Výrobce jej označuje jako HYbrid4, číslovka na konci přitom napovídá, že vůz může využívat pohonu všech čtyř kol. RXH se tak díky tomu, zvýšenému podvozku a výraznému „oplastování" řadí mezi „outdoorové" kombíky, jaké vyrábí například Audi, Volvo, Škoda či Subaru.

Žádný z konkurentů však zatím nenabízí hybridní pohon. Na druhou stranu, Peugeot zase sází jen a pouze právě na něj. Tradiční pohonné ústrojí v ceníku nenajdete.

Nafta a elektřina

Jak to tedy celé funguje? HYbrid4 kombinuje naftový dvoulitr HDI (120 kW výkon a 300 N.m točivý moment) s elektromotorem (27 kW a 200 N.m). Diesel přitom pohání přední nápravu, elektromotor se stará o zadek. Stejný systém má zatím jen Peugeot, kromě 508 RXH je k dispozici ještě u modelu 3008.

Francouzský hybrid umí jet jak klasicky na naftu, tak jen na elektřinu, případně dokáže zkombinovat oba pohony současně. Záleží, jaký jízdní režim si pomocí otočného ovladače na středové konzoli vyberete.

V módu Auto si vše určuje sama elektronika, která vyhodnocuje aktuální podmínky a volí nejoptimálnější a nejefektivnější způsob pohonu. Pokud otočíte ovladačem doleva, vyberete režim ZEV (zratka Zero Emission Vehicle). V takovém případě je RXH čistokrevný elektromobil. Samozřejmě jen do doby, než se vybijí niklmetalhydridové baterie. Nebo když výrazně přišlápnete plynový pedál. Anebo když jedete příliš rychle.

Režim Sport se soustředí především na maximální výkon, proto jsou zapojeny oba motory. Poslední možnost pak představuje 4WD, kdy se z peugeotu stává stálá čtyřkolka. Dokonce i ve chvíli, kdy bateriím dojde šťáva. V tu chvíli se totiž o napájení elektromotoru postará zesílený alternátor (8 kW), který tak v podstatě supluje právě akumulátory.

O spotřebě to není

Francouzské řešení funguje docela dobře, je ale třeba přijmout některé nezvyklosti. Na opakující se a slyšitelné startování a vypínání naftového motoru se dá zvyknout. Trochu horší je to s brzděním. RXH totiž do velké míry brzdí samo – díky poměrně agresivní rekuperaci energie. Po uvolnění plynového pedálu totiž elektromotor funguje jako generátor a často není třeba vůbec šlapat na brzdu. Auto zpomaluje samo od sebe. Chce to cvik.

Automaticky se předpokládá, že výhodou hybridního pohonu bude nízká spotřeba paliva. Peugeot sice udává kombinovanou spotřebu jen těsně nad hranicí čtyř litrů, ale ve skutečném životě je tomu jinak. Na konci testu ukazoval palubní počítač hodnotu 6,6 litrů. Což samozřejmě není vůbec špatné číslo, ale jsem si jistý, že s obyčejným dieselem bych něco podobného dokázal také.

Výhoda elektromotoru se totiž ztrácí při rychlejší jízdě, například po dálnici. Auto je navíc hodně těžké, hmotnost nebezpečně atakuje hranici dvou tun. Přítomnost elektromotoru naopak oceníte ve městě, kdy opravdu nižší spotřebě pomáhá – například v koloně si poměrně dlouho vystačí jen s elektřinou. Po Praze jsem jezdil pod sedm litrů.

V pomalejším provozu je příjemným překvapením šestistupňová robotizovaná převodovka, která řadí hladce a autem neškube. Tedy jen do chvíle, než zkusíte z peugeotu vyždímat maximum. V takovém případě pocítíte každé přeřazení znatelným trhnutím a zhoupnutím. Jen pro úplnost: robotizovaná převodovka je zjednodušeně řečeno obyčejná převodovka, spojku však za vás ovládá elektronika. Bohužel, komfortní to zrovna není.

Těžší a tvrdší

I když varianta RXH vychází z běžné 508ky, chováním na silnici se obě auta hodně liší. Nejen že outdoorový kombík dostal o 50 mm světlou výšku a kvůli hybridnímu pohonu znatelně přibral, podvozek dostal mnohem tvrdší nastavení. Komfort obyčejné 508 tak musel do velké míry ustoupit stranou. Hybridní varianta tak sice nedokáže utlumit všechny nerovnosti, na druhou stranu statečně bojuje s rychlými zatáčkami.

Další změny? Kromě oplastování částí karoserie si všimnete úplně nového předního nárazníku, který dostal místo výrazu uhlazeného elegána vzhled dobrodruha. Novým poznávací znamením pak jsou tři pásky LED diod pro denní svícení na každé straně.

Minimum změn se událo v interiéru – na středovém panelu přibyl ovladač nastavení jízdních režimů a páka robotizované převodovky. Pořád však v jinak mimořádně příjemné kabině chybí odkládací prostory. Není vlastně kam dát ani klíč od auta. Tedy pokud se nespokojíte s popelníkem na středovém tunelu.

Peugeot 508 RXH není levný, zájemce vyjde minimálně na necelý milion korun. Ano, jde sice o technicky pozoruhodný vůz s bohatou výbavou, ale stále vychází o zhruba čtvrt milionu dráž než nehybridní dieselové 508 SW. Takže pokud netrváte na dobrodružné vizáži, nebo netoužíte po hybridním pohonu či pohonu všech čtyř kol, bude pro vás standardní „pětsetosmička" určitě lepší volbou.

+ vzhled – zvenku i uvnitř
+ 70l nádrž, dojezd přes 1000 km
+ bohatá výbava ve standardu

- chybí odkládací plochy v kabině
- tvrdší podvozek
- robotizovaná převodovka

Peugeot 508 RXH:

motor vznětový čtyřválec + elektromotor
objem 1997 cm3
max. výkon 163 k + 37 k
max. točivý moment 450 N.m
max. rychlost 213 km/h
0-100 8,8 s
spotřeba 4,1 l/100 km
cena test. modelu 1 143 800 Kč