To jméno je vám možná povědomé. Současný model je totiž už druhou generací, přičemž ta první se s velkým úspěchem ani zájmem (nejen) v Česku nesetkala. A to tehdy před deseti lety, kdy se objevila, měla podstatně menší konkurenci. Na druhou stranu ale ani zájem zákazníků o kompaktní SUV tehdy nebyl tak vysoký, jako je tomu dnes.
Velikostně je Compass naprosto standardním zástupcem kategorie C-SUV (tedy kompaktních či středně velkých SUV). Jeho rozměry si můžete prohlédnout v tabulce, v níž najdete i rychlé srovnání s konkurencí v podobě Nissanu Qashqai, Škody Karoq a Hyundaie Tucson.
Jeep Compass | Škoda Karoq | Hyundai Tucson | Nissan Qashqai | |
Délka | 4394 mm | 4382 mm | 4475 mm | 4379 mm |
Šířka | 1819 mm | 1841 mm | 1850 mm | 1800 mm |
Výška | 1629 mm | 1605 mm | 1650 mm | 1590 mm |
Rozvor | 2636 mm | 2630 mm | 2670 mm | 2646 mm |
Objem zavazadlového prostoru (základní) | 458 l | 579 l | 513 l | 439 l |
V nabídce Jeepu pak Compass dokonale pasuje mezi nejmenší Renegade (Compass je o 20 cm delší) a větší Cherokee (Compass je o 20 cm kratší).
Zato vzhledově má nejblíž k vlajkové lodi značky, tedy k modelu Grand Cherokee. Compass sází na podobně koncipovanou příď s charakteristickou maskou chladiče se sedmi otvory (ve skutečnosti zaslepenými), na níž navazují světlomety, většímu sourozenci se ale podobá i jinými detaily. Přesto si obě auta spolu nespletete - a to nejen proto, že Grand Cherokee je o téměř půl metru delší.
Jak je Compass prostorný?
Interiér nabízí víceméně klasické uspořádání. Najdeme tu robustní středový panel palubní desky, v jehož středu je umístěn dotykový displej infotainmentu, který může mít podle výbavy úhlopříčku 5, 7 nebo 8,4 palců. Vyzkoušel jsem dvě vyšší verze a dojem je podobný: infotainment není moc svižný, zato orientace v systému nebyla překážkou, seznámili jsme se spolu rychle.
Vítám, že Jeep v interiéru ponechal i klasické fyzické ovladače, třeba pro nastavení klimatizace. Podobně mě potěšilo, že Compass umí nastálo vypnout otravný systém start-stop. Příslušné tlačítko totiž stačí zmáčknout jednou a vůz si vaši volbu bude pamatovat i po dalším nastartování motoru.

Další dobrou zprávou je prostornost interiéru. Na všech sedadlech je dost místa, tedy i vzadu - a to nejen pro nohy, ale i nad hlavou. Compass v tomto směru výrazně těží z rovné střechy.
Špatný není ani kufr, který má poměrně nízkou nakládací hranu a základní objem 458 litrů. Zavazadelník může být také vybaven šikovným dvojitým dnem. Pod mezipodlahou je pak dostatek místa nejen na rezervu, ale také na drobnější a "placatější" předměty. Kufr potěší také dvěma robustními plastovými háčky po stranách a pravidelným tvarem. Někomu ale může chybět možnost sklopit opěradla zadních sedaček přímo z kufru.
A když už jsme u skládání opěradel - maximální přepravní kapacita činí 1269 litrů.
Jak jezdí?
Nový Compass na český trh přijíždí s poměrně bohatou nabídkou verzí a motorizací. Všechny motory přitom mají čtyři válce a jsou přeplňované. Benzín spaluje čtrnáctistovka 1.4 MultiAir s výkony 140 a 170 koní (103 a 125 kW), zájemci o diesel mohou zvolit jedna-šestku s označením 1.6 Multijet (120 k/88 kW) a dvoulitr 2.0 Multijet ve verzích 140 k (103 kW) a 170 k (125 kW).
Základní motorizace mají pohon předních kol a manuální převodovku, pro ty výkonnější a dražší je k dispozici nejen pohon 4x4, ale také devítistupňový automat. Nejvýkonnější 170koňové varianty mohou být spárovány jen se čtyřkolkou a samočinnou převodovkou.
A právě ty jsem si mohl krátce vyzkoušet. S výkonem ani jedna problém nemá (jedna taková zajímavost, u obou motorizací jsem si všiml, že červené pole otáčkoměru je namalované až za skutečným omezovačem; jinými slovy, převodovka řadí dřív, než se ručička otáčkoměru vůbec dotkne červeného pole), ale i kvůli naladění převodovky oběma autům vyhovuje spíš klidná a uvolněná jízda. K té vás ostatně vybízí i zbytek auta, tedy hlavně řízení a podvozek, který je nastaven především na komfortní projev. A ten mu jde skvěle, s nerovnou silnicí se totiž auto pere skvěle, díry tlumí spolehlivě a neodskakuje.
Pokud bych měl dojmy z prvních krátkých jízd v novém Compassu jednoduše shrnout, pomohl bych si slovem "kultivovaný". Přesně tak na mě tohle SUV především působilo. Na další závěry si ale počkám až po důkladném testu.

V Česku zatím Jeep nabízí tři výbavy: Sport, Longitude a Limited, začátkem příštího roku dorazí ještě provedení Trailhawk, které bude "nejvíce off-roadovou" verzí. Nabídne třeba o 25 mm větší světlou výšku či redukční převodovku.
Automobilka ale zdůrazňuje, že i běžný Compass s pohonem všech kol má terénní potenciál. Je to i díky systému Selec-Terrain (standard od výbavy Longitude), který umožňuje měnit jízdními režimy podle aktuálního povrchu.
Zbývá ještě poznámka o cenách. Základní provedení s benzinovou jedna-čtyřkou, pohonem předních kol a manuální převodovkou stojí 599 990 Kč, na opačném konci ceníku najdeme Compass 2.0 MultiJet 170 k za 982 990 korun. Kompletní ceník najdete zde.