„Plus minus můžeme mluvit o třech až čtyřech procentech nárůstu cen ještě v letošním roce," uvedl Síkora. Pokud návrh, podle něhož mají pojišťovny povinně odvádět peníze do zvláštního fondu, projde, podraží pojistné podle Síkory minimálně o další tři procenta. „Musíme počítat s tím, že vznikne poměrně hodně nákladů, tak jak je dnes pozměňovací návrh napsán," zdůvodnil další možné zdražení Síkora.

„Já bych si netroufl říci, že je to automatický důvod pro zdražení, musíme to ponechat na obchodním rozhodnutí té které pojišťovny," reagoval náměstek ministra financí Radek Urban, který zároveň poznamenal, že odvod má být podle návrhu pro pojišťovny daňově uznatelným nákladem.

Tlak na veřejnost

Podle stínového ministra vnitra za ČSSD Jeronýma Tejce mají prohlášení o zvýšení cen jediný cíl, a to tlak na veřejnost a poslance zabránit přijetí popsaného zákona. „Bude-li zákon přijat a dojde současně ke zvýšení ceny povinného ručení, měla by příští vláda uvažovat o změně současného systému. Nikdo totiž nemůže být nucen, aby vykonával činnost, kterou považuje za ztrátovou, včetně pojišťoven. Je tedy otázkou, zda by i nadále měly toto povinné pojištění ze zákona poskytovat soukromé pojišťovny," uvedl Tejc v tiskovém prohlášení.

Podle Síkory by výše plánovaného odvodu pojišťoven do fondu činila při loňské úrovni výběru pojistného zhruba 500 milionů korun. Takovýto výdaj nemohou podle něj pojišťovny absorbovat a nepromítnout do svých ceníků. „Žádný akcionář si přeci peníze nevezme ze svého zisku, i když v současné době ani žádné zisky nemá," řekl. Podle pojišťoven je povinné ručení v posledních dvou letech ztrátové.

Původní návrh počítal dokonce s šestiprocentním odvodem pojistného z povinného ručení do znovuobnoveného Fondu zábrany škod. Fond by Integrovanému záchrannému systému hradil náklady na nákup techniky. Spravovat by jej měla Česká kancelář pojistitelů. Podle původního návrhu měli peníze z pojišťoven dostávat pouze hasiči. Nynější návrh jim přiděluje 60 procent částky, 15 procent dostanou policisté a zdravotníci a 15 procent má jít na programy pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.