A stylu tedy má, narozdíl od předchůdce, s nímž ho pojí jen jméno, rozhodně na rozdávání. „Áčko" vypadá dynamicky, hned na první pohled zaujmou zajímavé prolisy na bocích, výrazná příď s masivní maskou a úzká okna. Nejde ale pouze o krásu, výrobce se zaměřil i na funkčnost a aerodynamiku a uvádí součinitel aerodynamického odporu 0,27. Jde o stejnou hodnotu jako například v případě japonského sporťáku Nissan GT-R.

Kvalita

Slovo „kvalita" dnes slýcháme od každého výrobce, stalo se z něj pomalu jakési zaklínadlo, bez něhož nelze do světa vypustit nový model. Jenže v případě třídy A je rozhodně na místě. Zejména interiér totiž skutečně kvalitní je. Přesvědčí vás o tom nejen použité materiály, ale i solidní zpracování a ergonomie ovládání. Kulaté výdechy ventilace vypadají moc hezky, trochu rušivě může působit umístění barevného displeje multimediálního systému na vrchu palubní desky. Na druhou stranu je díky tomu takřka ve výšce očí, takže po něm nemusíte pátrat se skloněnou hlavou. Pochválit musím i sedadla a do rukou skvěle padnoucí volant.

Cestující vpředu by se neměli cítit stísněně, prostoru je tady dostatek. Za nimi už je to horší. Ne že by tu bylo málo místa, ale zadní sedadla mají poměrně krátké sedáky a malá okna navíc dovnitř nepouštějí mnoho světla, čímž tato část vozu nepůsobí zrovna vzdušně.

Pro zavazadla je k dispozici „kufr" s objemem 341 litrů, což sice není moc, ale v této třídě jde o slušnou hodnotu.

Francouzské srdce

Zajímavou novinku najdeme pod kapotou. Pod označením 180 CDI se totiž v kombinaci s manuální převodovkou skrývá naftový čtyřválec 1,5l, který má svůj původ u francouzského Renaultu. Ano, vznešená německá značka sáhla po „proletářském" agregátu z Francie. A byla to rozumná volba, tenhle motor se totiž za několik let služby u Renaultu, Nissanu a Dacie obstojně osvědčil.

U Mercedesu pak prošel ještě jistými úpravami, především pro zajištění větší kultivovanosti – motor dostal nový dvouhmotový setrvačník a modernější Common-Rail. Změny malému dieselu jednoznačně prospěly, výrazně se zklidnily vibrace a citelně i zvukový projev. Byť ten by mohl být ještě lepší, motor je pořád docela hlučný.

Největší předností varianty 180 CDI je samozřejmě její úspornost. Není příliš těžké pohybovat se v průměru za 5 - 5,5 litrů, příliš žíznivý motor není ani ve městě, ani na dálnici. Jen jsem kroutil hlavou, když palubní počítač při rychlosti 130 km/h ukazoval aktuální spotřebu 5,3 litrů. Skvělé.

Jak ale původně francouzský diesel obstojí výkonově? Samozřejmě, není to žádný atlet, ale s autem si v pohodě poradí. Nevadí mu nízké otáčky, maximum točivého momentu (260 N.m), jehož nástup přichází poměrně plynule, je k dispozici mezi 1750 – 2500 ot./min. Dál než za 3000 otáček se mu ale citelně nechce. Stručně řečeno, jako naftový základ slouží tenhle motor dobře.

Tvrdší jízda

Přestože Mercedes k „áčku" nabízí za příplatek sportovní podvozek, je to podle mě zbytečnost. Už základní naladění podvozku je totiž spíše sportovnější a tužší. Auto působí velice agilně, v zatáčkách dobře drží stopu a náklony karoserie jsou minimální. S nerovnostmi si poradí slušně, ale stoprocentní komfort to právě kvůli tvrdšímu podvozku není. Nicméně duši a ani nic podobného z vás rozhodně nevytřese. Chválím přesné řazení i příjemné řízení. Byť to s řidičem, jak je u většiny moderních aut už zvykem, příliš nekomunikuje.

Nové „áčko" se Mercedesu opravdu povedlo – i se základním naftovým motorem. Není dokonalé, ale chyb na něm nenajdeme příliš. Ale jestli už se oblékáte a chystáte se na návštěvu některého z dealerů německého výrobce, ještě počkejte. Mercedes je prémiová značka. A třída A je prémiový hatchback. Proto má také prémiovou cenu, nejlevnější verze s benzinovou šestnáctistovkou vyjde na 603 992 korun. Tolik se prostě platí za prestižní značku…

+ povedený vzhled
+ kvalitní materiály a zpracování
+ úsporný motor

- poměrně hlučný motor
- vyšší ceny
- zadní sedadla

Mercedes-Benz A 180 CDI:

motor vznětový čtyrválec
objem 1461 cm3
max. výkon 80 kW (109 k)
max. točivý moment 260 N.m
max. rychlost 190 km/h
0-100 11,3 s
spotřeba 3,8 l/100 km
cena test. modelu 808 596 Kč