Podle ministerstva dopravy ale jde pouze o prvotní myšlenku, která není rozpracována. Žádné změny v legislativě tak zatím rezort nechystá.

"Já si o tom myslím, že by to nebylo špatné. Ve dvaceti získáte béčko (řidičský průkaz skupiny B), v 65 se někdo teprve začne zajímat, v jaké jste kondici. Pětačtyřicet let je strašně dlouhá doba a my víme, že třeba od 45 let se razantně zhoršují parametry zraku," uvedl Budský. Podle něho řidičům hrozí i mnoho dalších zdravotních problémů - potíže s motorikou, neurologické problémy či cukrovka.

"Jedná se pouze o prvotní myšlenku, která není nikterak rozpracována. Zrovna tak neproběhla ani debata na toto téma uvnitř ministerstva. Proto v žádném případě nelze nyní spekulovat, zda tento návrh má či nemá podporu," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Podle něho mají obvodní či závodní lékaři povinnost hlásit úřadům změny zdravotního stavu, které by mohly mít vliv na řízení vozidel. V případě, že by se nehoda stala z důvodu nenahlášení změny zdravotního stavu, byl by podle Nováka lékař "pravděpodobně morálně spoluodpovědný za způsobenou nehodu".

"Lze tedy konstatovat, že v našem právním systému je zdravotní stav řidičů řešen a žádné změny v této oblasti nejsou zatím podnikány," dodal mluvčí.

Budský však prý již záměr konzultoval s náměstkem ministra dopravy Jaroslavem Demlem. "Samozřejmě bylo to úplně poprvé, jak jsme o tom hovořili. To znamená v zásadě ano, ale je potřeba to přesně specifikovat," sdělil Budský na dotaz, zda má myšlenka u náměstka podporu. O jejím osudu ale bude zřejmě rozhodnuto až po nadcházejících sněmovních volbách.

Nápad podle Budského vychází z evropské směrnice, která stanoví, že každých deset let se musí měnit řidičský průkaz. Kromě toho však předpis hovoří i o tom, že jednotlivé členské státy mohou podmínit vydání dokladu předložením lékařské zprávy o zdravotní způsobilosti k řízení. "Některé státy už to skutečně využily a myslím si, že to není nic proti ničemu. Protože jednou za deset let zaplatit řekněme pětistovku za lékařské vyšetření, to je 50 korun ročně, je určitá pojistka, že ti ostatní, které potkávám, by měli být zdravotně v pořádku. To si myslím, že stojí za to," míní šéf BESIPu, které je samostatným oddělením ministerstva dopravy.

U profesionálních řidičů je ČR proti některým státům výrazně přísnější - do 50 let věku musí chodit na prohlídky každé dva roky, poté jednou ročně. "Hlavně jde o pokrytí mladého a středního věku do 65, tam je území nikoho," zdůraznil Budský.