Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když se závod mění v umění. Podívejte se na Le Mans objektivem českého fotografa

Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans patří mezi nejslavnější automobilové závody planety. Na letošní ročník, který se jel minulý víkend a ovládla jej Toyota, vyrazil také známý český fotograf Ondřej Kroutil. A vybral pro nás nejlepší snímky, které během závodu pořídil. Kromě toho přidal svůj pohled na Le Mans, legendárního klání se totiž zúčastnil poprvé.

24.6.2018
SDÍLEJ:

Letošní závod 24 hodin Le Mans objektivem českého fotografa Ondřeje Kroutila.Foto: Ondřej Kroutil

Tento závod jsem si vždy přál vidět naživo, sledoval jsem ho občas i živě na internetu, ale zatím se mi nepodařilo se tam dostat. Až letos. A to dokonce s Toyotou. Ano s tou značkou, která byla sice nejrychlejší v posledních dvou ročnících, ale jejím vozům se nepodařilo dojet do cíle.

Le Mans žije závodem už před startem, večer před zahájením se totiž ve městě koná přehlídka závodníků. A v okolí jsou plné kempy, v nichž najdete zaparkovaná auta od značek Ferrari, Porsche nebo Lamborghini - a jejich majitelům je jedno, že stojí na louce. Prostě to neřeší.

Ve městě byl snad milion lidí. Obsadili hlavně cestu, kudy jely historické vozy, na nichž seděli jezdci, kteří do davu rozhazovali trička, bonbony, podpisové kartičky. Krásná atmosféra přímo pod místní obrovskou katedrálou. Paráda.

15:00. Start!


To hlavní ale přišlo v sobotu 16. června. Už ve dvě hodiny byl otevřen grid se všemi závodními vozy a jezdci. Velká tlačenice a moc moc lidí, ale atmosféra by se dala krájet. Po vyhnání lidí ze startu následoval průlet akrobatické letky, která vytvořila nad startovním roštěm francouzskou trikoloru. Úžasný pohled. Je vidět, že Francouzi berou Le Mans pořád vážně.

A přesně v 15 hodin to vypuklo. Start! 

Hned od prvního okamžiku se derou dopředu obě Toyoty, je to hukot a neskutečná rychlost v první zatáčce. Fakt to nechápu. Velký balík aut, ale v první zatáčce se nic nestalo - až v první šikaně před Dunlopem jeden jezdec udělal hodiny, nic velkého z toho ale nebylo. Od té doby to Toyota nepustila, za 24 hodin se před ní nedostal nikdo.

Díky vestě pro fotografa jsem mohl stát během závodu za svodidly, ale tam, kde byla červená zóna (červená čára na svodidlech), jsem se nesměl zastavovat, musel jsem jen rychle projít.

Musím říct, že z blízkosti dvou metrů od závodní tratě, kde auta jezdí přes 250 km/h, je opravdu masakr. Místy jsem k těm svodidlům raději nešel, měl jsem prostě respekt - a to už jsem nějaké závody viděl hodně zblízka. Fakt jsem se občas necítil bezpečně. Ale nějakou fotku jsem tam udělal a pak šel radši dál.

Než se začalo stmívat, zhruba ve 22:30, neboť Le Mans je trochu západněji, jsem si udělal takovou procházku v areálu okruhu. Šel jsem pěšky, protože mě francouzský řidič, který neuměl nebo nechtěl anglicky ani pozdravit, vysadil na úplně jiném místě, než jsem chtěl. Cílem měla být zatáčka Indianapolis, jenže jsem stál někde jinde. Takže následoval asi pětikilometrový pochod lesem, rákosím a přes louky, než jsem došel k Indianapolis.

A tam to bylo úžasné.

Brzdění z rychlosti přes 300km/h do zatáčky. Nejrychlejší auta kategorií LMP1 a LMP2 dokonce brzdila až za zatáčkou, což bylo neskutečné! Vypadalo to, jako by jezdila po kolejích. Musím smeknout před všemi, kdo ty vozy vyvíjí po aerodynamické stránce.

Jinak z pohledu fotografa si myslím, že jsme byl v tom nejlepším místě, co šlo. Sluníčko do protisvětla, v pozadí diváci a hlavně ta zatáčka. Samozřejmě jsem se těšil na rudě rozpálené brzdové kotouče závodních vozů.

A povedlo se. I ten západ slunce byl perfektní. Prostě paráda. Jakmile padla tma, šel jsem si dát asi dvě hodinky spánku. Bylo to potřeba, za první den jsem nachodil nějakých 35 000 kroků.

Ještě v noci jsem ale vstal a vyrazil fotit k ruskému kolu. Co by to bylo za fotky z tohoto závodu a nemít ruské kolo v pozadí? Dost jsem se při tom ale rozčiloval, protože mi to nějak nešlo - asi se projevila únava a nedostatek spánku. Nemohl jsem nic zaostřit, všechny fotky jsem měl "mázlé". Trochu jsem si zanádával, ale nakonec něco se povedlo. 

Ráno, když už se rozednělo, bylo na jezdcích poznat, že je to nejhorší možná doba. Několik závodníků totiž udělalo pár školáckých chyb - třeba přetočení a skok do kačírku při nájezdu do boxu nebo netřefení šikany před cílovkou. Pomohla samozřejmě výměna jezdců.

Kolem druhé hodiny mě zaujal souboj borců v Porsche 911 RSR a Fordu GT. Krásná bitva, lehce kontaktní a opravdu ve svižném tempu. Ford byl rychlejší v zatáčkách díky lepšímu přítlaku, ale Porsche zase kralovalo na výjezdech. Boj rozhodla až zastávka v boxech, kterou mechanici Porsche zvládli o chlup rychleji.

15:00. Finiš!

Krátce před cílem závodu jsem si našel místo, odkud uvidím na finiš i na lidi. Chtěl jsem prostě zachytit atmosféru konce dlouhého klání. Jak asi víte, Toyota to dala. A dala to s nejvetším počtem ujetých kol za celou dobu historie Le Mans.

Jen škoda, že v kategorii LMP1 nebyla větší konkurence, že chybí Porsche, Audi nebo třeba Mercedes… Ale myslím si, že letos by si je dala Toyota k snídaní, obědu i večeři. Protože co předváděl Fernando Alonso, to jako klobouk dolů. To je Pan Pilot!

Být přímo na okruhu během čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans byl perfektní zážitek. Užil jsem si ho jako nadšenec do aut i jako fotograf. Nasekal jsem ostatně víc než tisíc fotek… 

Autor: Ondřej Kroutil

24.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 500 Kč

Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení montážní dělníci výrobků a zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu: Chotěšov, Plzeň (Úněšovská ul.)., Náplň práce: ruční kompletace kabelových propojek pro automobilový průmysl, obsluha výrobních strojů, převážně v sedě, pomocné práce související s dobrým chodem linky., Požadujeme: dobrý zrak (brýle nevadí), manuální zručnost, schopnost práce v sedě ve třísměném provozu nebo turnusech, pečlivost, spolehlivost., Nabízíme: po zkušební době navýšení mzdy, doprava, přesčasy, ubytování., Telefonický kontakt po-pá od 8:00 do 16:00.. Pracoviště: Reparto s.r.o., Kollárova, č.p. 355, 301 00 Plzeň 1. Informace: Oksana Bolvach, +420 608 870 673.

Doprava a logistika - Řidič kontejnerového vozu Praha, C 27 000 Kč

Řidič C, Praha Naše firma ADBA, s. r. o. se zabývá kontejnerovou přepravou v Praze a výkopovými pracemi za pomoci bagrů. Do kolektivu naší firmy hledáme nového zaměstnance na pozici řidiče náklad. autmobilu sk. C. Náplň práce: jízdy po Praze s kontejnerovým vozem pokládky kontejneru, dovoz materiálů... základní péče o vozidlo.

Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 12 500 Kč

Ostatní pomocní manipulační pracovníci (kromě výroby). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo pracoviště:, - Počernická 257, Radonice, , Prvotní kontakt:, - tel.: 776 383 333. Pracoviště: Telenesti group praga s.r.o. - radonice, Počernická, č.p. 257, 250 73 Jenštejn. Informace: Oleksij Koval, +420 776 383 333.

Výroba - Výroba Ruční balič 12 200 Kč

Ruční baliči RUČNÍ BALIČI. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: 13.7.2018 - ruční baliči v kovovýrobě. I základní vzdělání, i bez praxe, dobrý zdravotní stav, samostatnost, zručnost, práce v chladném prostředí. Dvousměnný provoz. KONTAKT: Meshko Sergij, tel.: 545 241 600, e-mail: baukra@tiscali.cz, Místo výkonu práce: Ladná. Pracoviště: Baukra s.r.o. - provoz ladná 2, Mlýnská, č.p. 459, 691 46 Ladná. Informace: Sergij Meshko, +420 545 241 600.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne 16. července 2018

Trumpova finlandizace, summit o obchodní válce a Berouskovi tygři: Vteřiny dne

Dovolená u moře, ilustrační foto.
6

Vzít si dovolenou v práci? Firma to nemusí povolit

Ostuda. Ztracená příležitost, reagují Američané na summit Trumpa s Putinem

Helsinský summit, v němž se setkali americký prezident Donald Trump a jeho ruský protějšek Vladimir Putin, příliš mnoho kladných ohlasů mezi americkými politiky nevyvolal. Spíše naopak – mluví se o ostudě, slabosti Spojených států či upřednostňování zájmů prvního muže země před zájmy státu.

Celníci vyšetřují Berouska i Vietnamce z tržnice SAPA. Zabíjeli tygry na maso

V honosném sídle Ludvíka Berouska - Zooparku Bašť - v pondělí způsobil pořádný "cirkus" zásah policie a celníků. Na člena známého cirkusového klanu si vyšetřovatelé posvítili, protože mají podezření, že spolu s dalšími kumpány neoprávněné nakládali s volně žijícími chráněnými živočichy. Nejspíš Berousek prodával Vietnamcům tygry do restaurací.

Tragická bouračka u Bohuňovic: Tři mrtví a dva těžce zranění

V křižovatce mezi Olomoucí a Šternberkem u Bohuňovic došlo v pondělí kolem tři čtvrtě na tři odpoledne k tragické dopravní nehodě. Střetlo se zde osobní auto s náklaďákem.

Nepříjemná dohra úniku z jeskyně. Miliardář nazval záchranáře pedofilem

Dvanáct malých fotbalistů i jejich trenér jsou již z thajské jeskyně dávno v bezpečí, svět tleská odvaze a pohotovosti záchranných složek. Existuje však i záchranář, který zvažuje žalobu. Na Verna Unswortha totiž na Twitteru údajně zaútočil americký podnikatel Elon Musk, jenž potápěče nazval pedofilem, a to proto, že si dovolil zkritizovat jeho pomocnou ponorku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT