Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plán EU: Do roku 2020 má být v Česku 13 tisíc stanic pro elektromobily

Brusel - Evropská komise dnes navrhla, aby členské země Evropské unie zavedly do roku 2020 určitý minimální počet dobíjecích míst pro elektromobily. V České republice by komise chtěla mít k danému roku nejméně 13.000 veřejně přístupných stanic. Z údajů komise vyplývá, že v roce 2011 jich v ČR bylo pouhých 23.

24.1.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Návrh na zavedení „kvót" na veřejně přístupná dobíjecí místa je součástí širší strategie pro čistá paliva. Komise v ní připomíná, že evropská doprava z 94 procent závisí na ropě, která se z velké většiny dováží. Často je to z nepříliš stabilních regionů.

Brusel zdůraznil, že doposud se pozornost věnovala palivům a vozidlům, nikoli otázce distribuce paliv. I kvůli tomu se tak unie dostala u čistých paliv do začarovaného kruhu; ceny automobilů na čistá paliva jsou vysoké, není dostatek dobíjecích míst a čerpacích stanic a navíc mezi spotřebiteli není příliš velká míra přijímání tohoto pohonu.

„Čína a USA plánují, že do roku 2020 bude v provozu přes šest milionů elektrických vozidel. Z hlediska Evropy se jedná o významnou příležitost pro dosažení silné pozice na rychle se rozvíjejícím celosvětovém trhu," řekl k tomu eurokomisař pro dopravu Siim Kalas.

Množství míst, kde je možné veřejně dobíjet elektromobily, se mezi státy EU výrazně liší. Na čele jsou v tomto ohledu země jako Nizozemsko či Německo, jinde jsou však počty stanic velmi malé.

Minimální počet dobíjecích stanic se ‚společnou zástrčkou´

„Tento návrh vyžaduje, aby každý členský stát zřídil minimální počet dobíjecích stanic, u nichž bude využívána takzvaná ‚společná zástrčka'. Cílem je zřídit nezbytný počet dobíjecích míst, aby společnosti vyráběly za přiměřené ceny automobily ve velkosériové výrobě," píše se v dnešním prohlášení komise.

Energetická společnost ČEZ chce v Česku vytvořit zvláštní odběratelský tarif pro majitele elektromobilů. V jeho rámci by zákazníci získali domů vlastní dobíjecí stanici. V současnosti ČEZ umožňuje majitelům elektromobilů neomezené dobíjení u svých stanic za měsíční poplatek 150 korun. Poplatek se v letošním roce zvýšil o 50 korun proti loňsku.

Vlastní elektromobil nyní má nebo vyvíjí téměř každá automobilová značka. V Česku na elektřinu jezdí zatím zhruba 200 vozů, některé z nich využívá například městská policie a záchranná služba. Loni v tuzemsku majitelé zaregistrovali 89 elektromobilů. Nejvíce byly s převahou zastoupeny značky Peugeot a Citroën. Elektromobily v tuzemsku nabízí i Opel a v provozu je testuje domácí Škoda Auto.

Autor: ČTK

24.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Octavia
Škoda Fabia
Renault Fluence
Kia Cee´d

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1 5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se sešel s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech
8 14

Dvě třetiny osobností regionů nejsou spokojeny s výsledky voleb

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Za propad ČSSD a TOP 09 mohou podle politologa chyby i nepřesvědčiví lídři

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Povolební rozčarování zažívá strana, která od roku 2006 neměla méně než dvacet procent hlasů. Dramatický propad sociálních demokratů věštil předseda poslaneckého klubu Jeroným Tejc. „Varoval jsem před ním už na březnovém sjezdu strany,“ připomněl končící poslanec.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT