Nejdříve ale musíme připomenout základní pravidla při nákupu ojetého vozu s takto omezeným rozpočtem. Přestože i s 50 tisíci korunami jste v pozici, kdy si můžete vybírat, rozhodně to nepřehánějte. Měli byste rozhodně více hledět na celkový technický stav, než to, jakou má auto barvu, případně jestli lak už není omšelý. To jsou v případě takto levné ojetiny bezvýznamné záležitosti.

Rozhodně také nesledujte pouze najeté kilometry, protože pokud se o auto někdo dobře staral, není problém ani nájezd 400 tisíc. Základem je, aby auto nebylo rezavé, nekapaly z něj provozní kapaliny, kola nebyla do „A“ a prodejce garantoval, že nejde o bourané auto. I to se dá lehce zjistit, ovšem to není tématem tohoto článku. Každopádně jen krátce. To nejjednodušší, co můžete udělat, je sehnat si měrku laku a pomocí ní zkontrolovat všechny nosné a hlavní části karoserie, zda v tloušťce barevného nánosu nejsou zásadní odchylky Vyplatí se to.

Jaguar F-Type Rally Concept
Ze sporťáku rallye speciálem. Unikátní Jaguar F-Type divočí na šotolině

Vyhněte se také vznětovým motorům, protože ty jsou výrazně složitější, než stejně staré zážehové motory. Protože až se dotočí například turbodmychadlo, ušetřené provozní náklady ve srovnání se zážehovým 2litrem přijdou hodně rychle vniveč.

Kupujte jednoduchá a robustní auta, která se na silnicích vyskytují častěji. Existuje tak šance, že díly z druhovýroby budou v hojném počtu a za dobré peníze. Nicméně existují i výjimky, zejména u aut z Japonska. Náhradní díly jsou drahé, zase se málokdy něco rozbije. Pokud přemýšlíte o japonských vozech, buďte dvojnásobně obezřetní na korozi, která je největším zabijákem aut ze Země vycházejícího slunce.

Obezřetní buďte také, co se financí týče. Pakliže je 50 tisíc skutečně váš maximální finanční strop, rozhodněte se pro o zhruba patnáct procent levnější vůz, tedy za nějakých 42-43 000 Kč. Zbývající částku pravděpodobně vydáte za nutnou opravu. Nečekejte, že za své peníze koupíte bezproblémové auto, investice přijdou. Otázka nezní zda, ale kdy. Tak ať jste připraveni.

Koncept Citroën CXperience
Citroën chystá nový elektromobil. Cactus do zásuvky přijede za dva roky

Dalším veledůležitým aspektem jsou rozvody. Pokud auto nemá servisní knížku, případně předchozí majitel nedoloží, kdy dělal rozvody i s vodním čerpadlem, je to na vás. Můžete to risknout a vyměnit jen řemen, protože napínací kladky by měly s přehledem zvládnout i 250 tisíc. Ale je to sázka do loterie a stresovat se za volantem vážně nechcete.

A jaké automobily do 50 tisíc jsme pro vás vybrali? To se dozvíte v naší komentované galerii.