Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto podle údajů ACEA v prvním čtvrtletí v zemích EU zvýšila prodej o téměř 19 procent na 137 863 vozů. Její tržní podíl tak stoupl na 4,2 procenta z 3,9 procenta před rokem.

Automobilový trh EU vykazuje růst již sedm měsíců za sebou. Evropští spotřebitelé v uplynulých letech kvůli rostoucí nezaměstnanosti omezili nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. Díky zlepšujícím se ekonomickým vyhlídkám se však poptávka po automobilech začala zotavovat.
V celém loňském roce se ještě prodej aut v EU snížil o 1,7 procenta na 11,85 milionu vozů. Zaznamenal tak už šestý pokles za sebou a dostal se na nejnižší úroveň od roku 1995. V letošním roce by měl prodej podle lednové prognózy ACEA stoupnout o dvě procenta.

Agentura Reuters však s odvoláním na studii nejmenované organizace pro průzkum trhu upozorňuje, že oživení poptávky zřejmě není dostatečně silné k tomu, aby zastavilo cenovou válku mezi automobilkami. Podle této studie se průměrná sleva na jeden automobil na pěti největších evropských trzích zvýšila o 12 procent na téměř 2750 eur (zhruba 75 000 Kč).

Analytik Peter Fuss z poradenské společnosti Ernst & Young navíc vyjádřil obavy, že růst prodeje automobilů v Evropě je do značné míry vytvářen uměle. Poukázal v tomto ohledu na rozsáhlé slevy i vládní opatření na podporu poptávky.

Podle odborníků je nepravděpodobné, že by se prodej automobilů v Evropě v nejbližších letech vrátil na úrovně z období před příchodem světové finanční krize. Ceny automobilů tak pravděpodobně nadále zůstanou pod tlakem. "Spotřebitelé jsou v důsledku finanční krize nepochybně citlivější na ceny," uvedl šéf evropských aktivit jihokorejské automobilky Hyundai Allan Rushforth. "Úroveň prodejních pobídek je rekordní," dodal.

Český Svaz dovozců automobilů (SDA) již dříve oznámil, že v České republice se prodej nových osobních automobilů v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o zhruba 18 procent na 42 993 vozů.