Pedály, řadicí páka, ruční brzda volant a stav čalounění. Jakmile budete mít při nákupu ojetého vozu jakékoli pochybnosti, měli byste se zaměřit právě na podobné detaily. Podle jejich opotřebení můžete sami odhadnout kolik, má vůz najeto. Po 250 000 kilometrech bývá znatelně poškozen potah řadicí páky a struktura pedálů se téměř ztrácí. Také stav čalounění vypovídá o tom, jak dlouho je automobil používaný. Všímejte si především opotřebení madel dveří a stavu sedaček.

Pokud se vám zdá, že stav interiéru neodpovídá počtu najetých kilometrů, je rozhodně lepší vůz nekupovat. Neoprávněné manipulace s tachometrem totiž zastírají skutečné opotřebení automobilu. A pokud neznáte skutečný stav vozidla, riskujete. V lepším případě dodatečné opravy a v tom horším i vážnou dopravní nehodu.

Autobazar Auto ESA zdokonaluje své postupy odhalování úprav tachometrů už osmnáct let. Jejich součástí je i vizuální vstupní kontrola, kdy technik kontroluje mimo jiné i stav interiéru a právě zmiňovaných částí vozu. Auto ESA díky důslednému dodržování těchto postupů při prověřování skutečného stavu tachometrů odmítá denně na 70 procent nabízených vozidel.

Velmi důležitou součástí prověřených postupů je také systém Autotracer od renomované společnosti CEBIA. Ta podle unikátního VIN čísla vyhledává v dostupných systémech záznamy o každém vozidle a posuzuje je s předloženými doklady a s jeho skutečným stavem. Auto ESA se tedy nespoléhá jen na kontroly interiéru, motoru či záznamů v technickém průkazu, ale zjišťuje i dodatečné informace o opravách a ověřuje, zda někdo s informacemi v dokladech nemanipuloval.

Laik takové možnosti nemá. V případě jakýchkoli pochybností je proto lepší obrátit se na profesionály. A jak můžete zjistit, jestli jsou údaje o vozidle správné? Důležité je v první řadě ověřit rok výroby. Samotná kontrola VIN a identifikačních štítků nic neřeší. Štítky je možné vyříznout z jiného vozu a přehodit na vůz po těžké havárii nebo na kradený automobil, aniž to laik na první pohled pozná. Zaměřte se opět na maličkosti. Rok výroby totiž nenajdete jen na karoserii, ale můžete jej určit i z kódů, které jsou například na sklech, sedadlech, bezpečnostních pásech, na plastových dílech, ale i na ABS, klimatizaci či alternátoru, nebo na nádobkách provozních kapalin. Jakmile se údaje budou rozcházet, není něco v pořádku.

Auto ESA bojuje proti úpravám stavu tachometrů u ojetých automobilů od samého počátku. Předloni společnost iniciovala vznik petice, která následně vedla k přípravám novely silničního zákona, která by přetáčení tachometrů postavila mimo zákon.  „Beztrestnost přetáčení tachometrů vnímáme jako opravdu závažný problém. Podle našich informací může mít takzvaně stočený tachometr až třetina ze zhruba 400 tisíc ojetých vozů na trhu," říká ředitel nákupu Auto ESA Tomáš Svoboda.

Všechny nastavené procesy při vstupní kontrole mají jediný a jasný cíl, minimalizovat riziko, že si zákazník v Auto ESA koupí vozidlo, u kterého bylo manipulováno s tachometrem. „To je jedním z důvodů, proč stále více zákazníků využívá našich služeb," dodává Svoboda. Auto ESA se tak může za 18 let své existence pochlubit více než 100 000 spokojených zákazníků.