180 k výkonu nejnovější Fabie RS dokáže rozpohybovat toto poměrně malé a lehké auto se znakem okřídleného šípu opravdu nečekaně.

Druhá generace modelové řady Fabia se vyrábí od roku 2007 na upravené platformě první Fabie z roku 1999, nicméně zájemci o sportovně laděné provedení kompaktního pětidveřového hatchbacku museli až do letošního roku hledat uspokojení svých tužeb u konkurence. Mladoboleslavská automobilka totiž uvedla na trh novou sportovní Fabii RS až letos, tedy krátce po zahájení prodeje modernizovaných modelů Fabia. V porovnání s první generací Fabie RS ale došlo k mnoha významným změnám, které nezůstaly pouze u designu.

Předně byla rozšířena nabídka karosářských variant, neboť kromě hatchbacku jako u předchůdce je možné nyní objednávat Fabii RS také v prostornější verzi Combi s objemem zavazadlového prostoru 480 až 959 litrů. Škoda Auto také vyslechla volání milovníků sportovního svezení po zážehovém motoru, neboť první generaci Fabie RS vyráběla výhradně se vznětovým motorem 1.9 TDI.

Podobně jako u koncernových sourozenců SEAT Ibiza Cupra a Volkswagen Polo GTI se pod přední kapotou nachází relativně malý čtyřválec 1,4 litru, jemuž propůjčuje křídla technicky náročný systém dvojitého přeplňování mechanickým dmychadlem a výfukovým turbodmychadlem, který využívá předností obou koncepcí přeplňování a snaží se potlačit jejich nevýhody. Motor vyladěný na úctyhodný výkon 132 kW (180 k) při 6000 min-1 a maximální točivý moment 250 N.m, který je k dispozici v širokém rozpětí otáček od 2000 do 4500 min-1, má s vozem o pohotovostní hmotnosti 1238 kg (Combi) poměrně snadnou práci, což dokládají hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s a nejvyšší rychlosti 226 km/h.

Ještě snadnější práci má i řidič při řízení, neboť Fabii RS nelze pořídit jinak než se sedmistupňovou dvouspojkovou automatizovanou převodovkou DSG. To znamená, že uvnitř chybí pedál spojky a řadicí páka. Přestože převodovka DSG řadí v naprosté většině situací zcela hladce a bez přerušení toku hnací síly, což ji staví vysoko nad klasické samočinné převodovky nebo automatizované mechanické převodovky s jednou spojkou, získává jízda s takto vybaveným vozem zcela jiný charakter, než kdyby byl vůz vybaven mechanickou převodovkou s manuálním řazením. Na závodním okruhu ušetří automatizované řazení bezesporu cenné desetiny sekundy, ale v běžném provozu s ním řidič přichází o celou jednu dimenzi řízení a ovládání svého vozu.

V porovnání s běžnými modely Fabia byl citelně upraven podvozek, který je standardně vybaven sedmnáctipalcovými koly z lehké slitiny obutými do pneumatik rozměru 205/40 R 17. Světlá výška byla snížena o 15 mm a všechny komponenty podvozku mají specifické naladění. Úpravy na přední nápravě zahrnují montáž tužších pružin a tlumičů, měkčího příčného zkrutného stabilizátoru a tužších lůžek spodních příčných ramen. Přímější řízení pracuje se strmějším sportovním převodem (2,6 otáčky volantu mezi rejdy oproti původním 2,9 otáčky) a dynamiku vozu krotí brzdová soustava vybavená novou generací elektronických „andělů strážných“.

Všeobecně známé funkce protiblokovacího systému ABS a stabilizačního systému ESP doplňuje přídavná funkce XDS, která zlepšuje chování vozu v rychlých zatáčkách projížděných „pod plynem“. Funkce XDS vychází z funkce EDS a napodobuje účinek samosvorného diferenciálu prostřednictvím cílených brzdných zásahů na odlehčeném vnitřním předním kole při dynamickém průjezdu zatáčkou. Výrobce uvádí, že přínos funkce XDS je největší v situaci, kdy řidič jede čistě v ideální stopě. Pak získává řízení na přesnosti a vůz přenáší účinněji hnací sílu na vozovku zejména při akceleraci v poslední třetině zatáčky, přičemž je potlačena vrozená nedotáčivost. Zadní náprava dostala tužší torzní příčku (pouze u hatchbacku), tužší lůžka a tužší tlumiče. Výsledkem je sportovnější charakter jízdních vlastností, přestože byl zachován uspokojivý komfort odpružení.

Celkově hodnotíme nový model Škoda Fabia RS jako kompetentní rychlý malý automobil, který však míří za poněkud jinou cílovou skupinou než například nekompromisně sportovní Renault Clio R.S.. V této kategorii vozů ovšem platí dvojnásobně, že každá legrace něco stojí, a tak Škoda Auto ve svých cenících požaduje 499 900 Kč za hatchback a 514 900 Kč za Combi. Dále je nutné počítat s odpovídající výší provozních nákladů, které začínají účty za palivo, neboť během našeho testu jsme se deklarované hodnotě kombinované spotřeby paliva 6,2 l/100 km nepřiblížili ani na dohled. V praxi je běžná spotřeba minimálně o dva litry vyšší, což však s přihlédnutím k výkonovým parametrům a jízdní dynamice není úplně špatný výsledek.

Pavel Olivík

Škoda Fabia RS Combi

Karoserie:
Pětimístné pětidveřové kombi
Motor:
Zážehový čtyřválec přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem a mechanickým dmychadlem
Zdvihový objem:
1390 cm3
Výkon:
132 kW (180 k)/6000 min-1
Točivý moment:
250 N.m/2000 až 4500 min-1
Převodovka/pohon:
Sedmistupňová dvouspojková automatizovaná, pohon předních kol
Podvozek:
Přední náprava typu McPherson, vzadu kliková náprava, pneumatiky 205/40 R 17
Vnější rozměry:
4247 x 1642 x 1498 mm
Zavazadlový prostor:
480/959 l
Pohotov./celková hmotnost:
1238/1713 kg
Max. rychlost:
226 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
7,3 s
Kombinovaná spotřeba paliva :
6,2 l/100 km
Cena:
od 514 900 Kč (Hatchback od 499 900 Kč)