V General Motors, tedy u výrobce ampery a jejího amerického sourozence Chevroletu Volt, autu říkají „elektromobil s prodlouženým dojezdem". To znamená, že vůz není odkázán jen na elektřinu, ale umí si poradit i v situaci, kdy se baterie vybijí.

Jak to funguje

Kromě Li-ion akumulátorů o kapacitě 16 kWh totiž v autě najdeme ještě nádrž na klasický benzín s objemem 35 litrů. A pod kapotou hned trojici motorů. První elektromotor o výkonu 111 kW (150 koní) čerpá energii právě z baterií, druhý, menší elektromotor (55 kW, 75 koní) plní převážně roli generátoru elektrické energie. A do třetice tu je benzinový čtyřválec o objemu 1,4 litru a s výkonem 66 kW (90 koní), který dokáže spolupracovat s menším elektromotorem/generátorem a vyrábět tak elektrickou energii potřebnou pro velký elektromotor. A auto tak i v případě vybití baterií jede dál.

Všechny tři motory spojuje dohromady planetové ústrojí, díky kterému tak ampera umí jezdit v několika režimech a je tak ve skutečnosti nejen čistým elektromobilem či elektromobilem s prodlouženým dojezdem, ale i téměř klasickým hybridem. Zážehový motor si totiž občas také „sáhne" na přední kola a pohání je přímo.

Nabíjet, nabíjet

Předpokládám, že kdo by o koupi ampery uvažoval, má vyřešen přístup k zásuvce a tedy nabíjení akumulátorů. Jen tak totiž tenhle opel dává smysl.

Samotné nabíjení, které je velmi jednoduché, do plné kapacity baterií zabere nejméně čtyři hodiny a autu dodá energii jen na 40 až 80 kilometrů. Reálný dojezd totiž závisí na mnoha dalších faktorech, například venkovní teplotě, stylu jízdy nebo využití klimatizace a dalších civilizačních vychytávek. Osobně jsem se během testu nikdy nedostal nad 45 kilometrů.

A jaká je jízda na elektřinu? Musím přiznat, že fantastická. V kabině panuje takřka dokonalé ticho, které sem tam naruší jen aerodynamický hluk nebo přejezd nerovnosti na silnici. I dynamika je zajímavá, elektromotor totiž okamžitě reaguje na „plynový" pedál a táhne prakticky už z nulových otáček. Takže takové rozjezdy na semaforech, kdy ampera za nezvyklého ticha vyrazí překvapivě čiperně kupředu, dokážou být docela zábavné.

Během jízdy o aktuálním stavu nabití akumulátorů řidiče informuje graficky povedené prostředí na velkém displeji v kapličce za volantem, kde obvykle bývají „obyčejné" budíky. V okamžiku, kdy dojde k vybití baterií (nikdy to není zcela), vymění se na displeji dva obrázky: schéma znázorňující zásoby elektrické energie nahradí vyobrazení stojanu u čerpací stanice. Počítač pak začne ukazovat stav benzínu v nádrži a dojezd na toto tradiční palivo.

Současně se zpod kapoty ozve výrazné zahučení – pohonný systém právě do práce zapojil spalovací motor. A s jeho nepříliš charakterním, monotónním zvukovým projevem se od té doby budete muset smířit. Čtyřválec totiž pracuje v poměrně úzkém, pro zážehový motor nejefektivnějším spektru otáček a v „hybridním" módu se vždy na chvíli zapne, po nutné „šichtě" se pak zase odmlčí, potom se zase zapne a tak dále…

Náhle tomu všemu chybí lehkost, jízda už není tak příjemná jako v čistě elektrickém režimu. Navíc samozřejmě rostou náklady na cestování. Zatímco na elektřinu se dá jezdit i za méně než za korunu na kilometr (záleží samozřejmě na konkrétním tarifu), pokud by ampera jezdila jen na benzín, pohybovala by se spotřeba kolem 7 až 8 litry. A to je v podstatě stejné jako u konvenčního auta s menším zážehovým motorem. Snaha o co nejlevnější jízdu tedy vyžaduje prakticky závislost na elektrické zástrčce a cestování nepříliš náročné na kilometry.

S elektřinou do města

V General Motors si tohle samozřejmě uvědomují, proto auto vybavili možností výběru z několika jízdních režimů. Primárně je nastavený mód Normal, který amperu nutí k co nejefektivnější jízdě v daném okamžiku – pokud máte dost energie v akumulátorech, jede se na elektřinu. V nabídce je pak režim Sport, který zlepší reakce na „plynový" pedál. Zajímavý je mód Hory (ano, ampera umí česky), jenž šetří elektřinou a nedovolí úplné vybití baterií – to z toho důvodu, abyste měli v případě potřeby k dispozici opravdu maximum výkonu, například právě v kopcích.

Poslední režim Hold pak „surově" odpojí baterie a využívá jen benzínový pohon, což se hodí například při delší cestě z města do města. Spotřeba elektromotoru je totiž nejnižší v městském provozu, kde naopak tradiční motor ztrácí. Ampera tak úsek mezi městy projede jen na benzín a ve městě po vypnutí režimu Hold proto budete mít dostatek elektrické energie na pomalé popojíždění. I když dostatek… Prostě energie na 40 až 80 kilometrů.

Neokoukaná tvář

Vraťme se ale ještě přímo k autu a k jeho vzhledu. Mně se moc líbí. Ampera vypadá zajímavě, futuristicky, ale zase ne prvoplánově. Navíc není okoukaná a na ulicích proto vzbuzovala dost pozornosti. Trochu horší je to s interiérem. Což o to, vypadá dobře, i materiály a zpracování se zdají být kvalitní, ale dotykové ovládání hlavního panelu není nejpraktičtější. Tradiční ovladače a tlačítka bych ocenil víc. Na druhou stranu přiznávám, že by to nevypadalo tak moderně.

A jak se s amperou jezdí? Už jsem naznačil, že v elektrickém režimu báječně. Po vybití baterií kazí trochu dojem především hukot benzínového motoru a občasné zmatkování celého pohonného ústrojí. Chvályhodné je, že i když kvůli množství akumulátorů auto váží přes 1700 kilogramů, na jeho chování to není až tak znát. Jízda je jistá, v podstatě stejná jako v kterémkoli jiném podobném, avšak konvenčním voze. Snad jediný zádrhel, na který jsem si nemohl zvyknout, představuje přední spoiler, který je pro zajištění optimální aerodynamiky proklatě nízko nad vozovkou. Naštěstí je z tvrdé gumy, přesto jeho častý kontakt s hrbolatou vozovkou či příčnými prahy není nic příjemného.

Vyplatí se?

Opel Ampera není levné auto. Jeho cena začíná na 1 150 000 korunách. Ekonomicky tedy příliš smysl nedává ani v případě, že bude neustále připojeno k zástrčce. Zaujmout by však měla třeba příznivce moderních technologií a alternativních pohonů, kteří však současně nemají hluboko do kapsy. Nebo firmy, které chtějí světu ukázat, že smýšlejí ekologicky, ale zároveň neřeší, že to s tou šetrností k přírodě není u elektromobilů tak slavné. Vždyť skutečnost, že elektrická zástrčka „nesmrdí", neznamená, že je elektřina „čistá" – musí se samozřejmě odněkud získávat. A teď si představte všechny ty uhelné elektrárny…

Překážek však před sebou mají auta využívající k pohonu elektřinu ještě mnohem víc. Kupříkladu dlouhé nabíjení, malou kapacitu akumulátorů nebo obecně to, že jsou prostě drahé. Elektromobily tak čeká ještě dlouhá cesta k opravdu široce smysluplnému používání.

Přesto je mi ampera sympatická. Přijela totiž s něčím novým. Nejen po technologické stránce představuje mimořádně zajímavé a chytré auto a posouvá další hranice. A odhaluje kousek budoucnosti.

+ kultivovanost při jízdě na eletřinu
+ zajímavý dynamika elektromotoru
+ kvalitní interiér
+ ojedinělost a neokoukanost

- pomalé dobíjení a omezený dojezd na elektřinu
- hlučnost benzínového motoru
- vysoká cena

Opel Ampera:

motory elektromotor + zážehový čtyřválec + generátor
objem 1398 cm3
max. výkon 111 kW (150 k)
max. točivý moment 370 N.m
max. rychlost 161 km/h
0-100 9 s
spotřeba 1,2 l/100 km
cena test. modelu 1 150 000 Kč