Japonská automobilka Nissan orientuje svou nabídku na evropském trhu již dlouhou dobu především na sportovní a terénní vozy. Největší úspěchy sklízí se svými crossovery, z nichž jsme vyzkoušeli model Qashqai I-Way s novým navigačním systémem I-Way a dvoulitrovým turbodieselem pohánějícím přední kola.

Nabídka crossoverů značky Nissan se postupně rozrůstá. Po stopách úspěšného Murana, nabízeného již ve své druhé generaci, se v březnu 2007 vydal kompaktní Qashqai, k němuž na podzim 2008 přibyla prodloužená a zvýšená verze Qashqai+2 s třetí řadou sedadel a sedmimístným interiérem.

Letos bude následovat ještě menší Juke, který byl začátkem března představen ve světové premiéře na Ženevském autosalonu a jehož výroba bude zahájena v srpnu. Spolu s ním bylo vystaveno i modernizované provedení modelové řady Qashqai pro modelový rok 2010.

Několik kategorií

Anglickým slovem „crossover“ jsou označovány obecně automobily, které nelze jednoznačně zařadit do kolonek stávajících klasických kategorií. Je to proto, že tito automobiloví „kříženci“ kombinují ve svém designu a konstrukci vybrané prvky z několika různých karosářských koncepcí s cílem vyzdvihnout jejich přednosti a potlačit jejich nevýhody.

V rysech vozů Qashqai můžeme nalézt stopy klasického hatchbacku a kombi, zároveň se však jedná o vůz inspirovaný vyšší stavbou a robustním charakterem terénních vozů, respektive SUV.

Tato kombinace nalezla u zákazníků příznivou odezvu. Britský závod Sunderland vyrobil jen v loňském roce téměř 200 000 vozů Qashqai a od zahájení výroby jich bylo zákazníkům dodáno více než půl milionu.

V Evropě byl Qashqai během prvních dvou měsíců letošního roku s velkým odstupem nejprodávanějším Nissanem (31 809 vozů Qashqai versus 14 239 vozů Micra na druhém místě).

Vzhled vozů Qashqai navrhlo londýnské designérské studio Nissanu, vývoj probíhal v technickém středisku v Cranfieldu.

Facelift uvnitř i vně

Vozy Qashqai pro modelový rok 2010 jsou v prodeji od března. Facelift se dotkl především přídě, která byla kompletně přepracována a vyznačuje se ostřejšími rysy.

Nové tvary světlometů, kapoty, masky chladiče, nárazníku a blatníků v kombinaci s optimalizovanou spodní částí vozu a upraveným zadním spoilerem přinesly snížení součinitele aerodynamického odporu z 0,34 na 0,33.

Přínosem menšího odporu vzduchu je menší aerodynamická hlučnost v interiéru a nižší spotřeba paliva. Vzadu zvyšují bezpečnost brzdové svítilny nově osazené dvanácti elektroluminis cenčními diodami LED.

Uvnitř vozu se Nissan zaměřil na zvýšení úrovně komfortu a praktické využitelnosti. Čistější design přístrojů zlepšuje jejich čitelnost. Novinkou je osvětlení prostoru pro nohy vpředu.

Výrobce slibuje rovněž účinnější odhlučnění a lepší kompromis ve vyladění podvozku, který by měl poskytovat vyšší úroveň komfortu odpružení a zároveň i lepší odezvu na změny směru jízdy.

V polovině loňského roku byl do nabídky pro vozy Qashqai zařazen integrovaný navigační a zábavní systém Nissan Connect s 5“ dotykovým displejem, vstupem pro iPod, rozhraním USB a přehrávačem MP3. Součástí je také zadní parkovací kamera.

Hodnocení vozu

Testovaný vůz měl pohon předních kol a pod kapotou dvoulitrový turbodiesel z konstrukční kuchyně Renaultu, který je na přání k dispozici také s pohonem všech kol ALL MODE.

Výkonný čtyřválec je za jízdy vcelku kultivovaný a v kombinaci s šestistupňovou mechanickou převodovkou uděluje vozu slušnou dynamiku, kterou bylo v našem testu nutné zaplatit průměrnou spotřebou paliva ve výši 7,8 l/100 km.

Nissan Qashqai je bezesporu zajímavou alternativou klasického hatchbacku nižší střední třídy nebo kompaktního SUV.

Cenovou úrovní kopíruje ovšem spíš segment kompaktních SUV, k nimž má blíž i svými provozními vlastnostmi. Výhodou je nabídka hospodárnějších a levnějších modelů s pohonem pouze přední nápravy.

PAVEL OLIVÍK

Nissan Qashqai 2.0 dCi I-Way

karoserie: pětimístný pětidveřový crossover
motor: vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem
zdvihový objem: 1995 cm³
výkon: 110 kW (150 k)/4000 min-1
točivý moment: 320 N.m/2000 min-1
převodovka/pohon: šestistupňová mechanická, pohon předních kol
podvozek: přední náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení,
rozměr pneumatik: 205/55 R 17
vnější rozměry: 4330×1783×1615 mm
zavazadlový prostor: 410/1513 l
pohotovostní/cel ková hmotnost: 1503/2085 kg
maximální rychlost: 194 km/h
zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s
kombinovaná spotřeba paliva: 6,4 l/100 km

cena: 630 900 Kč