Již v roce 1931 začal německý konstruktér Ferdinand Porsche vyvíjet automobil pro každého a svůj projekt představil Hitlerově vládě v lednu 1934. Pro auto, které mělo na trhu stát méně než 1000 říšských marek, vznikala u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Nový vůz "KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti") sjel z výrobních pásů v roce 1938. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely.

V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1000 kusů za měsíc, hranice 2000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka "brouk".

Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost jeho motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení.

Od roku 1972 byl Brouk nejvyráběnějším vozem na světě, kdy výrobou 15 milionů kusů pokořil tehdejšího rekordmana, legendární model T od Forda. O titul "nejvyráběnějšího auta na světě" přišel po 20 letech, kdy ho přenechal svému nástupci - Golfu.

V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. V roce 1998 byl Volkswagenem představen nový model New Beetle, který svým retrodesignem na legendárního Brouka odkazuje.