Ne, že by nikdy kombík s typickou šelmou ve znaku neexistoval, ale jednalo se buď o zakázkovou výrobu, jako v případě vozu Lynx Eventer, který vycházel z kabrioletu XJS, nebo o model X-Type z roku 2004. Ten zase mnoho fanoušků nepovažovalo za opravdový Jaguar, neboť byl postaven na platformě Fordu Mondeo. Teprve aktuální XF Sportbrake je tak prvním skutečným „jagoušem" s praktickou zádí.

Víte o hezčím?

A co se týče vzhledu, rozhodně se povedl. Nevím o jiném kombi, které by vypadalo elegantněji a dravěji. Přední část je stejná jako u sedanu, kterému výrazně pomohl loňský facelift. Design se přiblížil většímu a dražšímu sourozenci XJ: Auto dostalo nové, užší světlomety s LED diodami pro denní svícení (pás z nich navíc hodně zajímavě kopíruje tvar světel), jiná je maska chladiče, změnil se i přední nárazník.

Zadní partie jsou pochopitelně úplně nové. Líbí se mi, že kombíková část působí absolutně přirozeně a čistě. Autu sice dodává praktický výraz, ale tak nějak přiměřeně, aniž by nabourala vznešený charakter XF. V Jaguaru si jednoduše poradili skvěle.

Počkej si…

I když se nedávná modernizace modelu dotkla také interiéru, tak ten přeci jen ani u nového Sportbrake neutají, že už má za sebou nějaké roky – je to znát jak na designu, tak na absenci některých technologií a systémů (např. head-up displej, elektronické dovírání dveří, atd.).

Neznamená to ale, že by kabina nevypadala dobře, naopak. Jednoduchost a střídmost zajišťuje příjemnou atmosféru. Jaguar pochopitelně neupustil od používání kvalitních materiálů, v interiéru se nešetří kůží a dřevem, zpracování je více než dobré. Osobně zbožňuji beztlačítkového ovládání kabinového osvětlení – stačí lehce přejet prstem přímo přes stropní světlo a to se rozsvítí. Je příjemné nepátrat ve tmě po příslušném tlačítku.

I ve Sportbrake bohužel najdeme starý známý infotainment systém, který se ovládá přes dotykovou obrazovku. A je k uzoufání pomalý. Kvůli lenivosti systému je pak i naprosto triviální záležitost jako zapnutí vyhřívání sedadla docela otravné. Na obrazovku přitom budete ho budete muset sahat často, fyzických tlačítek je totiž v autě po málu.

Prostoru je na předních sedadlech dost, vzadu se pozitivně projevila kombi záď. Díky ní totiž přibylo místo nad hlavou, čímž zmizela jedna ze slabin sedanu. Objem prostoru na zavazadla nepatří k největším (550 litrů), kufr je ale „postaven" šikovně a nabízí dostatek užitné hodnoty.

Jen s dieselem

Je zajímavé, že Jaguar zatím u Sportbrake sází pouze na naftové motory. V nabídce jsou tři: čtyřválec s objemem 2,2 litru a dvě odlišné varianty šestiválce 3,0l. Silnější provedení, označené jako „S" se chlubí výkonem 275 koní a točivým momentem 600 N.m, u slabší verze najdeme hodnoty 240 koní a 500 N.m točivého momentu. Právě tento slabší šestiválec poháněl i testované auto.

A i když mě, asi jako každého automobilového nadšence, lákají co nejvyšší dynamické schopnosti, „přiškrcený" třílitr mi vůbec nevadil. Síly má totiž na rozdávání a je ochoten radostně zareagovat na řidičovy touhy. Svědčí o tom ostatně i údaj o zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině – 7,1 sekundy. Na kombík vyšší střední třídy rozhodně slušná hodnota.

Motor kromě toho potěší kultivovaných chodem i poměrně příjemný zvukem. O přenos výkonu na zadní nápravu se stará moderní osmistupňová automatická převodovka ZF, dost možná ta nejlepší na trhu. Spotřeba hodně závisí na náladě řidiče i prostředí. Například při cestě, která kombinovala dálnici a okresku jsem se s lehkou nohou dostal na průměr 6,6 litrů. Není však těžké překročit hranici 8,5 litrů, stačí jen sem tam využít dynamický potenciál šestiválce. A tomu není snadné odolat.

Největší překvapení spočívá v samotné jízdě, ve způsobu, jak Jaguar funguje na silnici, jak poslouchá svého vodiče. XF Sportbrake, téměř pět metrů dlouhý kombík, působí neuvěřitelně hbitě a čile, s chutí se vrhá do zatáček, drží stopu a přitom se nenechá rozhodit případnými nerovnostmi. Řízení není sice nejrychlejší, ani nejcitlivější, i tak ale patří k tomu nejlepšímu, co dnes tento segment nabízí. Řídit Jaguar je prostě radost. Když k tomu přičtu zajímavý a neokoukaný vzhled a urozený charakter, rád mu odpustím všechny chyby.

Navíc oproti německé konkurenci nevychází špatně ani cenově. Už v základu má slušnou výbavu a cena přitom jen lehce překračuje milion korun. Nejlevnější šestiválec vyjde na 1 350 840 Kč.

+ povedený design
+ kvalitní interiér
+ skvělé jízdní vlastnosti

- pomalý multimediální systém
- objem zavazadelníku je jen průměrný

Jaguar XF Sportbrake 3,0D:

motor vznětový šestiválec
objem 2993 cm3
max. výkon 177 kW (240 k)
max. točivý moment 500 N.m
max. rychlost 240 km/h
0-100 7,1 s
spotřeba 6,1 l/100 km
cena test. modelu 1 699 754 Kč