Pokud se od určitého modelu vyrobí jen pár kusů, bývá likvidace dokonce výhodnější, než dlouhodobá distribuce náhradních dílů pro nerozšířený typ, a nevyplatilo by se ani školení servisního personálu. Pak existuje ještě jeden důvod, proč nové vozy musí čas od času pod lis. Ani automobilkám se totiž nevyhýbají přírodní živly. A když dojde k zaplavení parkoviště, kde nové vozy čekají na své zákazníky, nedá se nic jiného dělat.

CITROËN M35

Nejspíš historicky jediný model auta s hydropneumatickým odpružením a Wankelovým motorem nečekala růžová budoucnost. Mezi roky 1969 a 1971 bylo vyrobeno jen 267 kusů Citroenu M35 a kromě těch, které sloužily k internímu testování automobilkou, se pár vozů dostalo k výjimečným zákazníkům. Důvod byl jediný – získat důležitou zpětnou vazbu z trhu. Ta má totiž pro každého výrobce, který chce vychovávat spokojené zákazníky, dodnes cenu zlata. Jenže i když je rotační Wankel bezesporu revolučním typem agregátu, v šedesátých letech se Citroënu nepodařilo dát na trh řešení, které by se například ve spolehlivosti vyrovnalo klasickým spalovacím motorům A přestože motor s objemem 995 cm³ měl pro malé kupé dostatečný výkon 37 kW, nakonec se Citroën rozhodl, že nebude riskovat své dobré jméno a nechal auta zlikvidovat.

GENERAL MOTORS EV1

O trochu více kusů, než Citroenů s rotačním motorem, se vyrobilo elektromobilů EV1 od GM, na jejichž vývoji se podílely také japonské automobilky Toyota a Honda. Elektrovozů bylo vyprodukováno v letech 1996 – 2001 celkem 1100.

Do jejich produkce se automobilka pustila tak trochu nedobrovolně kvůli přísným protiemisním zákonům, které začaly platit v Kalifornii. Elektromobily s třífázovým synchronním 4pólovým motorem o výkonu 102 kW měly kombinaci olovo-gelových a Ni-MH baterií. Automobilka všem své vozy sešrotovala ihned, jakmile federální soud USA přísnou kalifornskou protiemisní legislativu zrušil. Likvidace byla možná díky tomu, že uživatelé měli svá vozidla jen v pronájmu. Jejich žádosti o možnosti odkoupit elektromobily nebylo vyhověno.

GM ale nebylo samo– ve stejnou dobu se elektromobilů zbavila i Honda. A existuje dvojí vysvětlení – podle toho přívětivého pro výrobce jen postrádaly ekonomický smysl a nechtěli mít v provozu něco, co by je časem svými špatnými parametry mohlo poškodit. V méně příznivém světle líčí automobilky americký dokumentární film „Kdo zabil elektromobil“, podle kterého zavedení hráči automobilového průmyslu neměli zájem na rozvoji elektromobilů ze strategických důvodů – například kvůli ohrožení „servisového byznysu“, který téměř bezúdržbové elektromobily mohou zlikvidovat. A o bateriích zmíněný dokument přinesl další informaci – elektrický zdroj totiž pro EV1 měla dodávat společnost Texaco, do které vstoupil šestý největší ropný koncern světa - Chevron a mělo dojít k pozastavení výroby elektrických článků. Kvůli patentové ochraně přitom nebylo možné produkci přenést jinam.

BMW ActiveE

Vozy BMW ActiveE byly vlastně elektrickou verzí minulé generace „jedničkové řady“. I v tomto případě bylo několik desítek elektromobilů v roce 2014 sešrotováno. Vozy byly totiž, podobně jako zmíněné Chevrolety EV1u amerických zákazníků jen v pronájmu. Automobilka díky nim měla dostat cennou zpětnou vazbu. I zde ale však, stejně jako v případě GM došlo k problémům – zákaznici si k elektromobilům vybudovali citovou vazbu a doufali, že jim automobily zůstanou i po skončení nájemní smlouvy. Otestovaný pohonný systém nicméně mohli později získat v produkčním BMW i3.

HONDA ODEPSALA 1000 AUT

I když v případě sešrotování elektromobilů šlo o záležitost, která mohla PR automobilky poškodit, někdy se likvidace může naopak stát tím nejlepším marketingem. Honda totiž dva měsíce měla zaplaveno 1055 nově vyrobených vozů v thajské Rojaně.

Viceprezident thajského zastoupení Hondy Pitak Pruittisarikorn k tomu v den, kdy došlo ke šrotování vozů, řekl: „Honda slibuje svým zákazníkům dodávat automobily nejvyšší kvality. Dnes ukážeme, že to myslíme vážně a všichni se mohou přesvědčit, že zlikvidujeme 1055 aut poškozených při povodni.“