"V posledních letech vlivem ekonomické recese klesá v celé Evropě včetně ČR zájem o nová auta a roste zájem o ojetiny. Zákazníci, kteří si dříve kupovali nová auta, ale nyní se z finančních důvodů orientují na ojetá, se primárně poohlížejí po kvalitních zánovních ojetinách s průkaznou historií," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Zhruba 300.000 aut si mezi sebou prodaly soukromé osoby a asi 220.000 šlo podle odhadu Cebie přes autobazary nebo programy prodeje ojetých vozů u dealerů jednotlivých značek. Dovoz ojetin loni dosáhl 124.000 aut, a tvořil tak méně než čtvrtinu domácího obchodu.

Trh s ojetými vozy byl zároveň třikrát větší než prodej nových vozů, který se loni pohyboval kolem 174 000 aut. V ekonomicky vyspělých zemích západní Evropy se průměrně prodá dvakrát víc ojetých než nových vozidel.

Mezi dováženými auty dominují auta starší šesti let, která loni tvořila 72 procent importu. Podle ministerstva vnitra je ČR vnímána jako země, kam jsou vozidla odcizená v zahraničí dovážena za účelem legalizace. Zhruba 16,5 procenta ojetin ze zahraničí vykazuje podstatné závady a 18 procent neprojde kontrolou originality.

V ČR bylo od roku 2001 registrováno 2,8 milionu nových vozidel a dva miliony individuálně dovezených aut, která byla poprvé zaregistrována v zahraničí a do Česka se dostala jako ojetá.