Tou oděvní značkou je společnost Napapijri. Jestli ji, stejně jako já, neznáte, tak vězte, že jde o italského výrobce se severskou image (norská vlajka ve znaku) a že se zaměřuje na módu inspirovanou dobrodružstvím a polárními průzkumníky. Samotné slovo Napapijri ve finštině označuje polární kruh.

Značka "3008" je asi přeci jen známější. Crossoveru s prvky MPV a SUV se v Česku poměrně daří, loni se jich u nás prodalo 700. A právě speciální edice Napapijri představuje zajímavý způsob, jak prodeje ještě oživit.

Líbí se vám?

Od běžné verze se Napapijri liší samozřejmě logy módní značky, umístěnými různě po voze, ale také například vnějšími a prahovými lištami, specifickou úpravou prošla rovněž kola. K dispozici jsou čtyři barvy karoserie: černá Perla Nera, bílá Blanc Nacré, hnědá Rich Oak a šedá Vapor Grey.

Přestože „módní doplňky" Napapijri vzhledu prospěly, pořád nedokážu říct, že se mi 3008 líbí. Rozhodně vypadá zajímavě a extravagantně, ale krásně? Nemyslím. Ale každý z nás vidí krásu jinak a v něčem jiném.

Zato v hodnocení interiéru mám jasno. Zpracování sice není nejlepší, ale použité materiály a design palubní desky s mohutnou středovou konzolou se mi moc líbí. I v kabině najdeme loga značky Napapijri, nejpůsobivěji vypadají ta vyražená na opěradlech sedadel.

Sedadla jsou mimochodem výborná, díky dvoubarevné kombinaci alcantary a kvalitní kůže skvěle vypadají a jsou mimořádně pohodlná. Líbí se mi také přepínače na přístrojové desce, které jako by v Peugeotu „ukradli" z kokpitu letadla.

Peugeot 3008 Napapijri.

I když zvenku vypadá 3008 jako velké auto, kabina příliš vzdušně nepůsobí. Přičítám to především masivnímu středovému tunelu, který plynule navazuje na palubní desku. Ve skutečnosti ale není důvod si na prostornost stěžovat. Místa je i na zadních sedadlech dost. Pro zavazadla je k dispozici objem 432 litrů, po sklopení zadních sedaček pak 1 241 litrů.

Kufr je navíc vymyšlen docela rafinovaně. Má dvoudílné víko, jehož spodní část unese až 200 kilogramů. V přírodě tedy může posloužit i jako jakási „lavička". Skvělou vychytávkou je svítilna, která je umístěna v boku zavazadelníku. V normálním případě osvětluje právě kufr, lze ji ale snadno vyndat a pak se promění v klasickou přenosnou baterku. A když už ji nebudete potřebovat, vrátíte ji jednoduše zpět.

Nefrancouzský podvozek

Verze Napapijri je k dispozici výhradně s naftovým dvoulitrem (150 koní, 340 N.m) a šestistupňovou manuální převodovkou. Automat u této speciální edice chybí, což je vzhledem k charakteru auta možná škoda. Mrzet může i absence pohonu všech kol, ale to tentokrát není „problém" jen varianty Napapijri. Peugeot model 3008 jako čtyřkolku totiž nenabízí vůbec.

Pohonná jednotka se přitom k autu hodí, síly má vždycky dostatek, dokonce víc, než dokážou přední kola zvládnout. A i když nepatří k nejtišším, neotravuje a neruší pohodu na palubě.

To částečně platí o podvozku. Na francouzské auto je podvozek poměrně tuhý, ale pořád nabízí dostatek komfortu i na rozbité cestě. Na velkých nerovnostech se však přece jen zespodu ozvou zřetelné rázy.

Peugeot u 3008 použil zajímavý systém Dynamic Rolling Control: na zadní vlečné nápravě najdeme hydraulický prvek, který propojuje oba tlumiče a omezuje příčné výkyvy karoserie. A skutečně, i když vůz působí poměrně „těžce", v zatáčkách se chová hodně stabilně a příliš se nenaklání. Řízení je vyloženě „pežoťácké", tedy přeposilované, lehké a bez citu. U podobného auta to ale není nic, co by mi příliš vadilo. A spotřeba? Ta se nejčastěji pohybuje mezi šesti a sedmi litry nafty.

Ještě než přejdeme k ceně, je potřeba zmínit standardní výbavu. V případě edice Napapijri je totiž hodně bohatá. Obsahuje například tempomat, zadní parkovací senzory, handsfree s bluetooth, USB), zadní parkovací asistent, systém promítání informací na čelní sklo nebo asistent rozjezdu do kopce. Cestující na zadních sedadlech zase potěší třeba tmavé rolety v bočních oknech. A za to všechno si Peugeot žádá 546 500 korun.

Peugeot Napapijri: Hodnocení a technické údaje
+ povedený interiér
+ prakticky řešený kufr
+ bohatá výbava
- přeposilované řízení
- zvláštní vzhled
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1 997 ccm
max. výkon 110 kW (150 k)
max. točivý moment 340 N.m
max. rychlost 195 km/h
0-100 km/h 9,7 s
komb. spotřeba 5,7 l/100 km
cena test. vozu 546 500 Kč