Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Měl to být trhák. Teď Tata Nano pro absolutní nezájem končí

Před deseti lety měl premiéru model Nano indické automobilky Tata. Vzbudil obrovské nadšení. Ne pro svůj design nebo technickou výbavu, ale kvůli ceně. Měl se totiž prodávat v přepočtu za zhruba 30 000 korun. Ani nízká cena však není záruka úspěchu

12.7.2018
SDÍLEJ:

I když byla od samého začátku určena především pro indický trh, i po svém představení v Evropě vzbudila Tata Nano obrovský zájem a očekávání. Po deseti letech však výroba končí pro naprostý nezájem zákazníků.

Konstruktéři indického koncernu, který dnes vlastní například i britský Jaguar a Land Rover, na to šli před více než deseti lety chytře. Vymysleli auto s nejlevnější možnou koncepcí, tedy s malými rozměry a jednoduchým motorem uloženým pod podlahou z zadní nápravy. Při premiéře před deseti lety se uváděla cena zhruba 1500 dolarů, což při tehdejším kurzu znamenalo přibližně 30 000 Kč. Nakonec se sice cena verze pro Indii navýšila na v přepočtu 42 000 Kč, ale i to bylo stále velmi slibné.

Jenže, ani nízká cena nepřílákala tolik zákazníků, jak si majitel značky Ratan Tata sliboval. Předpokládal, že roční objem výroby dosáhne 250 000 kusů, ale nakonec v nejlepších letech vznikalo na montážní lince jen zhruba 70 000 kusů. V předloňském fiskálním roce to už bylo pouze 8000 kusů a v tom loňském jen 1500. Definitivně se produkce zastavila v červnu a podle posledních zpráv už nebude obnovena.

Je tedy už naprosto jasné, že se nikdy neuskuteční plán prodávat Nano evropským zákazníkům. Taková verze by samozřejmě musela být lépe vybavená, a hlavně zásadně přepracovaná z hlediska aktivní i pasivní bezpečnosti. Při nárazových testech v roce 2014 totiž za ochranu pasažerů na předních sedačkách totiž běžná varianta Taty nano nezískala ani jediný bod. Stejně tak špatná byla ochrana dětí.

Lidé v Indii o Nano neměli zájem především kvůli poměrně nevalné kvalitě a chudé výbavě. Ta se postupně zlepšovala a po posledním faceliftu v roce 2015 už si zákazníci mohli koupit i vůz s jedním airbagem a třeba variátorovou převodovkou CVT. S tím ale také rostla cena, která pak činila v přepočtu 80 000 Kč.

Po celou dobu zadní kola auta poháněl dvouválcový agregát se zdvihovým objemem válců 0,6 litru. Jeho výkon 38 koní postačoval na zrychlení z 0 na stovku za více než třicet sekund, maximálně se auto rozjelo na 105 kilometrů v hodině.

Autor: Radek Pecák

12.7.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 15 000 Kč

Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci zpracovatel masa. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 17. Poznámka: Práce v chladu, fyzicky namáhavá práce (zvedání beden, zpracování drůbeže), KONTAKT: telefonicky v době od 9-15hod., Drahun Volodymyr, tel.: 776513442. Pracoviště: Silos.km. s.r.o. - pracoviště vodňanská drůbež a.s., Radomilická, č.p. 886, 389 01 Vodňany. Informace: Volodymyr Drahun, +420 776 513 442.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 100 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník/ce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Ostrava a okolí, Kontakt tel. 737 101 160, osobně po předchozí tel. domluvě., , Požadujeme praxi v oboru zedník a znalost čtení stavební dokumentace., Mzda: od 100,- Kč/hod. v čistém + odměny dle schopností.. Pracoviště: Arjen technika, s.r.o., Švabinského, č.p. 1700, 702 00 Ostrava 2. Informace: Martin Christoph, +420 737 101 160.

Gastronomie - ČÍŠNÍKA 15 000 Kč

přijmeme do restaurace Na Hrádku, Šlikova 15, Praha 6 - Břevnov, k okamžitému nástupu, krátký/dlouhý týden. Samostatnost podmínkou, mzda 15.000 Kč. Veškeré bližší info na uvedené adrese nebo na tel.

Stavebnictví - Přijmeme pracovníka na lité podlahy 25 000 Kč

Přijmeme pracovníka do trvalého pracovního poměru, pro realizace litých samonivelačních podlah. Nabízíme dobré pracovní podmínky a přátelský kolektiv. Praxe a řidičský průkaz výhodou, nikoliv podmínkou, požadujeme učenlivost a kladný přístup k práci. Nástup možný ihned. Vhodné i pro nevyučené v oboru. Přijímáme pracovníky z celé ČR. Po zkušební době lze zařídit ubytování perspektivním pracovníkům.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda vlády Andrej Babiš
12

Andrej Babiš: Zahraniční evropskou agendu řídím já

Představení Fortuny jako hlavního sponzora fotbalové ligy. Na snímku zleva generální ředitel Fortuny David Vaněk a šéf Ligové fotbalové asociace Dušan Svoboda.
10

Šéf ligy Dušan Svoboda: Video nám pomáhá. Funguje až idylicky

Obr Airbus Beluga XL poprvé vzlétl, má sloužit k přepravě křídel letadel

/VIDEO/ Velké nákladní dopravní letadlo Airbus Beluga XL uskutečnilo ve čtvrtek v jihozápadní Francii svůj první okružní let. BelugaXL je jedním z největších letadel na světě. Je o šest metrů delší a o metr širší než její předchůdce, nákladní letoun BelugaST.

Zmar obchodů v Bulharsku, Vietnamci bez víz a povodně v Tatrách: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Dluhy za odpad: města jižní Moravy hrozí neplatičům i exekucí

Přes devět milionů dluží lidé břeclavské radnici za odvoz odpadu. Částka by bez problémů pokryla pětinu nákladů na největší letošní investici města – výstavbu smuteční síně a rozšíření městského hřbitova. Dostat dluh od lidí zpět však není jednoduché. Podobné zkušenosti mají i v ostatních městech kraje. Přístup radnic k vymáhání je nicméně rozdílný.

Šok pro Jevišovice: emoce vzbudil záměr vykácet část zámeckého parku

Informaci o údajném záměru výstavby nového objektu domova pro seniory s kapacitou do čtyřiceti míst dostal před časem na stůl první muž Jevišovic na Znojemsku Pavel Málek. Záměr jej zaskočil a na facebookovém účtu Jevišovic o něm informoval veřejnost.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT