Představa je taková, že systém v případě vážné nehody automaticky vytočí celoevropské číslo tísňového volání 112. Záchranné služby díky tomu dostanou podrobné informace, například o době nehody a díky zabudované GPS i místě, kde se vozidlo nachází, a směru jízdy. A to i v případě, že je řidič v bezvědomí, či z nějakého důvodu není schopen telefonovat. Systém eCall se totiž dokáže aktivovat i automaticky, stačí, aby čidla zabudovaná ve vozidle zaregistrovala vážnou nehodu.

Mezi přínosy patří nejen snazší a rychlejší identifikace místa dopravní nehody, ale i včasné základní technické informace o nehodě a možnost zamezení vážných zdravotních následků zraněných účastníků nehody způsobených pozdní lékařskou pomocí. Operátor tísňové linky získá údaje pro zahájení záchranné akce za 14 až 17 sekund od vzniku nehody.

Zařízení umožňující připojit se k systému eCall má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od října 2015. Pilotní ověření v ČR a dalších vybraných zemích EU probíhalo do konce loňského roku, kdy flotila testovacích vozidel projektu simulovala dopravní nehody pro ověření bezchybného přenosu dat o nehodě a hlasového spojení na linku 112.

Až do roku 1998 sloužilo telefonní číslo 112 ke zjištění informace o přesném čase. Rozhodnutím ČTÚ bylo toto číslo uvolněno a dnes funguje spolu s národními čísly tísňového volání. Jeho výhodou je lokalizace volajícího, která významně zkracuje čas potřebný pro poskytnutí účinné pomoci při mimořádné události.