„Každá lišta nese řádně vyznačený unikátní kód, který po nahlášení do českého Integrovaného systému umožní přesně identifikovat místo nehody," nastínil princip ředitel technického oddělení ostravské společnosti ArcelorMittal Jiří Chvalina.

Záchranáři, hasiči nebo policisté by tak po ohlášení měli zamířit rovnou na místo. 
V případě nehod zvláště na odlehlých místech se záchranáři v současné době musejí občas zpětně dotazovat na přesnou lokalitu, což zásah komplikuje.

Retroreflexní lišty by se měly připevňovat na klasická svodidla. Z tohoto důvodu se autor projektu, společnost Visual Communication, obrátil na ostravskou firmu, jejíž svodidla lemují sedmdesát procent všech českých dálnic a téměř všechny silnice první třídy.

Systém se osvědčil na železnici

Podle záměru by pak zhruba půlmetrové lišty měly označovat nepřehledné a prudké zatáčky, zúžené průjezdy, různé překážky, přechody pro chodce nebo kruhové objezdy. Objevovat by se měly zejména na silnicích nižších tříd, kde bývá pro lidi, kteří místo dobře neznají, orientace obtížná.

Podobný systém s určováním místa už několik let funguje při označování železničních přejezdů a podle odborníků se osvědčil. Proto by něco podobného přivítali i na silnicích. „Určitě to není špatný nápad. Třeba šedesát procent smrtelných dopravních nehod se stane mimo obec a tam už mnoho lidí nebývá," uvedl dopravní expert Robert Šťastný, který ocenil jednoduchost systému. Podle něho však bude záležet na ceně odrazek.

ArcelorMittal přiznává, že v současné době se nejedná zrovna o levnou záležitost, protože byly vyrobeny pouze experimentální kusy, které firma testuje ve spolupráci s radnicí v Uherském Hradišti.

Právě testy rozhodnou o osudu těchto nových bezpečnostních prvků. „Rok teď budeme sledovat, jaký vliv na viditelnost a životnost retroreflexních lišt mají povětrnostní podmínky nebo zimní údržba pozemních komunikací," vysvětlil Jiří Chvalina.

Výsledky by tedy měly být k dispozici v březnu nebo dubnu příštího roku. Teprve potom se rozhodne, zda se nový prvek objeví i na dalších nebezpečných úsecích v ostatních krajích.