Společnost Audatex Systems, provádějící různé analýzy automobilového trhu, nedávno provedla rozbor vlivu aféry „dieselgate" na ceny českých ojetin. Hlavním cílem bylo zjištění, zda vozy zasažené touto kauzou klesly na ceně a zda o ně byl menší zájem.
Průzkum se přesněji zaměřil na vozy Škoda Octavia, Yeti, Superb a Volkswagen Passat, tedy nejprodávanější ojetiny s motorem 2.0 TDI řady EA 189, u něhož VW používal upravený software, který snižoval množství vznikajících oxidů dusíku (NOx) během laboratorních testů.
Čtěte také: VIDEO: Čekání na smrt? Na odložené podvodné Volkswageny je chmurný pohled
Všechny vozy v průzkumu byly starší dvou let a měly najeto 50 000 km. Tabulka pak vývoj průměrných cen rozděluje na období před kauzou, během kauzy a následně půl roku po ní.
Vozy s motorem 2.0 TDI 103 kW (EA 189) |
Průměrná cena 15. 3. 2015 | Průměrná cena 15. 9. 2015 (počátek Dieselgate) |
Průměrná cena 15. 3. 2016 |
Škoda Octavia | 374 300 Kč | 374 600 Kč | 379 200 Kč |
Škoda Yeti | 408 300 Kč | 409 500 Kč | 409 500 Kč |
Škoda Superb | 561 300 Kč | 549 700 Kč | 539 700 Kč |
Volkswagen Passat | 501 100 Kč | 501 100 Kč | 519 200 Kč |
Z výsledků je patrné, že u konkrétních vozů s tímto motorem nedošlo k propadu ceny ani volnému poklesu. Jednoduše řečeno, o ojeté vozy, které aféra „dieselgate" zasáhla, je stále stejný zájem.
Mírný propad ceny zaznamenala pouze Škoda Superb, což lze zdůvodnit příjezdem nové generace. U Volkswagenu Passat, Škody Octavia a Yetiho pak průměrná cena dokonce vzrostla, i když jen o pár tisíc korun.
Průzkum tak i nadále potvrzuje, že motory, u nichž se „podvádělo" při laboratorních testech emísí, nejsou v žádném případě závadové, a ačkoliv se na ně může občas někdo dívat skrze prsty, stále si drží popularitu mezi ojetinami v ČR.