Předchozí
1 z 3
Další

Aby vás kolega v práci nebo váš automechanik už nikdy nezaskočil svojí brilantní znalostí technických zkratek ze světa aut, připravili jsme přehled, který vám osvětlí ty nejčastější a nejpoužívanější.

Pochopitelně zkratek existuje ještě daleko, daleko více, ale my nebudeme protentokrát zacházet do detailních označení jednotlivých značek a osvětlíme si jen obecný základ, který se používá všude.

Kromě toho se jedná hlavně o zkratky, které můžete nalézt v automobilových katalozích mezi výbavou a příplatky.

ČTĚTE TAKÉ: PŘEHLEDNĚ: Rok 2017 z pohledu řidičů. Tohle byste měli vědět

ABS (Anti-lock Brake System) – Dost možná nejčastější a nejznámější automobilová zkratka vůbec. Jedná se o prvek aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje blokování kol při prudkém brzdění, aby vozidlo zůstalo ovladatelné a neřítilo se se zablokovanými koly vpřed jako sáně.

Že ABS začalo fungovat, poznáme podle charakteristického drnčení, doprovázeného rychlým pulsování pedálu brzdy. To je způsobeno tím, že systém začal rázově povolovat tlak v brzdách, aby se kola stále otáčela.

Subaru Symmetrical AWDZdroj: Subaru

ACC (Autonomous Cruise Control) – Pod touto zkratkou, která bývá vykládána také jako Adaptive Cruise Control se ukrývá adaptivní tempomat, který lze chápat jako první krok k autonomnímu – rozumějte „samočinnému" řízení. Jde o systém, kdy auto radarem, laserovým senzorem, případně i opticky pomocí kamery, sleduje vůz před sebou, udržuje od něj zvolený odstup a upravuje rychlost. Jakmile auto vyjede z dosahu a adaptivní tempomat se nemá čeho držet, začne fungovat jako standardní, klasický tempomat udržující zvolenou rychlost.

AWD (All Wheel Drive) – Nebo také 4WD, případně notoricky známé 4x4. Jedná se o obecnou zkratku pro pohon všech kol, přičemž je na konkrétním výrobci automobilu, jaký systém pohonu použije. Může se jednat o pohon stálý, pohon připojitelný automaticky, pohon připojitelný ručně…

Všechny systémy a jejich řešení by vydaly na samostatnou sérii článků. U automobilek se dále setkáváme s různými obchodními názvy. Namátkou třeba 4Motion u Volkswagenu, 4Matic u Mercedesu-Benz, xDrive u BMW, Symmetrical AWD u Subaru nebo quattro u Audi.

AWS (All Wheel Steering) – Méně známá zkratka souhrnně označuje systémy zatáčení předních i zadních kol zároveň. Právě zatáčení zadní nápravou může zlepšovat manévrovatelnost auta (natáčí-li se kola do opačného směru, než přední), ale i zvyšovat jeho stabilitu (natáčí-li se ve stejném směru).

U aut byla tato funkce k vidění zejména v dřívějších dobách a v posledních letech ji různé značky po odmlce zavádí znovu. Dříve se jednalo o jednoduché mechanické řízení, kdy se zadní kola jemně natáčela do jednoho či druhého směru podle natočení volantu. Dnes se k řízení zadních kol přidávají i další faktory, jako třeba rychlost, zvolený jízdní režim a podobně.

ČTĚTE TAKÉ: Renault začal prodávat nový Scenic a Grand Scenic. V základu má 20palcová kola

BAS (Braking Assistance System) – Řadí se mezi aktivní bezpečností prvky a často je k nalezení také pod zkratkou EBA (Emergency Brake Assist). Jakmile řidič v autě prudce šlápne na pedál brzdy, auto vyhodnotí, že je potřeba nouzově zastavit. Systém v tu chvíli ještě zvýší tlak v brzdách a navíc je schopen tlak udržet i tehdy, když řidič lehce povolí stlačení pedálu. Výzkumy značky Mercedes-Benz v devadesátých letech totiž ukázaly, že drtivá většina řidičů při nouzové situaci nezvládne ve stresu brzdit na maximum.

Adaptivní podvozek Audi A6Zdroj: Audi

DCC (Dynamic Chassic Control) – Dané označení je konkrétním označením Volkswagenu pro adaptivní podvozek, nicméně zkratka se časem vžila coby obecné označení pro adaptivní podvozky nejrůznějších druhů. Obecně se jedná o podvozky vybavené tlumiči, které umí různými způsoby (elektronicky, elektromagneticky, pneumaticky…) měnit svou tlumící charakteristiku v závislosti na jízdní situaci a na preferenci řidiče.

Přepínání mezi jednotlivými módy podvozku je většinou prováděno tlačítky v interiéru, či skrze různé voliče jízdních režimů.

EBD (Electronic Brakeforce Distribution) – Opět jedna zkratka ze světa zlepšování účinků brzd. Systém při brždění automaticky mění brzdný účinek na jednotlivá kola, čímž maximalizuje brzdnou sílu a zamezuje tomu, aby se vůz stával neřiditelným. Systém je vždy spojen s funkcí systému ABS.

ESP (Electronic Stability Program) – Nebo také DSC, VDC, VSC, ESC… Název systému se liší podle konkrétní značky a dodavatele, ale výsledek je vždy stejný. Jedná se o elektronickou stabilizaci, která umí zvrátit probíhající smyk aplikováním brzdné síly na jednotlivá kola a omezením výkonu.

Systém bere v potaz natočení volantu, sešlápnutí brzdového pedálu a rychlost jednotlivých kol a snaží se stabilizovat vozidlo. Různé statistiky odhadují, že systémy elektronické stabilizace již zabránily mnoha a mnoha milionům nehod. Od roku 2014 je systém elektronické stabilizace povinný u všech nových aut prodávaných v Evropské unii.

HAC (Hill Assist Control) – Jak rozjet auto v kopci bez toho, aby o kousek couvlo, je pro mnohé řidiče těžko řešitelným problémem. Někteří si osvojili dostatečný cit pro to, aby jim auto „viselo na spojce", někteří používají starou dobrou metodu, spočívající v přidržení auta ruční brzdou. I tento problém už ale umí vyřešit elektronika.

Dokonce i v nejmenších městských autech se dnes objevuje systém, který umí při rozjezdu do kopce podržet tlak v brzdách a pustit jej ve chvíli, kdy začne zabírat spojka a auto se rozjede dopředu. Tento prvek se často nachází i v autech s automatickou převodovkou, ale největší službu udělá právě v autech s převodovkou manuální.

ČTĚTE TAKÉ: O značky na přání požádalo 5200 lidí. Potkat můžete i auto s „XXL prsy"

HDC (Hill Descent Control) – Systém pocházející ze světa terénních automobilů, ačkoliv poslední dobou už se objevuje i u crossoverů a tu a tam dokonce u osobních aut. Jedná se o sjezdového asistenta, který za pomoci jemné aplikace brzdné síly zvládne sjíždět prudké kopce při zhoršené adhezi.

Systém je tu hlavně od toho, aby eliminoval možnost lidské chyby. Zejména méně zkušeným řidičům se totiž může třeba při sjíždění namrzlého kopce stát, že auto přebrzdí a dostanou do smyku, nebo naopak nechají příliš rozjet a potom jej těžko zastavují.

Zdroj: BMW

HUD (Head-up Display) – Ty nejdůležitější údaje z palubních přístrojů, promítané silným projektorem přímo na čelní sklo či průhlednou tabulku na přístrojovém štítu. Díky tomu, že máte údaje přímo před sebou, není nutné sklápět zrak od silnice. Původně se na čelní sklo u aut promítala pouze rychlost, ale poslední dobou pokročila technologie zase o kousek dál. Na čelním skle tak můžete najít třeba otáčky, pokyny navigace nebo informace o hrajícím rádiu.

PDC (Park Distance Control) – I tady platí, že se použitá zkratka sice váže ke konkrétní značce – v tomto případě k BMW – ale zároveň se vžila pro stejný systém, používaný různými značkami. Jedná se o staré dobré parkovací senzory, které akusticky a občas i opticky na displeji dávají najevo, jak daleko jsme při parkování od překážek okolo nás.

Dříve byly parkovací senzory vyhrazeny autům vyšších tříd, ale postupně se dostaly jako příplatková výbava i do levnějších modelů. Základem jsou většinou parkovací senzory zadní, protože dozadu je logicky horší výhled. Často se ale setkáváme také se senzory v předním nárazníku a dokonce i se senzory na boku auta.

Zdroj: Toyota

SRS (Supplemental Restrain System) – Pod zkratkou, kterou velmi často vidíme přímo před sebou na volantu, se neukrývá nic jiného, než airbag. Vzduchový vak se v případě nehody extrémně rychle nafoukne a poslouží jako měkká dopadová plocha pro tělo a hlavu.

Původně byly airbagy vloženy pouze ve volantech, ale velmi rychle se rozšířily také před spolujezdce a dále třeba do sloupků, dveří, boků sedadel nebo pod palubní desku do prostoru pod nohy. Stejně jako u mnoha dalších bezpečnostních systémů i u airbagu platí, že jej dnes naleznete v každém novém autě.

TCS (Traction Control System) – Velmi zjednodušeně by se dalo říci, že je systém kontroly trakce předchůdcem výše zmiňovaného ESP. Na rozdíl od něj ale kontrola trakce hlídá pouze to, aby se poháněná kola neprotáčela při akceleraci. Případné protáčení, když se začnou některá kola točit rychleji než ostatní, potom napravuje snížením výkonu, případně brzdami. Smyk jako takový ale systém podchytit neumí. Podle značky a dodavatele se používají ještě zkratky ASR nebo zjednodušené TC.