Kategorie automobilů, které poskytují komfort solidního kombi a jsou schopné jízdy i po horších cestách či v lehkém terénu – takzvané SUV nebo moderněji crossovery – prožívá v posledních letech obrovský rozmach.

Tato auta se stala celosvětově velkou módou a prezentuje se v ní také nejvíce novinek. Jednou z posledních je nová generace Kii Sorento, která překonává mnohá očekávání. Je modernější, luxusnější, vyspělejší, po všech stránkách kvalitní, lehčí, výkonnější, sportovnější, ale také znatelně hospodárnější a při srovnání s tím co nabízí, i za velmi solidní cenu.

Dynamický vzhled

Oproti svému předchůdci stejného jména je nové Sorento o 95 mm delší (takže je nabízené i v sedmimístném provedení), stejně široké a o 60 mm nižší. Nejen tím, ale i dalšími tvarovými změnami získalo samozřejmě dynamičtější vzhled.

Odpadl také původní žebřinový rám, který nahradila lehčí samonosná karoserie, a zadní tuhou nápravu vystřídalo víceprvkové zavěšení. V interiéru je dostatek místa pro pět cestujících a ještě zbývá 531 l prostoru pro zavazadla. Při obsazení jen ve dvou, vznikne po sklopení zadních sedadel, prostor až 1546 l a v případě vyklopení třetí řady, spíše nouzových sedadel dodávaných na přání, zůstává pod krytem zavazadelníku jen symbolický prostor 111 litrů.

Sedadla jsou příjemná, se slušným bočním vedením, vhodná i pro dlouhé cesty. Komfortní jízdu umocňuje nízká hladina vnitřního hluku, kvalitní audiosouprava, účinná klimatizace i celkově příjemný interiér.

Úroveň standardní výbavy je nadprůměrná a zahrnuje čelní, boční i okenní airbagy, asistenční systémy od ABS až po ESP, včetně systému pro jízdu v terénu, klimatizaci atd. Bezpečnostní výbava spolu s celkovou konstrukcí se promítá v pětihvězdičkovém hodnocení ochrany posádky i chodců v testech NCAP, které řadí Sorento mezi špičku nejen ve svém segmentu.

Ke střední úrovni výbavy, která bude zřejmě nejžádanější, je v nabídce výbav na přání jen metalíza, třetí řada sedel, samočinná převodovka, kožená sedadla a panoramatické střešní okno. Verze Exklusive (za 949 980 Kč) má ve standardu kožená sedadla, samočinné udržování jízdní výšky, CD měnič plus subwoofer a zadní parkovací kameru.

Pohon obstarává nový hospodárný vznětový čtyřválec o výkonu těsně pod hranicí 200 koní, což sorentu propůjčuje jak s mechanickou, tak i se samočinnou, v obou případech šestistupňovou převodovkou velmi slušné dynamické vlastnosti – zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 10 sekund a největší rychlost 190 km/h.

Přitom výrobce deklaruje kombinovanou spotřebu u „čtyřkolky“ 6,6 l/100 km a emise COŖ 174 g/km.

V běžném provozu se sice zdála udávaná spotřeba (podobně jako u naprosté většiny současných automobilů) poněkud optimističtější, ale za velmi příjemných 7 až 7,5 litru se dalo jezdit.

Při plném využívání potenciálu motoru spotřeba pochopitelně stoupne, ale na tak velký crossover je stejně velmi konkurenceschopná. Pohon všech kol se aktivuje buď samočinně při prokluzu, nebo předvolbou, ale jen do rychlosti 30 km/h, jinak při běžném provozu jsou poháněna pouze přední kola, což přispívá k nižší spotřebě.

Klidně a vyrovnaně

Kdo by snad chtěl ušetřit (na pořizovací ceně i trochu na spotřebě), může zvolit verzi s pohonem jen předních kol. V 99 procentech provozních situacích absenci pohonu všech kol vůbec není poznat, a jen tak mimochodem, v Americe jezdí převážná většina off-roadů také jen s pohonem jedné nápravy.

Jízda s novým sorentem působí klidně a vyrovnaně – snese srovnání s kterýmkoli z konkurentů. Na dálnicích se dá dosahovat velmi slušný jízdní průměr, zatímco na často málo kvalitních vozovkách nižších tříd a v ulicích měst plných nečekaných děr, vyniknou jeho terénní ambice a světlá výška 184 mm. Tady je crossover neocenitelný a navíc působí i na posádku velmi bezpečně.

Při ostřejším projíždění zatáček se vůz mírně naklání, což ale není při výšce 1755 mm nic neobvyklého. Pokud zamíříme na polní cestu, i zde je jízda až překvapivě snadná a uvítáte robustní plasty, chránící spodek nárazníků, lemy blatníků a prahy pod dveřmi.

Přístup do zavazadlového prostoru odpovídá výšce vozidla, má tedy vyšší nákladovou hranu, ale nemusíte se do něj zase tolik ohýbat.

Vysoká úroveň

Nová Kia Sorento je veskrze moderní crossover, schopný konkurovat i podstatně dražším vozům. Ty tam jsou někdejší kritizované nedostatky korejských automobilů. Dnes patří Kia nejen u nás mezi nejprodávanější značky.

Pokud jde o slabší místa, ty se na sorentu hledají opravdu dost těžko a jsou spíše otázkou názoru, např. na to, zdali nemohla být nakládací hrana zavazadlového prostoru přeci o něco níže, ale to už jsou opravdu detaily.

Právě pro tyto vlastnosti si může značka Kia dovolit poskytovat i na poměrně velký crossover Sorento nadstandardní sedmiletou záruku a klidně se srovnávat i s podobně velkými modely značek s daleko větší tradicí. U těch jde ale zákazníkům především o image značky, se kterou jezdí, a tou Sorento přes nesporné kvality zatím nedisponuje. Je však mnoho takových, kterým to naopak nevadí.

KAREL BERÁNEK

Kia Sorento 2.2 CRDi Comfort 4×4

karoserie:
pěti/sedmimístný pětidveřový crossover
motor:
vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem:
2199 cm³
výkon:
145 kW (197 k)/3800 min-1
točivý moment:
422 N.m/1800–2500 min-1
převodovka/pohon:
šestistupňová mechanická,
pohon 4×4 (popřípadě 4×2)
podvozek:
přední náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, pneumatiky 235/60 R 18
vnější rozměry:
4685×1885×1755 mm
zavazadlový prostor:
531/1546 l
pohot./celková hmotnost:
1835/2510 kg
maximální rychlost:
190 km/h
zrychlení 0–100 km/h:
9,6 s (9,4 s – 4×2)
kombinovaná spotřeba paliva:
6,6 l/100 km (6,5 l – 4×2)
cena:
od 759 980 (4×4), 709 980 Kč (4×2)