Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Slavný závoďák na značkách. S tímto Porsche 917 se smí na silnici, jak to?

Porsche 917 z raných sedmdesátých let je dodnes jedním z nejvýznamnějších závodních aut planety. Vítěz Le Mans let 1970 a 1971, vyrobený pouze ve 37 kusech, ovšem dostal v několika případech také úplně nový, silniční život. Naposledy v roce 2016 totiž někdo legalizoval Porsche 917 pro silniční provoz.

23.4.2018
SDÍLEJ:

Porsche 917 schválené pro silniční provoz.Foto: Porsche

Dohromady se na světě nachází tři 917, co kdy směly na silnici. Jedna měla číslo šasi 21, druhá potom 30. Ta třetí s číslem 37 dostala svoje SPZ – vypadající na závodní placce až komicky – teprve předloni. Tuto radost si udělal Claudio Roddaro, mladý závodník žijící v Monaku, jež využil právě homologace staršího vozu s číslem šasi 30.

Legendární „třicítka“ dostala svoje placky již před dávnou dobou, prakticky ihned po ukončení závodní kariéry. Tehdy si auto od Porsche koupil hrabě Metello Rossi di Montelera, což byl vysoce postavený muž ve firmě Martini and Rossi, která závodní vozy Porsche sponzorovala.

Rossi využil právní obezličky, kdy na závodní vůz Porsche namontoval zrcátka a tlumiče výfuků, a následně přesvědčil dopravní inspektorát v americké Alabamě, že může vůz provozovat na silnicích. Následně už stačilo jen přetáhnout auto zpátky do Evropy a klepat s americkými papíry na dveře úředníkům tak dlouho, až mu vydali i papíry evropské.

Aby mohl Claudio Roddaro zlegalizovat svůj vůz, musel úřadům v Monaku dokázat, že je prakticky totožný jako ten Rossiho. Na auto tak přibyla zrcátka, tlumiče výfuků – a to je v zásadě vše. Roddarovo poslední vyrobené auto s číslem 37 je jinak naprostý a nikdy nepoškozený originál, u nějž je odhadem 95 % dílů původních.

To znamená, že poslední 917 s SPZ jezdí v klasické stříbrné barvě s logy dobových sponzorů a hlavně s fascinujícím originálním motorem, vloženým doprostřed šasi.

Zde se nachází vzduchem chlazený plochý dvanáctiválec o objemu 4,9 litru, disponující výkonem 600 koní (441 kW). Celé auto navíc váží pouze 600 kilogramů, čímž se podařilo dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti 1000 koní na jednu tunu.

Poněkud mocná porce síly na bezmála padesát let staré auto, kterým můžete jezdit denně na oběd.

Autor: Dominik Valášek

23.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží
3 8

Saúdského novináře podle nahrávky mučili. Poté jej rozřezali. Umíral sedm minut

MATURITA. V myslích studentů Stojanova gymnázia zkouška z dospělosti asi hned tak nevybledne.
6

Studenti budou mít od jara víc času na maturitní testy a slohy

Fenomén "Špinarka" aneb Jde stále jen o sochu? Podle autora za vše mohou fotky

/FOTOGALERIE/ I druhý den od odhalení je socha charakterní zpěvačky obsypána lidmi. Fotografují. Diskutují. Okolí sochy pokrývají opovrhující nápisy. „Tahle nám nezpívala!“ praví jeden z nich. Sama starostka se vyjádřila, že by plastika mohla být realističtější…

Masakr na Krymu, pomsta v Afghánistánu a zemětřesení v ČEPS: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Čižinský útočí: ODS je napojená na kmotry. Udženija: Chaos v Praze je jeho vina

Ačkoliv všichni tři lídři z chystané vládnoucí koalice na pražském magistrátu budou chtít udržovat korektní a konstruktivní vztahy s opozicí, kandidát na primátora z hnutí Praha sobě a poslanec Jan Čižinský během povolebního vyjednávání v médiích nelichotivě hovoří hlavně o ODS. Na jeho útoky zareagovala předsedkyně zastupitelů vítězné strany Alexandra Udženija.

Česko navštíví francouzský prezident Macron. Sejde se se Zemanem i Babišem

Nejen americký ministr obrany James Mattis, ale také francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví v blízké době Českou republiku. Podle České televize do Prahy zavítá 27. října, kam přicestuje ze Slovenska. V české metropoli se setká s prezidentem Milošem Zemanem i premiérem Andrejem Babišem. 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT