Plyne to z výroční studie, kterou zveřejnila společnost J.D. Power and Associates, což je jedna z nejznámějších organizací na světě pro průzkum trhu.

Výsledky této studie reflektují problémy, které majitelé zaznamenají v prvních 90 dnech vlastnictví nového vozu. Pořadí se stanovuje na základě počtu nahlášených připomínek, vyskytujících se na 100 vozů - nižší skóre tedy znamená lepší kvalitu.

Index přitom bere v úvahu celou řadu důvodů nespokojenosti s novým autem. Průzkum zahrnuje celkem 233 bodů, mezi nimiž najdeme například dotazy na spolehlivost, kvalitu sedadel, ovládání multimediálního systému nebo třeba účinnost klimatizace. Zjednodušeně řečeno pokrývá snad všechny věci, které se majitelům na jejich autech nemusejí líbit.

Vyjadřuje tak celkovou spokojenost s vozem, případně také míru zklamání z (někdy přehnaného) očekávání.

Podle výsledků amerického průzkumu se celkově kvalita nových vozů v USA u většiny značek zlepšila a podruhé ve 30leté historii tohoto průzkumu dopadly americké značky souhrnně lépe než zahraniční. Průzkum mezi více než 80 000 majiteli aut ukázal navýšení spokojenosti u 21 ze 33 značek.

Dalším překvapivým zjištěním studie bylo, že poprvé za deset let hlásili majitelé vozů pro masový trh za prvních 90 dní od koupě méně připomínek než vlastníci prémiových vozů i velkých SUV a pick-upů. Největší zlepšení zaznamenala skupina Fiat Chrysler Automobiles se svou globální značkou Jeep a víceméně americkou značkou Dodge.

Kia letos v hodnocení kvality postoupila z loňského druhého na první místo ze 33 hodnocených značek. Na první pozici tak vystřídala německou značku Porsche, za ní následovala další jihokorejská značka Hyundai. Nejhůře dopadly minivozy Smart německé automobilky Daimler.

Výsledky průzkumu (značky jsou seřazeny dle pořadí, číslo udává počet připomínek vyskytujících se na 100 vozů):

Výsledky průzkumu J.D. Power v USA.