Samotnou firmu založil 28. května 1937 Ferdinand Porsche. Pověřil jej Adolf Hitler, velký fanoušek motorů, podle jehož názoru měl být automobil dostupný i lidem střední třídy.

Ostatně i proto vznikl název Volkswagen – v překladu "lidový vůz". Ten měl pojmout dva jezdce vepředu a dva až tři vzadu. Během druhé světové války se tak, i díky německému diktátorovi, stala ze společnosti automobilka s jednou z nejvyšších produkcí v Evropě. Pokračovala také po válce, nicméně do jejího vedení byli dosazeni Britové.

Co se týče samotných vozidel, jen rok po vzniku firmy začal být oblíbený Typ 1, kterému se později začalo říkat Brouk. Název evokující hmyz byl oficiálně uznán až po roce 1960, auto totiž pod oblíbenou přezdívkou znal již téměř každý. V roce 1950 navíc továrny Volkswagenu vyprodukovaly druhý vůz, který se později dočkal masového rozšíření. Byl jím populární Transporter.

V té době už se německá automobilka vydala i do světa – postupně byly založeny výrobny i pobočky v Jižní Americe, Africe a Asii. Dařilo se pořád i na starém kontinentu, vždyť spojení s dalším německým gigantem, Auto Union, dalo budoucnost pozdějším oblíbeným vozům Audi.

Vytvářet se rovněž začaly i známé Golfy či Passaty, pro našince je však nejzajímavější událost z roku 1991. Mezi firmy, jež s Volkswagenem spolupracují, se totiž tehdy přidala i česká Škoda Auto.

Zajímavý je i vznik jednotlivých pojmenování. Server AluaPneu popisuje, že nejrůznější typy Volkswagenu jednoduše v různých jazycích znamenají vítr. Patří mezi ně třeba Polo (severní polární vítr), Vento (z italštiny), Bora (z balkánu). Spadá zde dokonce i Passat, který nese německé označení. Překládá se tak rovníkový vítr, který proudí především nad oceány.

A právě Passat, spolu s Broukem a Golfem, patří do desítky nejprodávanějších automobilů všech dob. Mimo tyto tři pojmy v žebříčku najdeme i Toyotu Corollu, Ford F, Hondu Civic nebo Chevrolet Impala. I to odráží, jak úspěšný podnik tehdy v Německu založili.