Jen během července došlo na českých silnicích k více než 8,5 tisícům havárií. Jejich nejčastější příčinou přitom byla nepozornost. Lvím podílem se na ní podílely mobilní telefony, které si ani za volantem nedokáží odpustit zejména mladí řidiči do 30 let. Z průzkumu agentury STEM/MARK vyšlo najevo, že téměř polovina z nich při řízení běžně píše SMS zprávy a chatuje.

Nepozornost tak v červenci zabíjela v průměru každý třetí den a výrazně se podepsala na jeho celkové tragické bilanci 54 mrtvých. „Používání mobilu při řízení výrazně zvyšuje riziko nehody. Nejčastěji se tohoto přestupku dopouští nejmladší generace řidičů od 18 do 29 let,“ poznamenal ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Hřešící, ale ohební mladí řidiči

Ve snaze přispět k bezpečnějšímu návratu dětí z prázdnin se proto o nadcházejícím víkendu v rámci kampaně #nepozornostzabíjí na silnicích opět objeví pracovníci BESIP, kteří společně s Policií ČR budou nabádat řidiče k odložení telefonu při řízení.

Podle průzkumu jsou nicméně mladí řidiči nejvíce ochotní své zlozvyky změnit. Čtvrtina z nich odloží mobilní telefon, pokud v autě vezou někoho dalšího. A polovina by tak učinila po narození potomka. Podle Matouška se totiž lidé po nehodách lépe vyrovnávají s újmou, která se stala přímo jim, než s tou, kterou způsobili někomu blízkému.

Příliš nízké pokuty

Kromě psaní zpráv za volantem je častým nešvarem také telefonování. Tomu za volantem holduje především střední generace. „I krátký hovor způsobuje značné informační přetížení řidiče, které upoutá pozornost na něco jiného,“ poukázal Tomáš Neřold z Besipu na to, že používání handsfree je sice povolené, ale není bez rizik. Samotné přijetí hovoru zabere zhruba dvě vteřiny, během kterých vůz urazí desítky metrů.

Telefonování za jízdy není cizí ani seniorům. Ti během hovoru nejčastěji volí klasický způsob, při němž přístroj drží po celou dobu v ruce. „Jakákoliv manipulace s telefonem za jízdy snižuje schopnost řidiče bezpečně ovládat své vozidlo a zároveň prodlužuje reakční dobu řidiče,“ varoval ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Poukázal na to, že pokuty za tuto vysoce rizikovou činnost jsou v Česku ve srovnání s okolními státy velmi nízké.