Volkswagen letos vyslal na silnice model XL1, lehký, dvoumístný hybridní vůz se vznětovým motorem a možností vnějšího dobíjení (plug-in hybrid), který se chlubí spotřebou pouhých 0,9 l/100 km.
A právě zkušenosti získané při vývoji XL1 chce nyní německá automobilka přenést i do velkosériové výroby, koncept twin up! pak ukazuje možnou cestu. Malý čtyřmístný vůz přitom sdílí s modelem XL1 části poháněcí soustavy – vznětový motor, elektromotor a dvouspojkovou převodovku DSG.
V přídi studie twin up! je uložena jednotka se systémovým výkonem 75 koní, která je tvořena dvouválcovým turbodieselem 0.8 TDI (48 koní), elektromotorem (48 k), sedmistupňovou automatickou převodovkou a výkonovou elektronikou. Hybridní modul s elektromotorem a spojkou byl vložen mezi spalovací motor a převodovku DSG a je integrován do její skříně místo běžného setrvačníku. Elektromotor je napájen energií z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 8,6 kWh, který může být dobíjen z vnějšího zdroje, nebo za jízdy prostřednictvím motoru TDI.
Baterie najdeme společně s palivovou nádrží o objemu 33 litrů pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru.
Twin up! ujede pomocí čistě elektrického pohonu 50 kilometrů. V normovaném jízdním cyklu EU pak dosáhl kombinované spotřeby paliva 1,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 27 g/km. Hodnoty ve skutečném světě však téměř jistě budou poněkud jiné.
V čistě elektrickém provozu zrychlí twin up! z 0 na 60 km/h za 8,8 sekundy a může jet nejvyšší rychlostí 125 km/h. V hybridním režimu dosáhne "stovky" za 15,7 sekundy a nejvyšší rychlost je v tomto případě 140 km/h.
Volkswagen vystavuje studii na tokijském autosalonu v bílém laku Sparkling White, který díky příměsi modrých skleněných částeček dosahuje duhového efektu. Pro twin up! byly také narozdíl od standardního modelu up! jinak uspořádány ovládací a zobrazovací prvky, přičemž studie sází kompletně na digitální zobrazování.
O dalších záměrech s konceptem twin up! zatím Volkswagen nic neprozradil, kdy (a jestli vůbec) se auto dostane do výroby, tak zatím nevíme.