Audi patří mezi prémiové značky. Logo se čtyřmi kruhy znamená pro většinu motoristů kvalitu zpracování, komfort, výkonné i úsporné motory a spolehlivost. Ale pravda je taková, že není vše zlato, co se třpytí. Druhá generace oblíbené „á-šestky“ je toho důkazem.

Nepochybně – nadčasový design stojí za prodejním úspěchem vozu i roky po ukončení výroby. Lze jej pořídit už za částky od 80 000 korun, avšak v této cenové kategorii naleznete jen vozidla s objemnými zážehovými motory. Většina motoristů je nechce kvůli vysoké spotřebě. Úspornější verze přijdou dráž.

Vůbec největší částky požadují to, co prodávají vznětové verze. Tolik oblíbené turbodiesely TDI zvedají cenu vozu velmi výrazně.

Krátké představení

Pohledné a prostorné Audi A6 druhé řady se dostalo na trh v roce 1997. Nejprve v provedení sedan a o něco později přišlo také praktické kombi.

Po dvou letech výroby se nastěhoval pod kapotu vozu výkonný osmiválec 4.2 V8/220 kW. Ve sportovně laděném provedení S6 quattro disponuje dokonce výkonem 250 kW. To je už dobrá záruka sportovního svezení.

+ klady
dostatek místa pro posádku
elegantní vzhled
úsporné turbodiesely
přijatelná cena modelů se zážehovými pohonnými jednotkami

Rok 2001 přinesl menší modernizaci. Koncem roku došlo k zásadní úpravě předního zavěšení kol, což bylo zcela klíčové. Starší automobily totiž trpí krátkou životností hliníkových komponentů a rozhodně nejde o levné díly. Proto se doporučuje pořizovat mladší vozidla s odolnějšími nápravami.

Bariérový test Euro NCAP absolvovalo Audi A6 druhé generace v roce 1998. Za ochranu posádky při nárazu dostalo tři hvězdičky z pěti, za ohleduplnost při střetu s chodcem pak dvě ze čtyř.

Za příkladné můžeme označit dílenské zpracování vozu. Výrobce použil odolné materiály, hezké čalounění sedadel i plasty na palubní desce. Výtka může směrovat snad jen k některým ovladačům a držákům. Po nějakém čase z nich slézá černý lak a pod ním vykukuje bílý plast. Barva se zkrátka ohmatá.

- zápory
kratší životnost použitých hliníkových součástí
vyšší spotřeba benzinu, dražší provoz
ne vždy dostatečně výkonný motor

Velkou pochvalu si zaslouží nabídka místa pro posádku. Tísnit se nebudete ani na zadních sedadlech. Naopak prostoru je zde dost i pro urostlejší jedince.

Zkrátka nepřijdou ani zavazadla, pro něž sedan nabízí prostor o objemu 550 litrů. Vstupní otvor pro nakládku je přitom velice slušný. Komfortní naladění podvozku zajišťuje cestujícím velké pohodlí i na nekvalitních vozovkách. Chvílemi je jízda až houpavá, což však nesedne sportovněji laděným motoristům. Pro ně tento kočár prostě určen není.

Jízdními vlastnostmi se auto řadí nanejvýš k průměru. Komfortem si však získává velice mnoho příznivců.

Široký výběr motorů

Audi A6 pohánějí výkonné, ale i poměrně slabé motory. Vše začíná u atmosférického agregátu 1.8 20V o výkonu 92 kW a končí doslova nadupaným osmiválcem disponujícím 331 kilowatty. Kromě zážehových motorů se pod kapotu vozu dostalo i několik turbodieselů. Nejslabší disponuje výkonem 81 kW, nejsilnější pak 132 kW.

Spotřeba pohonných hmot u aut s benzinovými pohonnými jednotkami není zrovna malá. Ideál tedy bude většina motoristů hledat mezi vznětovými jednotkami.

Čtyřválce nemusejí vyhovovat každému, protože mají proti šestiválcům citelně menší výkon. Na druhou stranu působí kultivovaněji a pracují úsporně.

Šestiválce se vyznačují větší hlučností a na volnoběh doslova připomínají traktor. Spotřeba však není špatná ani zde. Přesto by mohla být ještě nižší. Nejslabší ze šestiválcových turbodieselů (výkon 110 kW) má navíc citelný turboefekt.

Šestiválce se kromě toho občas potýkají s vadným uložením vaček a stejně jako vznětové čtyřválce je trápí opotřebené měřiče hmotnosti vzduchu, někdy i turbodmychadla. Vybrat vhodnou pohonnou jednotku zkrátka není snadné.

Petr Vaněček, ředitel výkupu společnosti AAA Auto, upozorňuje na některé opakující se problémy u aut tohoto typu: „Až po modernizaci se výrobci podařilo vyřešit potíže se životností hliníkové přední nápravy. Proto lepší volbu představují vozidla vyrobená po roce 2002.“

MILAN JIROUŠ