„Doplň, prosím, na ty informační tabule ještě slovo zpomal," říká jedné z operátorek, která sedí u stolu před čtyřmi monitory, šéf NDIC Ctirad Weissmann.

Mladá žena okamžitě slovo naťuká na klávesnici a přes kamerový systém je vidět, že se hned objevilo na tabulích na dálnici. Řidiči vědí, že mají dát nohu z plynu, že se blíží 
k nehodě.

„Snažíme se co nejrychleji poskytovat informace řidičům o situaci nejen na dálnicích, ale na všech cestách v ČR, aby na ně mohli včas zareagovat 
a dojeli bezpečně do cíle," vysvětluje Ctirad Weissmann 
s tím, že NDIC zpracovává zprávy od policistů, hasičů, záchranářů, z kamerového systému či z mýtných bran. Ročně zpracuje kolem 2,5 milionu dopravních událostí.

Informace o nehodě či třeba o tom, že nějaké auto jede 
v protisměru, z Ostravy okamžitě míří nejen na světelné informační tabule, kterých je v Česku přes stovku, ale i na internetové portály, do navigací či do užitečné aplikace pro mobilní telefony s názvem Dopravní info.
Ale zpět do „velína" – páteční dopoledne je zatím z dopravního pohledu poklidné.

„Někdy je to v pohodě, ale musíme být stále ostražití, protože krizová situace může vypuknout kdykoliv," konstatuje jeden z operátorů. Nejrušnější službu zažil prý asi jednu zimu, kdy se do řetězové nehody na dálnici D1 najednou dostalo kolem stovky aut.

Kamery z dálnic

Ctirad Weissmann mezitím upřel zrak na hlavní panel vyskládaný z mnoha monitorů. Na nich jsou vidět záběry 
z kamer na silnicích v celé republice. Ač jsme v Ostravě, můžeme detailně sledovat dopravní situaci i v místě vzdáleném stovky kilometrů. „Tady je například zúžený úsek dálnice D1, kde právě začaly opravy. Zatím se to zvládá velmi dobře," ukazuje šéf centra na jeden z monitorů.

Kvůli rozsáhlé opravě dálnice dokonce museli v NDIC lehce posílit personál. Ten se teď s předstihem dozvídá, jaké práce se budou v daný den na silnici provádět, a vyhodnocuje opatření pro co největší plynulost provozu.

Pracovníci se v centru střídají ve dvanáctihodinových směnách, na kterých hlídají provoz čtyři až pět operátorů. V současnosti sedí spolu s nimi v hlavní místnosti centra během dne i redaktor ČRo, jenž posluchačům hlásí na vlnách Radiožurnálu, jaké „pasti" a kde právě na ně čekají.

A jak by měli řidiči postupovat, když chtějí dojet třeba na druhý konec republiky bez problémů? Ctirad Weissmann se drží tohoto scénáře: „Když plánuju delší cestu, tak se den předem podívám na portál dopravniinfo.cz, jaké uzavírky mě na trase čekají. Těsně před odjezdem si pak na mobilní aplikaci zkontroluji, jestli se něco nezměnilo," přibližuje 
a dodává, že během jízdy pak sleduje informace na světelných tabulích a poslouchá dopravní zpravodajství v rozhlase.