Za vozem stojí společnost nanoFlowcell z Lichtenštejnska, která před rokem na ženevském autosalonu ohromila studií Quant e-Sportlimousine. Za pár týdnů se firma na stejné místo vrátí - představí tam právě model F, vylepšené provedení původního automobilu.

I novinka zaujme odvážným vzhledem i velkolepými rozměry. Na délku měří 5,25 metru a lidé z nanoFlowcell o ní hovoří jako o sportovním sedanu, který pohodlně převeze čtveřici cestujících. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti využívá karbonový monokok.

Nejzajímavější na autě je ale jeho modernizovaný pohon. Quant F má hned čtyři elektromotory, jeden pro každé kolo (auto však umí přední agregáty za jízdy odpojit, čímž se z něj stane zadokolka), které energii neberou z akumulátorů jako v případě klasických elektromobilů, ale ze speciálních článků vyrábějících elektřinu přeléváním iontových kapalin.

Quant F.

Proto jsou v autě dvě nádrže, každá z nich pojme 250 litrů elektrolytu. Energie pak vzniká během přečerpávání kapaliny přes článek se speciální membránou, která je vlastně srdcem celého systému.

Díky tomu odpadá nutnost dlouze dobíjet baterie a podle výrobce se tím řeší i nízký dojezd standardních elektromobilů. Quant F má údajně na "plnou nádrž" ujet až 800 kilometrů - o 200 km víc než loňský Quant E. Spotřebovaný elektrolyt se pak jednoduše vypustí a natankuje se nový.

Společnost nanoFlowcell přitom zdůrazňuje, že kapalina je neškodná a netoxická. Za jistých podmínek ji dokonce lze likvidovat v běžných čističkách odpadních vod. Jedním dechem však dodává, že vývoj systému je stále na začátku.

Quant F.

I z toho důvodu zatím není jasné, jaký by tato technologie měla ekonomický smysl. Ani kdy a zda vůbec se opravdu uplatní v komerčně vyráběných vozech. Výrobce jí však věří, což dokládá i skutečnost, že Quant F až na pár drobností splňuje náležitosti pro evropskou homologaci. Je tedy pravděpodobné, že prototypy už brzy vyrazí na běžné silnice.

A je možné, že tyto vozy nebudou nabízet tak zdrcující dynamiku jako současný Quant F, který umí krátkodobě vyvinout výkon 1090 koní (802 kW). "Naším cílem není hnát se za výkonem, jen ukazujeme, co je technicky možné. Z technických i ekonomických důvodů bude výkon vozu nižší, díky čemuž dosáhneme na delší dojezd," naznačil šéfkonstruktér Nunzio La Vecchia.