Hyundai i20 obecně patří mezi nejlevnější vozy na českém trhu. Ceny začínají na 199 990 Kč a dostanete malý, docela pohledný třídveřový hatchback s benzínovou dvanáctistovkou (84 koní), pětistupňovou manuální převodovkou a základní výbavu Classic. Za další pár dveří se připlácí 30 tisíc.

Dvakrát měř

Druhý stupeň výbavy Inclusive vyjde se stejným motorem a s pěti dveřmi (třídvířko je jen pro Classic) na 249 990 korun, ale vyplatí se. Nabízí totiž klimatizaci, rádio s CD přehrávačem a USB, navíc lze přiobjednat i různé pakety, které obsahují například užitečné pomocníky (přední mlhovky, tempomat, zadní parkovací kamera, LED denní světla a podobně) či komfortní prvky (dálkové ovládání centrálního zamykání, ovládání audiosystému na volantu, vyhřívání předních sedadel, automatická klimatizace včetně chlazení přihrádky spolujezdce a mnohé jiné).

V ceníku pak najdeme ještě dvě motorizace. Benzínovou čtrnáctistovku (100 koní, 269 990 Kč) a samozřejmě naftový tříválec 1,1 CRDi (75 koní), ten vyjde na 319 990 korun. A rozdíl 50 tisíc, to už je u tak levného auta docela hodně. Proto si před koupí pořádně spočítejte, jestli se vám v tomto případě turbodiesel opravdu vyplatí.

Korejský anorektik

Ale k tomu se ještě vrátíme, teď se věnujme samotnému motoru. Udávané dynamické hodnoty malého tříválce asi nikoho neomráčí: maximální výkon činí 75 koní a především zrychlení z nuly na stovku vypadá hrozivě. Autu to trvá nekonečných 15,7 sekundy.

Skutečnost ale není tak špatná, jen to chce chvíli, než se s pohonnou jednotkou skamarádíte. Musíte ji totiž neustále držet ve středních otáčkách, což mimo jiné znamená předvídat a efektivně řadit. Pak vám bude i20 připadat i jako docela svižná. Šestistupňová převodovka naštěstí funguje skvěle, pět převodů je poměrně krátkých, delší šestka pak slouží vyloženě k cestování ve vyšších rychlostech.

Svoje limity tříválec však v celé nahotě odhalí při dálničních rychlostech nebo v táhlém stoupání, kde mu citelně dochází dech. A také v nízkých otáčkách (pod hranicí 1800 ot./min), kdy o sobě dává vědět utrápeným duněním a znatelnými vibracemi, které pronikají i do kabiny. Ve středním spektru otáček je však motor překvapivě kultivovaný.

Jeho největší přednost ale spočívá v mimořádné úspornosti. S citlivou nohou „nebaští" skoro nic, s autem se dá opravdu jezdit v průměru za méně než 4 litry nafty na 100 kilometrů. Já jsem vůz vracel s průměrnou spotřebou 4,7 litru. A to jsem motor chvílemi nikterak nešetřil. Tenhle tříválec je totiž skromný skoro za všech okolností.

Tím se vracíme k otázce ceny. Jistě, jednotka 1,1 CRDi je bezesporu opravdu úsporná, ale to jsou ostatní nabízené – benzínové – motory také, byť ne tolik. Jenže rozdíl v ceně je tak výrazný, že byste s naftovou i20 museli pravidelně jezdit opravdu velké vzdálenosti, aby se vám vyplatila a reálně šetřila vaše peníze.

Neurazí, nenadchne

Auto jako celek přitom špatné není. Málokoho asi vyloženě nadchne, na druhou stranu by nemělo nikoho urazit, převažují totiž pozitiva. Podvozek je až překvapivě pohodlný a statečně se pere i s většími nerovnostmi, zato mu úplně nesedí rychlé zatáčky – vůz se v citelně naklání a ukazuje vrozenou (a očekávanou, tak nějak nezáludnou) nedotáčivost. Lehké, přeposilované řízení s dlouhým převodem postrádá cit a řazení by mohlo být přesnější. Líbila by se mi nižší poloha za volantem a sedačky by mohly mít výraznější boční vedení. Trochu zamrzí i nezvyklé ovládání palubního počítače pomocí tlačítka, které je daleko od řidiče – v horní části středového panelu palubní desky.

Interiér se jinak docela povedl, vzhledem i zpracováním se mu navíc daří částečně maskovat hodnotu automobilu a o některých, téměř luxusních, příplatkových prvcích výbavy už byla řeč. Kabina je také poměrně prostorná, dostatek místa v ní najdou čtyři průměrně rostlí jedinci. Kufr nabízí objem 295 litrů, po sklopení zadní řady sedadel (vznikne rovina) pak 1060 litrů.

Hyundai i20 1,1 CRDi: Hodnocení a technické údaje
+ úsporný motor
+ šestistupňová převodovka
+ komfortní podvozek
- vyšší cena této motorizace
- horší ergonomie ovládání
- vibrace motoru při nízkých otáčkách
motor vznětový tříválec, přeplňovaný
objem 1 120 ccm
max. výkon 55 kW (75 k)
max. točivý moment 180 N.m
max. rychlost 160 km/h
0-100 km/h 15,7 s
komb. spotřeba 3,8 l/100 km
cena test. vozu 350 890 Kč