ke zvýšení bezpečnosti jízdy. K vidění byla i aplikace, která pomocí senzorů v mobilu dokáže změřit, jak dobře šofér řídí a dá mu „vysvědčení“.  Jiní vývojáři zase sledují hustotu provozu ve městech, zabývají se zácpami či usnadnění parkování.

Slibně vypadaly nejrůznější kombinace čidel uvnitř auta i v něm v kombinaci s datovými službami a nejrůznějšími algoritmy.

Některé nápady možná jednoho dne proniknou i do aut vyráběných v Česku.

Škoda Auto v Tel Avivu, přezdívaném po americkém fenoménu jako „Silicon Valley na březích Středozemního moře“, spolupracuje s tamními firmami (tzv. startupy) na vývoji nových technologií. Jinými slovy – loví talenty a nápady.

Poslední zhruba půlrok tam existuje pobočka dceřiné společnosti mladoboleslavské automobilky pro vývoj digitálních technologií Škoda Auto DigiLab. Izrael je v celosvětovém měřítku považován za jednu ze zemí, nejvíce nakloněných inovacím. S výjimkou Švýcarska neinvestuje žádná jiná členská země OECD v přepočtu na jednoho obyvatele více peněž do civilního výzkumu a vývoje než tento blízkovýchodní stát. 

Aktuálně se zde nachází více než 6 tisíc startupů, zhruba 300 výzkumných a vývojových středisek mezinárodních koncernů a stovky hi-tech podniků. Více než 500 startupů a výzkumných skupin v Izraeli se aktuálně zabývá automobilovými projekty – to je šestkrát více než ještě v roce 2013. Země navíc disponuje vysoce kvalifikovanou pracovní silou.

„V Evropě nebo USA jsou ředitelé startupů dvaceti až třicetiletí. Tady mnohdy čtyřicátníci – řada byla v armádě a mají rozsáhlé zkušenosti v profesním životě,“ popisuje ředitelka Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.

Jsou tu i historické vazby. „Škodovkou tu jezdí většina poslanců a polovina členů vlády,“ podotýká Karel Pažourek z české ambasády. Česká značka je tu nejsilnější ze všech evropských na automobilovém trhu, celkově pak čtvrtá. Loni zvýšila prodej o 14,5 procenta na více než 23 tisíc vozů a svůj tržní podíl přibližně na 8,5 procenta.

Nejeden vizionář v Tel Avivu předpovídal, že se autoprůmysl za 10 let změní víc než předtím za půlstoletí. Zástupci automobilky tvrdí, že se zaměřují na „zralé“ projekty.

Ředitel automobilky pro digitalizaci Andre Wehrer mimo jiné předpovídá, že v roce 2025 budou auta rozpoznávat naše návyky a přizpůsobovat se jim.  A také to, že ne každý zajímavý nápad se nakonec prosadí. „Když nějaké projekty podporujeme, tak jsme přesvědčeni o tom, že mají budoucnost. Není možné, abychom investovali do všeho,“ dodává.