Jen ta totiž dokáže podobně namíchaný koktejl připravit, samozřejmě si za něj ale účtuje patřičně vysoké částky. Opel je výrazně dostupnější, cenově začíná na 812 900 korunách. Co za ty peníze tedy dostanete?

Jsem tu! Konečně…

Začněme tím nejdůležitějším, tedy novým, dvěma turbodmychadly přeplňovaným motorem. V Opelu se o něm sice hovořilo už před čtyřmi lety, ale pod kapotu insignie se pohonná jednotka s označením BiTurbo dostala až letos. Nijak výrazně to nevadí, přímá konkurence stále spoléhá na tradiční techniku.

Nadopovaný naftový čtyřválec 2,0 CDTI láká na výkon 195 koní a až 400 N.m točivého momentu, využívá přitom jedno malé a druhé větší turbodmychadlo. V nízkých otáčkách, přibližně do 1500 ot./min „fouká" malé turbo, které právě od této hranice doplňuje i to velké. Zhruba při 3000 otáčkách se malé odpojí a motoru pak pomáhá jen velké.

Výhody použitého řešení jsou zřejmé. Takový nafťák se svým projevem trochu přibližuje benzínovému motoru, zrychlení je příjemně hladké a plynulé. A na rozdíl od klasických turbodieselů, které ve vyšších otáčkách ztrácejí dech, BiTurbo od Opelu táhne dál a dál.

Přesto to pocitově není úplně ono. Auto svých téměř dvě stě koní pod kapotou podivným způsobem maskuje, rozhodně byste mu takový výkon nehádali. Ne že by Insignia byla pomalá, na stovku z klidu zrychlí za 8,7 vteřiny, ale chybí jí vzrušení, drama. Na druhou stranu, nebavíme se o sportovním autě.

Praktičnost a pohodlí

I s nápisem BiTurbo na kapotě (které má mimochodem zvláštní moc učinit z mužů chlapce – vždyť „BiTurbo" zní tak drsně) jde pořád o praktické kombi vhodné především k pohodlným přesunům na libovolné vzdálenosti. A to největší Opel zvládá dobře.

Naftový motor sice nepatří k nejkultivovanějším, typické nýtování se ozývá především po startu, šestistupňová samočinná převodovka zase neřadí úplně hladce a občas zbytečným podřazením trochu zazmatkuje, jako celek ale vůz funguje.

Podvozek je laděný komfortně, k testované verzi 4x4 se navíc standardně dodává systém FlexRide umožňující nastavovat tuhost tlumičů – mezi běžným režimem a uvolněným módem Tour sice není příliš výrazný rozdíl, po zmáčknutí tlačítka Sport ale auto citelně ztuhne a podvozek se přitvrdí. Potěšitelné je, že komfort jízdy příliš neutrpěl ani s obřími dvacetipalcovými nízkoprofilovými pneumatikami, které Insignii hodně slušely.

Když ke všemu připočtete prostorný a pohledný interiér, byť s trochu složitějším ovládáním, šikovný a dostatečně velký zavazadelník (540 litrů, po jednoduchém sklopení zadních sedadel do roviny až 1530 litrů), vypadá Insignia ST BiTurbo 4x4 jako ideální rodinný kočár. Nesmíte ale čekat zázraky od spotřeby, výrobcem udávaných 5,1 litrů v kombinovaném cyklu představuje nereálnou hodnotu. S lehkou nohou lze počítat se spotřebou kolem 7,5 litrů, pokud ale rádi poškádlíte dvě turba pod kapotou, může se spotřeba pohybovat i okolo devíti litrů.

No a pak také nesmíte mít vyloženě hluboko do kapsy. Proti prémiové konkurenci sice Opel vychází výhodněji, ale pořád jde o vrcholnou motorizaci. Proto cena začíná na 812 900 korunách. Pokud ale zatoužíte po vyšší výbavě a některých příplatkových záležitostech, může cena téměř atakovat hranici jednoho milionu.

+ dynamický motor
+ prostorný a praktický interiér
+ cena

- hlučnější motor
- chvílemi zmatená převodovka
- vyšší spotřeba

Opel Insignia ST BiTurbo 4x4:

motor vznětový pětiválec
objem 1956 cm3
max. výkon 143 kW (195 k)
max. točivý moment 400 N.m
max. rychlost 226 km/h
spotřeba 5,1 l/100 km
cena test. modelu od 812 900 Kč