Už na papíře vypadá německý hot hatch nadějně. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec produkuje nadprůměrných 280 koní (při 5 500 ot./min) a točivý moment dosahuje hodnoty celých 400 N.m (2 500 až 4 500 ot./min). Takže je jasné, ža Astra OPC je hodně rychlá.
Rychlá a čitelná
Akcelerace z klidu na stovku je otázkou rovných šesti sekund. Oproti základnímu kupé Astra GTC je podvozek o 10 mm blíž vozovce, adaptivní tlumiče FlexRide jsou už ve výchozím – nejměkčím – režimu o 30 procent tvrdší a o spolehlivé brzdění se starají masivní kotouče Brembo. A především, OPC se chlubí přední nápravou s oddělenou těhlicí HiPer Strut a s poctivým mechanickým samosvorem.
Právě díky této koncepci si přední kola dokážou poradit jak s přenosem drtivé porce točivého momentu, tak i s dalšími „docela" důležitými činnostmi jako zatáčením, brzděním a držením stopy. Fakt to funguje. I když je cítit, jak předek se všemi těmi silami těžce bojuje, rozhodně vám ani při plné akceleraci neukroutí přes volant ruce.
Jistý dojem si OPC ponechává i v zatáčkách. Je skoro jedno, v jaké rychlosti do zákruty vletíte, Astra sice s mírnou nedotáčivosti (vyšší hmotnost nejde úplně zamaskovat), ale přesto spolehlivě, poslechne povel od volantu a prostě zabočí. Žádné drama, žádný záludný sklon k náhlé přetáčivosti, žádné kroucení či odskakování… Řízení je příjemně strmé, řazení přesné, brzdy fungují spolehlivě. S ničím není třeba se prát. Rychlá Astra vám také hodně odpustí, řídit ji rychle a bezpečně dokáže snad i absolutní zelenáč.
Astra, nebo Mégane?
Renault Mégane R.S. Cup v současnosti představuje pro Astru OPC největšího konkurenta. Měli byste tedy jít raději k dealerovi francouzských aut? To záleží, co od hot hatche čekáte. Obě auta jsou v podstatě stejně rychlá, ale při přímém srovnání na mě Mégane působil agilněji, lehčeji, obratněji a hravěji. Také zvuk se mi líbil víc než u Astry – především praskání výfuků. Renault je o trochu zábavnější a více adrenalinové auto.
Na druhou stranu tomu odpovídá i tvrdší podvozek, kratší řazení, ostřejší spojka, skromnější interiér a spartánská výbava. Astra je univerzálnější, pohodlnější a opravdu ji můžete používat každý den. V neposlední řadě vychází i lépe cenově, Mégane R.S. totiž začíná na 760 90 Kč.
Důvěryhodnému jízdnímu projevu odpovídá také nezáludný a čitelný charakter motoru. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje jen s kraťounkým zpožděním a už od 1 500 otáček servíruje plynule gradující výkon. To nejlepší se děje po překročení 4 000 otáček – jako by vás někdo neodbytně tlačil do opěradla sedačky (oceníte skvělá sedadla Recaro) a přitom vám přímo u uší pustil fukar na listí.
Astra OPC totiž „pod kotlem" vyluzuje hodně zajímavý zvuk. Není nikterak sytý a hluboký, ani výfuky si znatelně neodfrkují. Slyšet je spíš zvláštní chroptění, které dokazuje mocnou snahu sání urvat si pro sebe všechen vzduch z okolí a taky pískot turba.
Druhá tvář
Takže v rychlosti funguje OPC skvěle. Ale s žádným autem nelze řádit vždy a všude. Naštěstí v Opelu mysleli i na tohle a svůj nejnovější hot hatch postavili tak, aby fungoval i v normálním provozu. Podvozek zvládá i větší nerovnosti a auto je vlastně docela pohodlné, ničím neobtěžuje. Snad jen výhled vzad není nejlepší a krátká spojka se někdy chová až příliš dychtivě, jako by vaší noze našeptávala, ať se vykašlete na jemné zacházení a abyste to zase trochu „rozbalili".
Spotřeba samozřejmě hodně závisí na stylu řízení. Není obtížné jezdit za 12, klidně i 13 a 14 litrů. I víc. Naopak ani s lehkou nohou se mi nepovedlo dostat se dlouhodobě pod 8 litrů.
Sympatický je i interiér, v němž nechybí snad nic důležitého pro maximální komfort. Stejně jako u ostatních Opelů i tady najdeme spoustu tlačítek, v nichž se vyznat vyžaduje chvíli tréninku. Prostoru je vpředu dostatek, vzadu pochopitelně narazíte na limity třídveřového kupé a dynamické linie. Přesto se i na zadních sedadlech dá nějaký ten kilometr v pohodě přečkat.
Závěr? Astra OPC se jednoduše mimořádně povedla. Vypadá skvěle, za všech okolností se výborně řídí a díky umění odpouštět chyby zprostředkuje fantastický a především rychlý zážitek i nepříliš zkušenému řidiči. Pokud bych měl něco vytknout, je možná až příliš civilizovaná, což jí v mých očích trochu (ale opravdu jen trochu) ubírá na zábavnosti.
Skvělá je cena. Začíná už na 633 900 Kč, což výrazně méně, než kolik žádá konkurence.
Opel Astra OPC: | |
+ | dynamický vzhled |
+ | jistý podvozek |
+ | auto na každý den |
- | vyšší hmotnost |
- |
možná až příliš „civilizovaná" |
motor | zážehový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1998 ccm |
max. výkon | 206 kW (280 k) |
max. točivý moment | 400 N.m |
max. rychlost | 250 km/h |
0-100 km/h | 6,0 s |
spotřeba | 8,1 l/100 km |
cena | 633 900 Kč |
Jestli vás Astra OPC zaujala, nebo prostě máte rádi auta, navštivte autorův nový facebookový blog, kde najdete spoustu zajímavých informací, fotografií, videí a praktických rad.