Ibiza, která se vyráběla v letech 1993 až 2002, patří mezi malé automobily. Jejími typickými konkurenty jsou Volkswagen Golf, Škoda Felicia či mladší Škoda Fabia. Nedisponuje tak prostorným interiérem jako Felicia, ale nabízí vyspělejší techniku a bohatší výbavu. Proti fabii má výhodu v příznivější ceně, po stránce bezpečnosti jí však nestačí. Ceny jsou u nejstarších vozů srovnatelné s felicií. Můžete pořídit automobil za 15 000 korun, ale i dražší.

Určitě se vyplatí pár tisíc připlatit. Už za 20 000 korun seženete udržovaný vůz v dobrém stavu. Přibližně o 10 000 korun více dáte za auto s dvojicí airbagů, ABS a klimatizací.

Krátké představení

Druhá řada Seatu Ibiza dostala slovo v roce 1993. Tří a pětidveřový hatchback se dodával se čtveřicí zážehových a dvojicí vznětových motorů.

O rok později se nabídka pohonných jednotek dále rozšířila. Objevil se nejslabší litrový agregát disponující výkonem pouhých 33 kW. Na trh se dostal také odvozený sedan Cordoba. V roce 1996 byl uveden i v provedení kupé a o rok později kombi pod označením Cordoba Vario. Tyto vozy mají zcela shodnou techniku se Seatem Ibiza, a tak co platí pro Ibizu, platí i pro ně.

Modernizace modelové řady se odehrála v roce 1999. Ibiza dostala sportovnější vzhled a díky němu vypadá dobře i dnes. Nepřekvapí, že byla uvedena i sportovněji laděná varianta Ibiza Cupra s přeplňovaným dvacetiventilovým motorem 1.8 T/115 kW. Výroba vozu byla ukončena s příchodem třetí generace Seatu Ibiza v roce 2002.

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Seat Ibiza v roce 2000. Za ochranu posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, což je podprůměrný výsledek.

Co můžete čekat

Palubní deska vozidel vyrobených před modernizací je přibližně na úrovni Škody Felicia. Mladší automobily vyrobené po modernizaci jsou na tom výrazně lépe.

Zatímco vpředu najdete místa dostatek, vzadu mohou mít lidé vyšších postav méně prostoru pro nohy. Sedadla hodnotíme jako pohodlná, postrádají však dobré boční vedení těla. Zavazadlový prostor Ibizy má objem 270 litrů v základním uspořádání a sklopením opěradel zadních sedadel jej lze bez problémů rozšířit. Pokud je vůz vybaven posilovačem řízení, jeho ovládání je vyloženě příjemné. Každému však nemusí vyhovovat tvrdší podvozek hůře tlumící nerovnosti.

Jízdní vlastnosti automobilu nejsou špatné. Při větší námaze mají brzdy sklon k přehřívání a vadnutí. Jestli některý motor opravdu nelze doporučit, pak je to litrový agregát, který na vůz vůbec nestačí. Do ideálu má daleko i dvoulitr o výkonu 85 kW.

Nezřídka se potýká se zvýšenou spotřebou oleje a palivo také zrovna nešetří. Ze zážehových pohonných jednotek představuje jednoznačně nejlepší volbu čtrnáctistovka o výkonu 44 kW. Mezi vznětovými motory je situace jiná. Nejslabší v nabídce je atmosférický diesel. Výkony rozhodně neuchvátí. Lepší volbu představují velmi úsporné a živé pohonné jednotky 1.9 TDI. Ze závad si dejte pozor na praskání výfukového potrubí a korozi. Ta napadá také prahy a lemy zadních blatníků. Známé je i vrzání spojkového pedálu.

Výjimkou není ani vůle na přední nápravě, a to zejména u vznětových motorizací, které zatěžují hlavně přední nápravu. Hučení kol ukazuje na opotřebená ložiska. Setkat se lze i s opotřebenými třecími segmenty brzdové soustavy.

MILAN JIROUŠ

Klady
+ široká nabídka různých verzí
+ solidní jízdní vlastnosti
+ nízká cena

Zápory
- těžké řízení bez posilovače
- vadnutí brzd vlivem přehřátí
- často hlučnější motor