Lidovým novinám to řekl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Jedním z důvodů je i aféra koncernu Volkswagen, který do některých vozů montoval motory schopné obcházet měření emisí.

Vláda schválila zákon o výrobcích s ukončenou životností, který se týká i rozšíření ekologické daně, loni v květnu. Zvýšení poplatků se mělo týkat normy Euro 1 (z 5000 na 10 000 Kč) i normy Euro 2 (z 3000 na 5000 Kč).

Nově pak měla být zpoplatněna také norma Euro 3, a to 3000 korunami. Poplatek by se tak vztáhl například i na první generace Fabií a Octavií.

Paragrafové znění zákona mělo být vládě původně předloženo do konce září. Tehdy se však v USA objevil skandál koncernu Volkswagen týkající se naftových motorů, které kvůli úpravě softwaru dokázaly při měření emisí vykazovat lepší výsledky než v provozu. Aféra se dotkla prakticky celého světa - i Česka.

Poplatky zůstanou stejné

"Návrh jsme nakonec zavrhli. Má tam být zájem na zlepšení kvality ovzduší. Když se podíváte, co se děje kolem Dieselgate, je zřejmé, že to, co dnes plní auta na technické kontrole, se dramaticky liší od toho, co pak plní v reálném provozu," řekl deníku Brabec. Byly i případy, kdy vozidla s normou Euro 3 měly lepší parametry než auta s Euro 5 v reálném provozu, poznamenal.

Podle Brabce ministerstvo nyní nenavrhuje termín, kdy by se poplatky měly zvýšit. "Poplatky zůstávají v návrhu ve stávající výši," uvedl ministr. Podle plánů z loňského května měl nový zákon nabýt platnosti 1. ledna 2017.